Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1782 ggr
Vanja-K
0

kemi????

Kan någon saäga vilka växter som är koldioxidrika???????

avalon
0

Växter använder väl koldioxid för att tillverka syre ? Men inte innehåller dom väl koldioxid ? Och bara för att stilla min nyfikenhet; vad har detta med keramik att göra ?!Fundersam

pyromanen
0

Jag kan komma på en vinkling så det kan ha lite relevans för keramik: Om man bränner med ved (som ju är en växtdel) så frigörs koldioxid i massor vid förbränningen, men eftersom trädet under sin uppväxt tagit motsvarande mängd koldioxid från luften, så blir vedeldning "klimatneutralt".  Annars har ju Avalon rätt, kolet och syret ingår i olika föreningar och finns inte i form av koldioxid lagrat i växterna.

Vanja-K
0

Jag ska ha vissa växter till målning på keramik. På svart och röd lera. Native americans indian pottery.Försöker ta reda på vilka växter som används. Hittils vet jag ekbark .Det handlar om växter, koloxid salter. Lite knepigt att förklara.

zzaga
0

Kolla på trädgårdsforumet om det finns nån där som kan tänkas veta.

Vanja-K
0

Bra tips! Men jag ringde min svärdotter nu, som är trädgårdsmästare. Hon brukar ta mina frågor som ingen kan svara på. Kan berätta att penslar som man gör av youckapalmen är riktigt bra. Till keramik och annat

frykis
0

en jåttekonstig fråga, koldioxid och koloxid är ju två olika saker.

Vanja-K
0

Tack för tipset, lelin! Det fanns mycket att läsa om c3 och c4. Nu ska jag nog kunna komma på vilka växter som är bäst . Sen blir det till att exp. med leran. Jag fick lära migh något nytt om kemi biokemi

avalon
0

7, Synd bara att vi andra inte fattar någonting…Fundersam inte jag iallafall !Räcka ut tungan

Vanja-K
0

Än så länge förstår jag inte heller! Ha! Ha! Skriver när luskandet är klart.Om vilka växter som är användbara till målning.

LenaR
0

Hur gick det med målningen? Gav luskandet resultat? =)

*Nyfiken*

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vanja-K
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, luskandet har gett en del kunskap om vilka växter som kan användas. Problemet är att få tag i dem i Sverige. Men det går att lösa.

[rolnor]
0

Det bildas ju koldioxid när man eldar upp växter, men det är ju en gas som försvinner, så jag förstår inte heller…!Skrikandes

Vanja-K
0

#12  Jag vet att det är en gas. Men i vissa växter bildas mer koldioxod än andra. På grund av detta så är vissa växter mer lämpade till det jag är ute efter. Efter mycket kollande och luskande så vet jag nu vilken typ av växter, men Tyst. Det får bli min lilla hemlighet.

[rolnor]
0

OK, I Give Up!!Skrikandes