Röra i glasyrerna?
Hur gör jag bäst, har fått ett antal glasyrhinkar från min fd keramiklärare som lagt ner sin verkstad…
… och jag har startat min äntligen!
Så nu står jag där - hänger över dessa bunkar för att testa dem.
Funderar på finns det något smart sätt att röra, genvägar emottas, verktyg, maskiner till hjälp?
Diskborste
Är dom svårrörda och det ligger ett vattenlager överst så tar jag bort det mesta utav vattnet i en särskilld spann och så rör jag med elvispen utrustad med degkrokar. Tillsätter sedan vattnet när det är upprört. Man kan också ta en färgrörare på borrmaskinen.
Finns ju en sån grej som man sätter i en borrmaskin som är gjord för att blanda färg med.

Jag tycker toaborstar är rejälare än diskborstar. På det stora varuhuset kostar de 5kr/st vilket också är billigare än några diskborstar som jag funnit.
jag brukar också slå av vattnet i en annan bunke,sen´när allt äntligen är upprört har jag i en skvätt ättika, då sjunker inte glasyren lika "hårt" igen.
Men undrar vad är det med ättika egentligen,den fungerar ju i vatten , istället för slickers. 1 dl vatten 1 tsk ättika, kanon, slipper numera massa slickersburkar och kladd.
Jag håller också på att med, nylontråd ,knyta fast en diskborste i varje glasyrhink, hoppas det ska bli mindre spill. Någon åsikt?
ättika är ju en karbonsyra och således ytaktiv, Kallas också för flocker, koagulator. Samma effekt som kalciumhydroxid. ättika kan man ju också använda i gjutlera om man önskar en snabbare gjutlera. Jag brukar torka glasyrerna helt och så eventuellt krossa, så när man kommer vatten i så upplöses det ganska lätt.
Per
Häller bort vattnet och tar sen på mig ett par gummihanskar och bryter loss.fungerar lite som jäst när man väl kommer igång.Sen är det inte fel att ha en stavmixer i keramiken.Andvändbart även till engober.