lera m.m.
Varför går inte Svenska keramike samman och bildar en inköpsförening? Då kunde ni ju få lera till fabrikspriser och vinsten skulle gå till keramikerna och inte till andra. Det samma gäller ju också andra råmaterial.
Vet ju inte men har några gissningar:
Vi bor spridda över landet och det skulle bli en massa ompackande och tillkommnade fraktkostnader. Kanske behov av lagerlokal.
Vet om flera som shoppat lera tillsammans i grupp och fått hem från utlandet till bra pris, men hur det än är så blir det en del jobb med papper,ekonomi och frakt och sånt man inte har mest lust med.
När man räknar på vad ens pryttlar bör kosta ut till kund (t.ex. på det räkneverktyget som fanns på nuteks hemsida) så blir man även påmind om att lerpriset är en ynklig liten del av kostnaden för en handgjort mugg. Om det går åt t.ex. 3 hekto lera till muggen som säjs för 200 kr och leran kan kosta antingen 5 kr/kilo eller 15 kr /kilo så gör det en skillnad på 3,33 kr/mugg = 1,5 % på priset. Då känns det i alla fall som mig inte som att det är lerkostnaden jag måste lägga tid och energi på att få ner, bättre att lägga lite krut på marknadsföring istället och sälja nån mer kopp
.
Eller så är det för att ingen tagit initiativ till eget importfirma 
Ja jag kan se problemen med detta. Men om man skall leva av att dreja muggar så måste man vel dreja minst 3000 om året för att få någorlunda lön och då skulle man ju spara 9990 kr på leran och på glasyrer skulle man spara ännu mera. Ja ja bara spekulationer, jag önskar bara att villkoren för keramiker här i norden skulle vara lite bättre.
MVH
Per
Det är vi nog fler som önskar
.
Undrar om det finns nån svensk som säljer 3000 egendrejade muggar om året 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter som en utmaning man drejar kaffemuggar tekoppar och stora ölkrus vet inte vad det kan bli för antal detta året
kanske inte 3000 men många
Åsa Lindström säljer kanske så många muggar om året. Tar mer än 200 för dom.
Hej,
Som leverantör borde jag förstås hålla en låg profil här - vilket jag ödmjukt gör
- men rent allmänt undrar jag om en sådan organisation inte blir en smula tungrodd..? För att inte hamna i ett administrativt kaos, måste administrationen oundvikligen kosta pengar (dvs någon/några måste avsätta tid för att styra upp det hela, och det kan omöjligen bli ett gratisjobb…). Och den kostnaden måste förstås betalas av lerköparna, dvs det hamnar ovanpå lerpriset….
…säger den "privata" Bosse, som under åren sett många sådana här projekt sluta i en enda röra…

#6 Kan nog hålla med här
Varför göra ett jobb som nån annan gör bättre.Då är det bättre att lägga tiden på produktion.
Samma sak som att sitta med bokföring..betala en revisor och använd din tid till det du är duktig på dvs produktion…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Så hoppas jag att ingen klagar på priser
Som pyro sa..Hur stor del utgör leran av tillvernings kostnaden
Själv slänger jag allt spill för den tiden avsätter jag inte för bearbeta om leran ..Jag gör mer pengar på att producera
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Att bearbeta spilleran tar inte så lång tid om man har lerkvarn. Jag tycker nog det tar mer tid att åka till återvinningsstationen med spillet.. ofta är det mycket folk och kö
Dessutom får man underbart lättarbetadf lera!
Helt enig, varför skulle man slänga bort lera, speciellt när alla snackar så mycket om miljö och sådant så verkar det helt tokigt att slänga en råvara på tippen.