Keramikugn
Har tittat lite på begagnade ugnar men funderar lite, hur 17 får man hem en frontmatad ugn som väger 200-300 kg? Nån som har köpt en sån nån gång och fraktat hem utan att anlita nån?
Själv anlitade jag en fraktfirma när jag tog hem min ugn, men jag puttar upp tråden ifall någon annan kan ge svar på din fråga.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det inte dyrt att anlita fraktfirma? Var inne på att köpa ny toppmatad ugn men börjar fundera på om det inte är bättre köpa en begagnad frontmatad, tror att det är lättare att Byta element i dem. Det är nog inte aktuellt just nu ändå, måste få råd att köpa en friggebod först att vara i. Ska man köpa en frontmatad så är det nog lika bra att den kommer på rätt plats från början så man inte behöver flytta den igen.
jag har haft hjälp av min gubbe och hans kompisar
dvs jag stod bredvid och var nervös och de lyfte med hjälp av remmar. de ställde ugnen utan underställning på en pall som man då kan transportera med pallyft till släpvagn och så av igen med pallyft och köra den så nära stället som ugnen ska sen var det lyfta igen med remmar så att ugnen kom på plats
kan säga att det såg tungt ut! bara ett jobb för fullvuxna män
Det kan vara problem med att transportera en gammal ugn, man får se upp för att det kan bli sättningar i en gammal ugn, måste transporteras mycket försigtigt.
Citat perlennart: >>Det kan vara problem med att transportera en gammal ugn, man får se upp för att det kan bli sättningar i en gammal ugn, måste transporteras mycket försigtigt.>>
Ja, det kan inte upprepas nog många gånger…ta det mycket försiktigt…!
----------------------------------------------------------------
En fördel med att anlita en auktoriserad firma för ut- och inbärning av ugnen, är att de har en försäkring som täcker eventuella skador som kan uppstå (både på ugn och människor…). Att denna trygghet ingår i priset glöms lätt bort…. 
just det glömde jag skriva
fyll gärna upp ugnen inuti med packmaterial, filtar osv för att skydda stenar och element. det går åt en hel del för att få det riktigt stoppat.
Tack Bosse för medhåll. Jag har en god ven som skulle flytta sin gasugn bara några meter på sin gård till en ny plats och den sprack totalt i valvet, dyrt med ommurning och så missade personen ju också en del av sin produktiontid, trist affär. Jag tycker att man kan köpa begagnat men just en ugn tror jag att det kan vara en god ide att köpa nytt, man skall ju förhoppningsvis ha den i lång tid. med gamla ugnar är ofta också problemet att man inte vet hur isoleringe är och sådant.
Kan bara instämma. Jag fick en gammal kasserad ugn som jag tog hem för att använda till rakubränning. I den ser man verkligen hur illa det kan gå om den hanteras ovarsamt. Tur att det inte var en ugn som jag köpt för dyra pengar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja, det kanske är ett risktagande att köpa begagnat, men en ny frontmatad är ju så himla dyr. Får väl klara mig med den jag har ett tag till. Den kommer bara inte upp i topptemp längre, gissar att elementen skulle behöva bytas men det verkar inte vara det lättaste. Har även gått sönder lite på kanten av ugnen vet inte hur stor påverkan det har på bränningen. Den har krånglat länge nu och jag har haft uppe det tidigare. Är inte lätt att hitta en elektriker som kan hjälpa en här i närheten heller. Vet inte om jag vill lägga ut hur mycket pengar på den som helst heller. Den är bara på 60 l och jag skulle vilja ha en större ugn nån gång.
Lägger ut lite bilder på min ugn, tror att du Bosse om du läser detta vet en del om ugnar, nu är det väl inte lätt att säga så mycket efter att ha tittat på en bild bara. Tycker själv den ser rätt sliten ut.
Jag har svårt att se vad det bruna är men små avskalningar på stenen spelar ingen roll. och att Byta element är riktigt enkelt, se bara till att dom vilar och inte spänner så dom önskar att dra sig. dom nya elementen är inte spröda så dom kan man dra i hur man vill eller behöver. Och så måste man naturligtvis också se till att man skruvar ordentligt till i kopplingarna så det inte uppstår dålig kontakt, det kan medföra oxidation och avbränning av elementet i kontaktpunktet.
Jag tycker inte att den ser så dålig ut….
Den piggnar nog till efter ett elementbyte….se bara till att rensa stenarna så att inte de nya elementen vidrör "nå't brunt"…

Ok, får försöka fixa nya element då:) Gör ni egna eller köper ni färdiga? Jag har frågat Lars Tärn men han hade inga till min ugn. Om man köper Kanthaltråd spelar den nån roll om det inte är exakt samma storlek som dom i ugnen så länge de får plats förståss?
Det är viktigt att varven på elementen inte ligger för tätt samman då uppstår det ett för kraftigt elektromagnetiskt fält och när elementen är varma och mjuka drar dom ihop sig.
mitt råd är att inte satsa för stora pengar på en ugn som du egentligen tycker är för liten. 60 liters ugn är inte stort. om du ska köpa både slingorna och någon som installerar dom kanske investeringen blir för stor för en sådan ugn.
jag har köpt en gammal begagnad ugn och den har fungerat bra. flera år senare köpt jag även en ny men har även den gamla kvar som är anno 1980. jag har enbart bytt element i den efter jag använt den några år.

Vi bytte nyligen element i en liknande ugn i verkstan. Också bara fyra slingor. Det var inte så himla dyrt att köpa elementen (ca 1200 danska kr). Värre med arbetslönen för han som skulle göra det. Som tur var så fick vi vår gamla tekniker från skolan att komma och visa oss så vi kan byta själva nästa gång eller i andra ugnar. Det var inte så svårt, man ska bara vara noga 
Det går bra att byta själv, men komma ihåg att kartlägga alla kopplingar innan. Rita en plan, och markera alla elkablar med siffror på målartejp eller dylikt, virad runt så att det faller inte av.
Kom också ihåg att bortkoppla ugnen innan du börjar jobba!
Bra att någon kommer ihåg att ge sådana råd ramjambam. som gammal styr och reglertekniker tänker jag inte på att det inte är självklart för alla med att ström kan vara farligt. BRA, BRA