Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2005 ggr
Goerleena
0

Vågar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan! Har suttit och kollat lite på vågar, tänkte försöka börja blanda lite egna glasyrer. Räcker det med en digitalvåg som väger in från 0,1g?

Vad har ni andra för vågar?

En annan fråga, om det står "Fritta starkalkalisk" i receptet vilken Fritta ska man ha då?

Ulla
0

Kul att du vågar dig på att blanda egna glasyrer!

Menar du om vågen är tillräckligt noggrann? Visst är den det, men hur mycket klarar den att väga? Jag har en bra våg nu, men förut så använde jag en gammal brevvåg för små mängder, och en hushållsvåg för litet större. Jag brukar inte blanda mer än 4 kg glasyr och det klarade de två vågarna tillsammans.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Goerleena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Har köpt en på tradera nu som väger från 0,1 till 500g men har inte hunnit testa den än. Var väldigt billig men ska nog funka, var lite fundersam till vilken våg man skulle köpa med tanke på hur dyra "keramikvågarna är" och även de digitala som de keramiska återförsäljarna säljer. Undrade om det verkligen kunde funka lika bra med en våg som bara kostar 80 kr. Men våg som våg.

Blir mer och mer intresserad av att lära mig blanda egna glasyrer, det är bara synd att min ugn inte vill upp i temperatur. Skulle behöva Byta element i den, den kommer bara upp till 1100 och ibland inte ens det. Känns som om det är lättare att hitta fina stengodsglasyrrecept än lergods.

ramjambam
0

Jag tror att du borde komplettera den du har som vägar 0,1 - 500g med en som väger från 1g - 5000g. Även en 10 liters hink med glasyr brukar ha 1,5 - 2 Kg av någon ingrediens. Bra att ha den lilla med för mindre mängder, du har inte kastad bort pengarna, eftersom dem som väger 5Kg har större steg, 1g i taget, som är inte tillräckligt noggran för mindre mängder.

Den bästa sortens digitalvåg är en som går på nätdrift, dvs man använder inte batterier utan man har en stöpsel i väggen. Dem som går på batteri slår av efter en liten stund, och det kan vara riktigt besvärligt ibland.