Verkstad
Hej på er.
Jag håller på och ska bygga en ny verkstad ifrån grunden. Undrar om ni har några tips på vad jag ska "önska" mig.
Ja, det hjälper väl inte dig, du har väl redan skaffat lokalen, men jag vet iallafall vad jag värdesätter mest. Stora arbetsytor och många hyllor. Eftersom jag har en provisoriskt inredd sommarverkstad i min friggebod på landet så vet jag vad jag talar om:)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Nja.. halft om halft har jag skaffat lokalen. Det är ett gammalt stall som ska rivas och sedan ska jag bygga upp det igen.
Jag försöker nu komma på hur många vaskar man kan tänkas behöva. Hur måga golvbrunnar och vilken typ av avloppsrensning som kan tänkas behöva + vilken typ av golvmaterial jag ska ha.
Några förslag?
Keramiksalen i Munka Ljungbys folkhögskola hade ett golv som dom bara spolade av med vatten varje dag. Mycket praktiskt. Hur det sedan såg ut där under vet jag inte. Någon slags slamavskiljare måste dom ju ha.
_
_

Jag tänkte ev ha en "försänkning" längs hela golvet med avrinningsgaller längs hela och med en slamavskiljare i mitten.
Golvmaterialet lutar åt diamantslipad betong målad med någon form av färg. Frågan är om man ska ha flagor i färgen eller inte.
På Hemmet iFokus-sajten finns det ju många hemmabyggare vad jag förstår. Det kanske är någon där som lagt ett liknande golv i tex garage eller källare. Det är värt att kolla, tycker jag.
_
_

Min man e superhändig, så jag är mer på jakt efter folk med specifika kunskaper om keramikverkstäder än renovering.
Det låter ju som du redan tänkt en del, och att döma av bilderna i ditt fotogalleri är det inte din första verkstad, så du måste ha en del idéer om hur det ska se ut?
Vad är för- nackdelar med flagor i färgen? Aldrig hört talas om det, men det är inget ovanligt ;)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jo, jag har tänkt en del och frågat runt lite. Det verkar som om de flesta keramiker saknar hyllor :D
Det jag funderar mest över är egentligen hur "lyxig" man ska tillåta sig att vara. Behöver man ett eget rum för glasyrblanding? Ska man göra så att man har utsug där?
Flagor på golvet gör att det inte är så lätt att halka.
Golvfrågan är ganska viktig, eftersom jag tänkt mig kunna spola av golvet med vattenslang.
Jag har egentligen inga bra tips eller råd, men jag kan berätta lite om hur min verkstad ser ut:
Hyllor har vi över hela verkstan: privata & allmänna, glasyrhyllor för oss och för kursare, fuktskåp, köksskåp, verktygshyllor, hyllor för saker som ska till skröj och saker som ska till glasyr, hyllor för papper och plast, hyllor för hinkar, hyllor för spånplattor - ja, så mycket kan jag ju säga, att hyllorna, de räcker aldrig till. Vi har planer på konsollhyllor längs väggarna också. Taket ser också väldigt outnyttjat ut.
Vi har stora stadiga bord i arbetsrummet. I ugnsrummet har vi höj-sänkbara bord (okej, de funkar inte, men i teorin går de att höja och sänka), och det är ju bra när man ska glasera. (Just nu är de låga, dvs bra dopphöjd.) Glasyrborden har vaxduk. Rekommenderas.
Vårt knådbord är faktiskt också en katastrof nu när jag tänker på saken. Det står marmorskiva på önskelistan. Och en spänd lina över mitten så man kan slå lera på enklaste sätt.
Vi har gipsavskiljare under vaskarna. De töms varje kvartal, då är de inte så fulla. Ska kanske säga att vi är sju pers som jobbar där, + regelbunden kursverksamhet, och tre gipsavskiljare.
Belysningen får man väl tänka på. Vi har fönster längs två väggar i arbetsrummet, och mycket lampor.
Egentligen har vi personalrum skiljt från verkstan, men vi äter i verkstan (inte bra!), för i personlarummet huserar en massa tonårspojkar från fotbollsklubben. Hu!
Vi har inget sprutskåp än (men det står definitivt på önskelistan), vi har ett ugnsrum där vi blandar glasyrer, och det är en ordentlig fläkt där. Vi har en regel om att man sätter upp en lapp på dörrn när man är klar, så att ingen går in där på en timme efteråt. Och så sätter man utsuget på max. Det funkar.
Kommer inte på något mer. Golvfrågan lämnar jag åt någon bättre vetande! Vet inte om du fick något ut av det här…

Lr
Tack för beskrivningen av hur din verkstad är upplagd.
Hur stor är verkstaden? Du skriver att ni är sju personer som jobbar där, är det trångt om arbetsutrymme? Är alla yrkeskeramiker som jobbar full tid?
Håller ni i kurser? Hur mycket plats tar det extra? Hur stor försäljningsyta har ni?
Shit va många frågor, förlåt…
Ingen fara, du får beskriva din verkstad sen!
Lokalen är på 100 kvm, ugnsrummet är mindre än arbetsrummet. Det brukar inte vara så trångt om armbågarna ens när alla är där, men vi jobbar inte alla heltid. Sen så jobbar inte alla på samma sätt; en del kavlar mest, en del drejar, en del skulpterar, så vi trängs inte alltid kring borden.
Kurserna tar lite extra hylllplats, men det är våra saker som har mest utrymme. Under vissa kurser får man vara där och jobba själv, fast då får kursarna given förtur till allt. Vi har 7 elskivor och 2 sparkskivor, samtliga av skiftande kvalité. Vi kör normalt med max 12 deltagare i vuxengrupperna, 10 i barngrupper.
Försäljning har vi bara i samband med öppet hus-dagar. Ingen av oss i verkstan är road av att arbeta för öppen dörr, jag tycker det är extremt hämmande att ha någon över axeln.
Annars kan jag ju säga att när man hamnar i ett gäng som fungerar så bra som vårt är det tusen gånger bättre att dela ateljé än att vara helt ensam. Hur kommer du att göra zzaga? Kommer du att vara själv eller har du planer på att hyra ut platser?
Vore kul att höra lite från er andra, hur era verkstäder ser ut! Fast det är väl 5 personer på sidan som knappast har så mycket mer att säga om sin verkstad nu längre…
Jag håller också precis nu på att bygga upp min verkstad. Jag har tidigare jobbat som barnmorska därav mitt företagsnamn, Jordemor som är just barnmorska på norska(jag har delvis norskt ursprung) Detta att starta ett keramikföretag har varit en dröm som jag tänkt förverkliga när jag blivit pensionär eller så men efter att ha fått veta att jag sakta kommer att mista min syn började jag skynda på min dröm lite grand. Jag tror att det här kommer att gå bra om jag vänjer mig och tränar och tar hjälp av alla hjälpmedel man kan sakffa sig. Tack och lov så finns det ju lite skyddsnät när livet inte blir som man tänkt sig. nog om det.
Jag bor i ett gammalt hus och har en ännu äldre "länga" ute på gården där jag så smått renoverar eftersom. Just nu har jag ett rum som är ca 15 kvadrat där jag har 2 drejskivor och arbetsbord + mycket hyllor förstås. I ett lite mindre innre rum har jag min ugn som är en liten toppmatad elektrisk ugn. i det rummet har jag också ett "sprutskåp".I mina drömmar tänker jag mig att inreda även övervåningen i huset som är jätteläckert med fint ljus in i gamla förnster samt härliga takbjälkar och takstolar ner i golvet. Kan bli väldigt fin gallerilokal tror jag.
I går hade jag för allra första gången en lite kurs med 3 deltagare, en verklig Nybörjar, Prova på kurs. Jättekul var det och ett bra tillskott i kassan nu när det är lite lågsäsong i butiken.
Vid sidan om min verkstad har jag en liten gårdsbutik där jag säljer min keramik men även andra produkter jag tillverkar. Just nu mycket Lovikkka vantar (bor ju i Jämtland, haha) Jag har bestämda öppettider men dom respekteras inte av alla förståss, så är det ju ofta på små orter där alla känner alla.
bifogar en liten bild på mig själv utanför verkstaden
Åker ni norrut någon gång så stanna till och prata lite keramik med mig. Det kryllar inte direkt av likasinnade i min lilla by
hälsar
Åse,Jordemor

Lr
100 Kvm är ju ganska så stort. Men då har ni ifs plats för ganska många personer på kurs.
Ok, jag hade tänkt ha så att man kan se in i verkstaden men även så att jag med hjälp av persienner kan stänga till och har möjlighet att jobba i fred. Iblan behöver man vara för sig själv när man ska skapa. Jag kan tänka mig att man kan bli rätt less på frågor som "Är det inte svårt?" efter ett tag eller "det ser så himla lätt ut".
Jag vet inte riktigt hur jag kommer att göra ännu. Jag har aldrig jobbat i verkstad själv innan. Jag har prescis avslutat en keramisk utbildning, så det här är första gången för mig. Om jag hittar rätt person så visst kan jag tänka mig att jobba flera ihop. Men framförallt hade jag tänkt hålla i kurser. Sen är sommaren väldigt intensiv här nere och vintern väldigt lugn.
Jag ska försöka hitta en ritning över hur jag har tänkt mig det hela.
" Fast det är väl 5 personer på sidan som knappast har så mycket mer att säga om sin verkstad nu längre".Är det många som lagt av?

Jordemor
Vad modigt av dig att köra igång på egenhand med tanke på synen:)
Det låter som om du har det hela fixat ganska fint där:) Min verkstad är för närvarande inhyst på trekvart på en loge:/ Det lät inte helt dumt med att ha en fin övervåning till försäljningsyta.
Jag tänkte ha delvis öppet i nock med synliga takbjälkar i min butik… får se hur det går:D
Jag lovar att titta in om jag har vägarna förbi:D Det samma gäller dig, vi har en liten bead och breakfast verksamhet här nere så det är bara att dyka ner när andan faller på:D
Ja man kanske kan tro att jag är modig men det är nog mer ivrig jag är. Ibland blir livet inte som man tänkt sig men blir järrebra i allafall. så skulle jag beskriva det idag. Jag har alltid jobbat inom vården, tagit hand om och vårdat. allt från åldringar, babysar, nyblivna mammor och nu senast gymnasieungdomar. Nu på dagarna sitter jag ofta och tänker " det här är mitt jobb" och det känns så underbart.
Jag ska nog neråt landet nåt i sommar och då ska jag minsann söka upp er allihop här:-) Jag har mina föräldrar i Blekinge så då ska jag passa på.
Ah det låter jättefint Åse! Om jag får vägarna förbi nån gång ska jag absolut titta förbi, fast jag reser tyvärr sällan (Fattig är en gammal synonym till krukmakare har jag hört?) Det låter somdu har bra utrustning och så i verkstan, och det är väl lyxigt att få ett galleri i anslutning. Tänker du det som ett galleri för andra också? Och har du brist på likasinnade får du väl utnyttja vår sida desto flitigare;-)
visst är det modigt att ta steget till egen företagare. Det är många skyddsnät man släpper. Och har du arbetat för andra hela livet har du väl rätt att unna dig den lyxen att få göra något du brinner för alldeles för egen del?
zzaga, det är ingen som slutat, jag har precis beskrivit deras verkstad, jag försökte vara rolig men jag var tydligen för subtil (jag kör alltid med så långsökta skämt så ingen förstår, det är bara jag som skrattar, jag påminner lite om Chandler i "Friends" faktiskt)
Fler som har egna ateljéer?

Här är en liten skiss på hur det är tänkt.
Den lilla blå fyrkanten är ugnspalceringen.
Den ljusgröna ytan är tänkt som arbetsyta (den lilla blå fyrkanten är ugnen).
Den turkosa delen är tänkt som försäjningsyta.
De lila delarna är bead och breakfast rum var av de två längst nere
till vänster redan är färdigbyggda.

Ingen som har några fler tankar/råd?

Det går sakta (väldigt sakta) men säkert frammåt. Just nu är det bara en kulvert nergräv. Det kommer inte att häda något mer med projektet nu i sommar (vi har bead och breakfast gäster som bor på gården då) förutom tömmning av det gammla huset.
Till hösten börjar rivningen av huset, och förhoppningsvis ska ytterskalet stå klar till våren:D
Jo det blir ganska stort. Jag har inte räknat ut excat kvadratmeter men runt 90 blir det nog med butiken inräknad. Jag måste ha lite större om jag ska hålla kurser och så sen:)
Det va ett väldigt bra tips me restaurangvagnarna. Jag får ut och leta om jag hittar några gammla till salu någonstans. Tack så mycket för tipset!
Hanna , har du själv planerat och byggt din verkstad?
putt