Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3668 ggr
ponus
0

nybörjare

jag har nyss fått iden att pröva drejning,fast det finns inge kurser i närheten där jag bor, (KRAMFORS)

så jag antar att jag måste köpa ett litet sätt där jag kan få en bra start i mitt drejprövande. någon som vet vad jag ska köpa,billiga saker då. har inte råd med en drejskiva för 2000 kr.för dyrt.

nån som vet?

pyromanen
0

Vore det inte bättre att prova på på en kurs eller liknande innan du köper grejer?  Kan vara (måste inte vara men kan vara) rätt hopplöst att sitta själv med en lerklump och utan instruktion alldeles i början.  Det brukar finnas olika sommarkurser inklusive boende på folkhögskolor m m.

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Blir nog tufft med den så liten budget, men ett sätt att lära sej är ju genom böcker, kolla bibblan!

Glad

LenaR
0

Jag håller med pyro och rolnor, men en sparkskiva kan du säkert hitta för en tusenlapp eller så. Och på youtube finns massor med bra klipp om drejning, så där kan man lära sig mycket.

Lycka till, hur du än gör!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Min drejskiva (begagnad sparkskiva) fick jag för 1000 kr.  Och den är jag jättenöjd med, men andra gamla sparkskivor jag sett eller provat har varit skrutt. Det är vanligt att hjulet man sparkar på är alldeles för lätt så skivan stannar/tappar farten med en gång och det är verkligen inte optimalt om man samtidigt ska lära sig dreja.

Men är man typen som är jätteenvis och ganska händig och ger sig fanken på at man kan lära sig dreja ensam då finns det ju exempel på att det går utmärkt.  T.ex. min favorit Ruthanne Tudball (testa bildgoogla) hon höll tyligen på alldeles själv i källaren när hon hade nån stund över när småbarnen sov.

[perlennart]
0

Spara ihop till en elektrisk skiva, det är ju dreja du vill antar jag och inte sparka, det kräver en annan form för koncentration att växla mellan drejande och sparkande, det är svårt att dreja medans man sparkar, och så är det tråkigt.

pyromanen
0

#5 Helt o hållet en vanesak!  Jag tänker alldrig på att jag sparkar, på samma sätt som stt man oftast inte tänka på att man trampar på kopplingen när man kör bil, man bara gör det när det behövs.

[perlennart]
0

Ja helt enig men du är ju heller inte nybörjare

pyromanen
0

Inte nu nej, men det var jag ju då jag började Skrattande

[rolnor]
0

Jag testade som nybörjare både el och sparkskiva, det är lättare att lära sej på en elskiva tycker jag, finns ju ibland på blocket eller tradera beg.

Glad

[perlennart]
0

Helt enig

LenaR
0

När jag började fick jag lära mig att alla som blivit riktigt duktiga på att dreja hade suttit vid en sparkskiva.

Det berodde nog mest på att alla "riktigt duktiga" hade skolats innan bra elektriska drejskivor… Flört Men sparkskivor har minst en stor fördel - man får in bra tempo för drejningen nästan av sig självt. Det är svårt att sitta och fega, för då får man fjutta igång skivan hela tiden. Och det är rätt svårt att dra på för hög fart också. Man har helt enkelt bättre koll på tempot vid en spark.

Jag saknar att vi inte har sparkskivor i verkstan, för det finns nog en och annan elev som jag definitivt skulle sätta vid sparken. Tyst

Elektriska drejskivor har andra fördelar förstås. Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rakuLotta
0

Något nån här sa till mig när jag höll på att starta upp min miniverkstad var att köp inte drejskiva om du inte tänkt köpa en ugn. Var ska man bränna sina alster? Visst kan man råbränna i vedeldat men vill man kunna använda sina grejer så måste de ju upp i temp.

Kan vara svårt att få hjälp med bränning hos andra keramiker, och som du säger, om du inte har ställen som håller kurser så finns det kanske heller inte möjlighet att bränna hos någon?

rakuLotta
0

Förresten, ta en minisemester en vecka och åk  till Samstorp, utanför Karlstad. Steven Jones ska hålla kurser i Drejning i sommar tror jag och jag var hos honom förra sommaren. Bättre lärare kan du inte få. Hade själv en riktig ahaupplevelse där.

Efter den veckan så känner du nog om du tycker det är nåt att satsa på.

Tror han finns under Keramik kurser 2011.

Jordemor
0

Kramfors - Strömsund är 18 mil ett par timmar från mig alltså. Ingen sträcka i Norrland:D Jag har prova på kurser både kvällar, dagar eller helg:D