Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2184 ggr
annakinna
0

tulpanlökar

Hej!

Det är ganska nytt för mig att skapa för hand. Under en tid har jag försökt att göra stora tulpanlökar, men antingen spricker leran under torkningsprocessen eller under skröjningen. När jag format leran till en tulpan låter jag den vila en dag.Därefter skär jag den itu och gröper ur lera. Sedan tar jag ordentligt med slicker och fäster ihop delarna. Sedan kavlar jag lera och lägger över sömmarna. Tulpanerna har fått torka långsamt under plastpåse. Finns det någon lera som lämpar sig bättre för detta än vit stengods 118 som jag använt?

pyromanen
0

Har du nåt litet hål i den färdiga löken?

annakinna
0

Javisst hålet fortsätter upp i den urgröpta löken!

pyromanen
0

Är godset någorlunda lika tjockt överallt ?

chamotte i leran eller inte?

annakinna
0

Det är inte mycket chamotte i leran och godset är inte lika tjockt överallt.

stefanandersson
0

En mer chamotterad lera kan hjälpa. Efter urgröpningen bör tjockleken vara 1-1,5 cm.

Jag har lite svårt att förstå vart sprickan sker men jag kan ge några tips om fogen. Försök göra den överlappande (så att kanterna är skurna i en vinkel). Om leran är torr vid urgröpningen ska du nog vattna leran innan du lägger på slickern (blöt kanten med en svamp efter ristning och vänta tills det sjunkit in)

Ha gott mod, lera har sina egenheter.

annakinna
0

Tack för tipsen, tålamod finns, ny lera och nya tag är det som gäller!

[perlennart]1
0

naturligtvis är leran inte torr när den skall sättas samman och skulle den vara det så släng bort det i återvinningen och börja om från början. Vatten på torr lera kan vara farligt, om det finns en liten spricka i leran så tränger vattnet in och gör sprickan större, eftersom ytspänningen mellan lerpartiklarna inte längre existerar så det får man inte. Nej om leran är lite hård men inte torr så är det slicker man skall använda då tränger lerpartiklar med in i sprickan om den skulle finnas där. Angående lera så beror det på hur stora saker man vill framställa små saker kräver ingen chamott och desto större saker man vill framställa desto mera och desto större chamottkorn skall det till. Och lergodslera är alltid att föredra vid skulptur eftersom det är formstabilt i bränningen om man bränner till den riktiga temperaturen. Sammansättningen av alster sker vid att man som du gör skär den över och använder slicker så sätter man det samman igen efter urgröpandet och arbetar fogen med en modelleringspinne först i den ena riktningen av fogen och så skiftar man hela tiden, till sist så drar man med en modellerpinne i fogens längdriktning så det uppstår en rilla som man stoppar ut men en lerkorv med slicker på och glättar ut. en skulptur gör man således inte helt färdig innan urgröpningen utan man skall bara ha styr på form och storlek och alla grova drag, dom finaste detaljerna sparar man till efter urgröpningen. På detta tidspunkt måste man vara lite försiktig så att man inte klämmer skulpturen för mycket eftersom den nu skall vara något torrare än från början, och då kan man komma till att trycka sprickor som kan visa sig först efter bränning.

sisela
0

Jag tröttnade för länge sen på att gröpa ur skulpturer så nu "ringlar" jag upp allt så de är ihåliga med en gång. Kräver lite träning när man gör kroppar och andra komplicerade former men det funkar jättebra nu. Korta tjocka lerkorvar som man klämmer fast och trycker ut till den tjocklek man vil ha. Sedan kan man skrapa och banka fram den form den ska ha.

Bara ett förslag på en annan metod :)

stefanandersson
0

#7: oj, det var inte meningen att det skulle missuppfattas som torr på det viset så tack för förtydligandet.