Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1763 ggr
Hannahpannah
0

Rakuugn köpes

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! jag är på jakt efter en rakuugn,

föredrar att elda med gasol..

någon som har en som står och samlar damm?

pluppan
0

hej

om du inte hittar någon färdig är det jättelätt att bygga en själv av fiber och hönsnät

ett par timmars jobb så är den klar

simsalabim

:)

Hannahpannah
0

jo hmm jag känner ju till det men det är inte utan att man (jag) kan vara lite slapp ibland.. och tycker det vore hemskt skönt att slippa byggafixa..

Doriz
0

Jag har sett rakuugnar av hönsnät men blir lite fundersam. Är det inte så att man bör undvika såväl hudkontakt som att andas in keramisk fiber och hur går i så fall det ihop med hönsnät?

lotta2
0

Det finns en bättre sorts fibrer numera Doriz som inte är lika läsklig som den äldre varianten, och man kan täcka utsidan mot gallret med aluminiumfolie. Det miminerar en del av fibrerna vid hantering i alla fall.  Sedan blir ju allmänt fibern porösare med ålder och med hantering, så man får vara lite försiktig med den.

stefanandersson
0

Det är ju enkelt att bygga en rakuugn av lecablock oxå. Snabbt och det enda materialet du behöver som int finns hos bygghandeln är en sättplatta.

Garanterat ogiftigt men med några andra svagheter.

rufs48
0

Jag fick hjälp av en vän när jag byggde min rakuugn

Vi tog ett gammalt oljefat som vi sågade av överdelen blev lock och underdelen klädde vi invändigt med keramisk fiber i botten svetsade vännen fast armeringsjärn som vi kan sätta fast sättpelare på och sen lägga sättplattan på så den ligger stadig

I locket gjorde vi ett hål med för skorsten och i nederkanten på tunnan blev ett hål för gasolbrännaren

Hannahpannah
0

tack för alla fina tips!

jag har också varit med och byggt en lecablock ugn en gång, men den var vedeldad.. och jag vill nig helst elda med gas…

annars får jag nog köpa en från bosse på cebex, lite smidigt ändå..

stefanandersson
0

Om du byggde en lecaugn för ved är den säkert lätt att göra om för gas. Gör eldstaden lite mindre och kör. Men ett nyköp låter skönt såklart.

stefanandersson
0

Jo! Skorsten är säkert överdimensionerad så lägg ett spjäll på.

Godsagare
0

Jag har ju en gasoleldad rakuugn jag sällan använder men vet inte om jag är redo att slita mig från den än…

Kommer hem i sommar och har du inte fått tag på nån då så får du gärna höra av dig till mig. Jag kan ha ångrat mig…