Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3832 ggr
Tillvara
0

Röra i glasyrerna?

Hur gör jag bäst, har fått ett antal glasyrhinkar från min fd keramiklärare som lagt ner sin verkstad…

… och jag har startat min äntligen!

Så nu står jag där - hänger över dessa bunkar för att testa dem.

Funderar på finns det något smart sätt att röra, genvägar emottas, verktyg, maskiner till hjälp?

pyromanen
0

Diskborste

Plena
2

Är dom svårrörda och det ligger ett vattenlager överst så tar jag bort det mesta utav vattnet i en särskilld spann och så rör jag med elvispen utrustad med degkrokar. Tillsätter sedan vattnet när det är upprört. Man kan också ta en färgrörare på borrmaskinen.

[rolnor]
0

Finns ju en sån grej som man sätter i en borrmaskin som är gjord för att blanda färg med.

Doriz
3

Jag tycker toaborstar är rejälare än diskborstar. På det stora varuhuset kostar de 5kr/st vilket också är billigare än några diskborstar som jag funnit.

solei
1

jag brukar också slå av vattnet i en annan bunke,sen´när allt äntligen är upprört har jag i en skvätt ättika, då sjunker inte glasyren lika "hårt" igen.

Men undrar vad är det med ättika egentligen,den fungerar ju i vatten , istället för slickers. 1 dl vatten 1 tsk ättika, kanon, slipper numera massa slickersburkar och kladd.

Jag håller också på att med, nylontråd ,knyta fast en diskborste i varje glasyrhink, hoppas det ska bli mindre spill. Någon åsikt?Glad

[perlennart]
1

ättika är ju en karbonsyra och således ytaktiv, Kallas också för flocker, koagulator. Samma effekt som kalciumhydroxid. ättika kan man ju också använda i gjutlera om man önskar en snabbare gjutlera. Jag brukar torka glasyrerna helt och så eventuellt krossa, så när man kommer vatten i så upplöses det ganska lätt.

Per

lotus
1

Häller bort vattnet och tar sen på mig ett par gummihanskar och bryter loss.fungerar lite som jäst när man väl kommer igång.Sen är det inte fel att ha en stavmixer i keramiken.Andvändbart även till engober.