Fota sina föremål
I julklapp fick jag en digitalkamera och nu tänkte jag att jag vill forsöka att plåta några av mina keramik föremål, men jag har aldrig fotat särskild mycket, och endast med engångskamera. Är det någon som har enkla tipps till hur man kan få bra kort. Vad skall man tänka på med hänsyn till ljus och bakgrund
Tala gärna om här vad du fick för tips på fotosidan, Helle!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag tycker också att det är svårt att få fina foton på keramiken. När jag har tänkt lägga in bilder i forumet så har det varit för mörkt varje gång jag tagit fram kameran och med blixt blir det fula reflexer och skuggor.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

För att ta riktigt professionella bilder utav det du har framställt så behövs det inte mycket till utrustning. Titta på den här tråden om Öl. De flesta utav bilderna är tagna med befintligt ljus elle med ficklampa.
Jag har tom tagit en bild av mig själv utav mig själv med endast två lampor från IKEA. Nyckelorden är veta vad man gör och hur man gör.
Hälsningar
Robert

Oj vilken läcker katt(?) skulptur! Hoppas fågel hinner iväg…:)

Fin skulptur xanna!
Av färgerna på badkaret att döma hade det smygit sig in en färgton som jag testade att ta bort i PhotoShop. Passade då också på att dra up kontrasterna i bilden litegrann och så även skärpan;
1. Image / Adjustments / Color Balance
2. Image / Adjustments / Brightness|Contrast
3. Filter / Sharpen / Unsharp Mask
Lägger in en bild där du kan se skillnaden på före och efter behandlingen. Om det blev mer likt sanningen eller inte kan bara du svara på… :)
Mvh // Staffan
#4 Är det en bra grundregel, att använda dagsljus/lampor hellre än blixt? Ölbilderna ser så himla enkla ut, men jag vet ju att det inte är så lätt… Övning ger träning?
#5 Suveränt tips! Ska testas. Och vilken härlig katt, jag gillar verkligen dina skulpturer, Xanna! Du är så duktig på att fånga rörelse.
#7 Har precis fått tillgång till digitalkamera, men kan ingenting om någonting. Photoshop t ex, är det något man kan ladda hem, eller…?
Skickligt Staffan!
Borde kanske skicka alla mina bilder till dig för reducering? ;)
Och ja, det blev närmare sanningen :)
Photoshop är ett bildbehandlingsprogram som definitivt inte är gratis. Men jag vet att det finns andra alternativ som är mycket bra. Ni som kan det här med datorer - HJÄLP!!!! Tips på andra, billigare program, snälla!!
_
_

De här programet är gratis har dock inte testat de så mkt men de finns ju en hel del i det http://www.gimp.org/
mvh/bjorsa
#11 Sjysst, det ska jag prova!
#9 Som Pia säger kan man gå in på fotosajten och få goda råd om sina bilder. Har du varit in där? Det är en riktigt bra sida, och det är roligt att bara gå in och kolla på alla bilder där.
För att få en diskret bakgrund har jag ibland använt ett tygstycke, men då haft problem med att det varit skrynkligt. Nu har jag fått ett tips på att man kan använda en rullgardin som man drar ner -under det som ska fotograferas. Värt att testa.
_
_

Jag skulle ta två nya foton på gipskatter igår, provade att ta dessa i badkaret. OJ! vilket resultat, fick spegling etc. Dessutom var de lätta att frigöra så jag kunde få vit bakgrund.
Vilken tur att vi köpt ett nytt badkar. Vi satte in duschkabin och var utan kar i många år, men så insåg jag att jag behövde ett. Men faktiskt inte för att fotografera i :D, det blir en bonus.
_
_

Tilläggas bör kanske att jag hade en stark lampa ner i badkaret också som säkert förenklade det hela.

Ett tips till er som inte har råd med photoshop.
Googles nya gratisprogram. SUVERÄNT!
Förutom ett väldigt häftigt bildgalleri med dina egna bilder så kan du redigera färger och mycket mera
http://picasa.google.com/intl/sv/
Verkligen ett hett tips
Tack för tipsen, bjorsa och xarfez.
Nu kommer jag ihåg att jag hört talas om picasa, men jag lade det inte på minnet eftersom jag inte behövde det just då.
_
_
tycker det är lättast att fota ute en halvbra dag då är det enklast att få naturliga färger.ha en bakgrund som är diskret,lycka till o tänk på att det är bara att slänga om det inte blir bra
Idag var det just en så´n dag. Så fram med kameran och boken som skulle fotas, på med skorna och sedan ut i snön. Jag bredde ut en duk på snön för att skydda boken, och sedan var det bara att hoppas att inte grannarna såg.
_
_

Hej på er allihop!
Jag är ny här på keramik i fokus och blev positivt överraskad att finna ett sånt här suveränt forum.
När det gäller fotografering av egna alster är det viktigt med en jämn belysning från alla håll för att undvika fula skuggor och konstiga färgstick. Dagsljus kan ju, som nämnt här tidigare, vara bra. Men om man nu vill fota sina grejer hemma på köksbordet en februarikväll så är det ganska lätt att lyckas med det också.
Jag har skaffat mig ett utmärkt hjälpmedel för detta ändamål, nämligen ett ljustält. De finns i varierande prisklasser, men Kaffebrus.com har ett som kostar ca 500kr.
Med en skrivbordslampa (75w) på varje sida om tältet och blixt framifrån får man bra bilder som inte behöver korrigeras nämnvärt i Photoshop eller något annat bildbehandlingsprogram.
Tältet hade två bakgrunder, ett vitt och ett svart och priset är ganska överkomligt, tycker jag.
Skickar med en exempelbild här.
MVH
Ulrika
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Jag ska strax fota själva tältet också och lägga in en bild, så får ni se vad jag menar…

Intressant. Det hade jag inte sett förut.
_
_

Ganska smidigt med ett ljustält.
Men om man inte vill lägga ner mer pengar på sina foton efter att köpt en dyr digitalkamera så rekommenderar jag badkaret.
Se bara på bifogad bild. Om du inte ser den redigerade bredvid skulle du tyckt den var hur bra som helst. Skuggan kommer automatiskt och är en väldig effekthöjare =).
Du har rätt. Speglingen i emaljen är en riktig effekthöjare.
_
_
Det var snygga bilder både i tält ohc i badkar. Snygga speglingar i emaljen, och fint ljus i tältet. Fast om jag måste välja mellan att köpa badkar eller ljustält gissar jag att tältet blir billigast.
Men vänta, kan man inte dra av badkaret på deklarationen!? Jag behöver det ju i mitt arbete?

Men ett badkar borde man kunna få billigare på loppmarknad ;)
Bara jag får kvitto så! 

Det där med speglingen i emaljen är ju iofs en smaksak, tycker jag. För min del tycker jag mest att den är störande.
Tältet är bra just för att slippa den formen av färgstick som finns både i den oredigerade och den redigerade bilden och visa själva produkten med en så verklighetstrogen färg som är möjligt på foto.
Men det är klart - badkaret är ju praktiskt just för att det har fler funktioner än den som fotostudio. Tältet går garanterat inte att bada i…
Ulle