Reducerad porslinsglasyr?
Då jag kommer att bli medlem i en keramikverkstad här (Peking) så kommer jag få byta lera till Porslinslera samt att de mest bränner reduktion.
Nu undrar jag om ni har tips på sajter eller böcker där jag kan hitta recept på trevliga glasyrer att använda?
Än vet jag inte vad jag kommer tillverka så det är svårt att säga nu vad för sorts glasyr jag är ute efter, alla tips är välkomna!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Föreslår The Complete guide to High Fire Glazes av John Britt. Kostar 128 kronor på adlibris, frakt ingår! ISBN: 9781600592164. Det är den enda bok du behöver. Fullspäckad av information och suveräna glasyrrecept.
Tackar för tipset!
Jag ska ändå beställa lite svenska böcker därifrån som mina föräldrar ska ta med sig hit i april.
Har du nån favorit ur boken?

Anders Fredholm har ju mycket reduktionsglasyrer i sin bok.
Emanuell Coopers bok "potter´s book of glaze recipes" har många recept på reducerade porslinsglasyrer, även bilder, det är alltid dom på porslin som blir snyggast, fina på stengods också.
Finns på Amazon vill jag minnas, här är en annan länk;
http://www.allbookstores.com/Emmanuel-Cooper/author
Jag har själv bränt en del reducerat porslin och glasyrerna blir bättre än på stengods, lite märkligt att glasyren påverkas så mycket??

Jag föreslår 'Clays and Glazes'. Recepten är insamlade från keramiker, mest i Storbrittanien (medlemmar av Craftsman Potters Association ).
Alla glasyre funkar bra, och det finns mängder av stengods och porslinsglasyrer.
Går att köpa på http://www.bokus.com/bok/9780950476797/clays-and-glazes/
Oh tack för alla fina tips!
Jag gissar att glasyrerna blir "finare" på porslin för att själva skärven är vitare än på stengods. Kan det vara så?
Det brukar vara så, om det är klara färger man vill. Vissa glasyrer är bäst på en skärv som innehåller järn, men om det är en glasyr som passar vit stengods, brukar det vara bättre på porslin.
Experimenterar mycket med porslin själv just nu, just för att glasyrer blir finare. Måste kommentera att det är lite svårare att jobba med, jag fick problem med sprickor i botten. Det tog inte mycket att fixa, men vänta dig inte att allt blir lika lätt!
Jag har verkligen inte förväntat mig att det blir lätt.
Ser det mer som att nästan börja om från början.
Men jag hoppas få bra hjälp med tekniken av de som redan finns på plats i verkstan. Men nog kommer det bli mycket som hamnar på knådbordet igen…
Men det är väl det som är tjustningen med keramiken? Att man aldrig blir färdiglärd.
Instämmere helt, har faktiskt gått ifrån porslin, det är så svårt att centrera, sen spricker det så himla lätt i bottnen, jobbar nu med vit stengodslera istället, glasyrerna "får duga"!!

Oj, då hoppas jag verkligen att jag får bra hjälp här borta. Jag har ingen aning om vad för sorts Porslinslera de använder, det kanske är en "snäll" sort.
Kanske ska provdreja några alster där innan jag bestämmer mig för ett års medlemsskap…
Glömde kolla deras glasyrrum så jag vet ju faktiskt inte vilka glasyrer de redan har. Men det är alltid skoj att använda sig av nåt man själv tagit fram.
Var inte rädd för porslinet. Du kommer säkert kunna anpassa din drejstil… Kanske till mjukare lera och mer beskickning (mindre vatten?).
Tack för uppmuntran #11
Jag får sätta tänderna i det och sen visar det sig hur jag upplever den.
Kanske får det bli beskickning av torra alster, har sett nån video på nätet där det drejades ganska tjock i Porslinslera och att det fick torka helt innan beskickning. Mindre risk för att grejerna blev sneda och vinda misstänker jag…
Nåja, jag har inte testat än men jag vet bara att jag inte förväntar mig att det blir en lätt match. Ger upp? Näe, det kan jag ju inte göra innan jag testat, och testat… Om och om igen! *ler
Kanske får ha vatten i en sprayflaska för att få så lite vatten som möjligt?
Hej. Jag har arbetat mycket på fabriker i asien med utveckling av glasyrer och jag tycker att du skall låta dig inspirera av vad dom har att erbjuda dig det är ju en enastående chance att lära något. Jag känner dig ju inte och jag är ny här på sjatten men det verkar som om du är ute för att lära ? Speciellt i en Reduktionsbränning har skärven en stor betydelse eftersom det sker en jonvandring mellan glasyren och leran, Detta medför att det bildas ett mellanskikt som är en blandning av glasyr och lera.
Jag tycker också att du skall vältra dig i dom material som finns på stället till dina glasyrer, har du några ideer vad för slags glasyr du önskar?
MVH
Per
Saiten, sjatten vad fan skriver jag
Per
Så spännande det låter med att du jobbat åt fabriker och deras glasyrer. Jag blir nyfiken, berätta gärna!
Har du jobbat i närheten av Peking? Hur länge sedan var det som du jobbade med detta?
Hej igen. Nej jag har varit på flera olika fabriker i Vietnam och Malaysia men trist nog inte i Kina. Men jag har arbetat samman med några kineser i Hanoi. Det var ett utvecklingsprojekt där vi skulle förbättra kvaliteten på Porslinslera och glasyrer till dessa, och så var jag ansvarig i detta projekt för etablerandet av ett kontroll labb till glasyrer. Både Malaysia och Vietnam var kul att arbeta i men det är otroligt stor skillnad på dom länderna hur saker och ting fungerar. Jag har varit på dom där ställena flera gånger men sista gången var 2003 så det är ju länge sedan. Jag längtar tillbaka måste jag säga.
Vi hörs
Per
Vilket av länderna skulle du helst vilja tillbaka till?
Om jag skulle dit för att arbeta så tror jag att jag väljer Malaysia, allting fungerar och dom är väldigt glada när man kommer och får något gjort.
Vietnam är ju ett fantastiskt land men det är få saker som bara fungerar. Det är mycket en kulturfråga. Men vänliga är dom och så finns det ju mycket fin traditionell keramik att se.
Per
Tackar.
Har varit i Malaysia men inte i Vietnam. Vädret är ju ljuvligt där och nog längtar jag till lite stränder och sand mellan tårna…