Rakutallrik
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan man verkligen använda rakubrännt gods som exempelvis tallrikar. Tänkte göra sushitallrikar, men har förkastat ide`n att rakubränna dem för jag tänker att det inte blir så tät glasyr, men nu såg jag just rakubrända tallrikar nånstans och då börja jag klia mig i huvudet!?
Vet nå`n?
Rakubränner du blir det ju nästan alltid krackelerat, å då är det inte bra att lägga mat på. Det tränger in krackelyren (?). Men OK en gång kan man ju äta på dom
! (om man diskar av all röklukt o smak först förstås)
Men det finns ju jättemycket annat att använda dom till. Kör hårt o lycka till!
Klart man kan använda krackelerade glasyrer till bruksgods? Begränsningen är snarare att rakugods inte håller vätska, så det går inte att göra vaser och liknande utan att täta skärven på något sätt. Till sushitallrikar borde Raku fungera alldeles utmärkt.
Om man oroar sig för hygien (och det gör man ju om man är svensk
) kan man mikra tallrikarna då och då, så finns ingen risk att man odlar något.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för det, väldigt bra att få veta. Om det blir aktuellt så mikrar jag nog efter var gång. Man är ju svensk

Jag håller med Lena, men jag skulle nog inte använda en glasyr infärgad med kobolt eller koppar till bruks, utan hellre en transparent.
Det kanske inte är farligt den lilla stunden man har sushin på tallriken men ändå, för att vara på den säkra sidan - och det gillar ju vi svenskar också… 
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Njae, det farliga är väl inte när maten ligger på tallriken, utan att den finns kvar i krakeleringen efteråt. Och utvecklar sitt eget liv.!Men som LenaR skrev, går det att eleminera .

Jag tror heller inte att det är så farligt den lilla stunden maten ligger på tallriken men man ska nog vara ganska försiktig när det gäller infärgade glasyrer t ex en med kopparoxid.
Oxider kan ju fälla ut och det kanske är större risk med en krackelerad glasyr. Under min utbildning fick jag lära mig att aldrig använda rakubränt gods till bruksgods.
Det har ju även diskuterats tidigare här på forumet, i den här tråden
t ex:
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Man kan lägga rakubränt gods i filmjölk då suger godset åt sig fettet och blir då fortare vattentätt mycket av den brända lukten försvinner oxå
Det rskubrända godset som används i Japan blir ju tätt av fetterna som fastnar i porerna