Äntligen!
Kulturminister (Lena Adelson Liljeroth) har lagt fram ett förslag för regeringen som går ut på att konstnärer och konsthantvekare ska få en garanterat minimilön!
"Sverige behöver konst och konthantverk av hög klass och när det är så att dessa yrkeskategorier har så låg inkomst att de måste arbeta med annat bredvid för sin försörjning så har dom inte tid att ägna sig åt sin verksamhet och blir därmed inte så duktiga som de hade kunnat bli om de fått utveckla sina kunskaper och Sverige blir fattigt på konst och konsthantverk".
Genom att erbjuda alla konstnärer och konsthantverkare som vill ägna sig åt sin verksamhet på heltid en statlig konstnärslön på 18.200 kr/månad (motsvarar minimilönen för LO-anslutna industriarbetare) Räknar regeringen även med att det blir lättare för unga att komma in på arbetsmarknaden i o med att konstnärer inte "tar" jobben som de egentligen inte vill ha.
Konstnärslönen införs från o med 1 juli 2011!
Häftigt vad!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
…. om ändå…

Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Haha…ja om ändå 

Lise till Kulturminister!!!!
och vilka ska få den i så fall
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tänk på att det är 1:a April idag!
det är som om det vore julafton, och ändå är det bara 1 april
jag lånar denna, Pyromanen, jag hoppas det är ok. Jag tyckte att den var så bra!
/Sofia

Synd att det är 1:a april… Jag vill ha sån löööön!! 
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Neeeej! Jag var beredd att packa väskorna och flytta hem till Sverige igen. Och så var det bara ett skämt. Taskigt!

Riksdagen röstade den 26 maj 2010 för förslaget att avveckla statlig inkomstgaranti för konstnärer. De som nu innehar en garanti är inte berörda av beslutet, utan det innebär att inga nya inkomstgarantier kommer att beviljas.
En inkomstgaranti till konstnärer har getts till en konstnärlig verksamhet av hög kvalitet och med stor betydelse för svenskt kulturliv. Inkomstgarantin är ett erkännande av ett framstående konstnärskap och ger en ekonomisk grund för mottagaren att upprätthålla sitt konstnärskap på hög nivå. För närvarande finns 152 statliga inkomstgarantier för konstnärer. Garantin är livslång.
DE keramiker som har inkomstgarantin är: Herta Hilfon, Britt-Inger Person, Eva Sjögren och Kennet Williamsson.
Att vår kulturfientliga regering som för mindre än ett år sedan avvecklade inkomstgarantin skulle återinföra den verkar inte troligt.

#11 Nix, knappast med en Kulturminister som tycker att ordet Kultur har en dålig klang och på fullt allvar föreslagit att det ska kallas Underhållning istället…. Detta är INTE ett aprilskämt…tyvärr…
Lol. Tack för det hoppet.
#12 Är det sant?? Kultur = underhållning??? Där kan man snacka bristande insikt…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det kan inte vara sant?? Det måste vara ett aprilskämt det också.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har tyvärr också sett det, det var inget aprilskämt. Men kanske var det i nån viss specifik sammanhang, inte att "kultur" i allmänhet kulle döpas om. Om jag kommer på vart det var jag såg det ska jag länka….
nej nej det är sant..vår underhållningsminister hon är inte klok nånstans..
på tal om det:
http://rodeo.net/agnes-b/2010/09/apropa-var-nuvarande-kulturminister-som-inte-gillar-kultur/
(jag kan heller inte låta bli att kalla henne för "Blubby" nuförtiden när hon kommer på tal, det passar så bra på nåt sätt :)

#16 När hon vid ett besök i Oslo presenterades som Sveriges kulturminister tyckte hon att det var besvärande att förknippas med kultur eftersom det hade en så negativ klang. Hon hade hällre velat presenterats som nöjes eller underhållningsminister.
Hua. Hur kan man utse nån till kulturministr som inte tycker om kultur? (fast det är väl samma princip som en miljöminister med väldigt låg ambitionsnivå inom miljöfrågor eller en biståndsminister som gärna drar ner på biståndet och en finansminister som säljer de statliga bolag som går bra…. lite konsekvent är det åtminstone 

#20 Det kallas nyliberalism och är vår tids ondska

#20 och #21 Precis så är det och frågan är… Hur kan vi göra något åt det?
#22 Min spontana idé, utifrån de "verktyg" vi här på forumet har, är att vi härmar Jönssönligan och gjuter fast hela gänget i gips eller betong och sänker dom i hamnen
Eller spänner fast dem på varsin drejskiva och låter dem snurra tills de säger att de ångrar sig?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#23 #24 Yes! det gör vi