Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1912 ggr
drake3
0

Gasolugn

Hej

Om man är ovan att bränna keramik.
Är det svårt att som nybörjare bränna i en gasolugn utan styrning?

Jeanette i Kil

avalon
0

Ja jag skulle nog vilja påstå att det är ganska svårt. Har du aldrig bränt keramik, ens i elugn eller är det gasolen du är ovan med ? Dels är det ju svårt att styra hastigheten på temperaturökningen och sen är det svårt att veta när och hur man skall minska syret för att få rätt reduction. Så det behövs nog att man varit med några gånger när någon som kan bränner. Är det en vanlig elugn som du byggt om eller är det en "riktig"gasugn ?

Elorion
0

Det tar nog ett tag att lära sig bränna i en gasugn. Man får ju mycket gratis om man har med sig någon som kan i från början. Det finns även många bra böcker på amazon om du vill läsa dig till hur man gör. Man får nog ge det lite tid innan man lär känna sin egen gasugn. Ska du bränna reduktion är det väldigt smart att ha någon som kan med sig. Det är svårt att förklara i en bok hur flammorna ska se ut och bete sig, man blir ganska osäker på om det är riktigt när man gör det själv… Tyvärr är det inte så många som pysslar med reduktionsbränningar längre, jag lärde mig på leksands folkhögskola det var toppen!

lotta2
0

Har man aldrig bränt gasolugn innan så är det nog bra att kunna vara med på en bränning innan man försöker själv om man inte har något emot att testa själv ett par gånger, men gasolen blri jyu dyr så man kanske vill lära sej snabbare så varför inte  i så fall gå en kurs? Jag har hört att Lasse Östman har kurser i hur man bränner i en äkta gasolugn. Alltså ingen elugn med reduktionsmöjlignet utan en helt manuell ugn. Kolla in hans hemsida för mer info. http://www.stoneware.net/stoneware/svensk/kurser.htm

Annars kan man ju kolla runt vilka keramiker i området där man bor som bänner i en gasolugn och fråga om man kan vara med och titta när dom bränner någon gång…Vill man betala för sej också brukar en del ju tycka det är trevligare… ;D

april24
0

Hej! Skulle vara tacksam att få veta hur man lägger in bilder.

Jag har en del bilder i datorn men kan inte få dom till sajten.

Gråterhälsningar monika

drake3
0

Det är en "riktig" gasolugn och tjejen som hade ugnen före mej har fört brännkurvor över alla sina bränningar och även skickat med dom. Hon var väldigt förtjust i reduktion.

Bruzapetra
0

Wow, vad roligt! Då verkar det ju som att det inte är ett omöjligt projekt. Kanske skönt att ha med sig nån som hanterat gasol eller så innan bara. Jag har själv stor respekt för gasol iallafall. Tycker det är lite läskigt:) Men det är ju jag.. Lycka till o hoppas det blir fina saker:)