Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 859 ggr
Bruzapetra
0

pensionen...

Gud vilken tråkig överskrift men jag är ändå lite nyfiken. Hur gör ni alla som lever på keramiken heltid? Har ju själv eget företag och ska leva på keramiken förhoppningsvis!!! Men hur säkrar ni er för framtiden? Är ni med i nån A-kassa, pensionssparar ni eller tänker ni överhuvudtaget på det? Man får väl antagligen arbeta till man kolar av (och det gör jag mer än gärna) men ville bara undersöka lite hur det ser ut i keramikervärlden med trygghetstänkandetGlad Själv är jag inte med i nån A-kassa och inte har jag lyckats börja pensionsspara heller. Den glada(dumma) optimisten/Petra

Alfur
0

"Man får väl antagligen arbeta till man kolar av (och det gör jag mer än gärna)"

FundersamSjälv är jag lite mer motsträvig till att kola av…Flört

Skämt åsido, jag har en pensionsförsäkring som tickar och går, som jag startade samtidigt som jag startade firman för en massa år sedan. Har inte så stor koll på vad den kommer att ge en gång, men något litet bidrag till salt och skorpor blir det väl. A-kassa…hmmm….finns det sånt för keramiker?

Varje år får man ett orange kuvert med en massa hypotetiskt uträknande, men vem vet hur många gånger de har förändrat pensionssystemet innan det är dags för en annan…  När orken och kulorna tryter får man väl dreja en stor urna, krypa ner i den, och slå på ugnen med fjärrkontrollen. -Kanske man kan gå till eftervärlden som en ovanligt spännande askglasyr åtminstone?! Cool

maomi
0

Man kan ju alltid gå med i småföretagarnas akassa (småa) om man känner behovet trygghet vilket inte är helt fel innan företaget står på hyggligt stabil mark.

/Åsa

Bruzapetra
0

#1 Ha, ha det var roligt:) Såg inte själv hur det skulle läsas. Ja, en vacker askglasyr vore ju inte så dumt att avsluta sina dar som!! Eftersom jag aldrig haft nån inkomst, CSN och föräldrapenning räknas väl inte, så är det ingen vits med A-kassa för mig då den skulle baseras på 0 kronor. Men lite sparkapital kan ju vara bra om man lyckades få ihop nån gång!! Skorpor kan man ju fixa själv i keramikugnen och skrapa salt från väggarna i sin saltugn:)

Hubert
0

Ta en titt om du kan ta ett gratis rådgivningsmöte hos http://www.nyforetagarcentrum.se/

Kan vara ide att se om ditt hus!/Louise

abbis
0

Har man inte en pensionsförsäkring så kommer man bli fattigpensionär om man inte har kvar verkstaden och kan dryga ut lite.Men det handlar oxå hur mycket ork man har kvar efter att ha slitit i 50 år…Med tanke på att man håller inkomsten låg för att inte få så mycket i skatt så har jag insett att den nya avgiften hos småföretagarnas akassa blir alldeles för dyr..Man får bara en del av den inkomsten man deklarerar för och kanske inte ens det när det väl brakar..För när det brakar har man väl jobbat gratis så länge att det inte finns någon inkomst att basera akassan på.ha ha ha

Jag har en bra olycksfallsförsäkring..som går in om jag inte kan jobba…Den tar hand om löpande utgifter ,löner mm

Någon sjukförsäkring får jag inte ta pga av mina arbetsskador…ironiskt va

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Umerkajeff
0

Kämpa på och satsa på det du vill

LeWE
0

Har en egen pensionsförsäkring men får inte mycket.. dessutom har jag varit hemma med tre barn i omgångar.. det ger ju inte mycket. Tycker nog att det är konstigt att inte makar får "dela" på pensionen.. vi har ju levt ihop och delat på allt.. fast vi haft olika inkomst. Maken hade inte kunnat jobba på samma sätt om inte jag varit hemma med barnen. Men man får som sagt kämpa på och man vet inte hur länge man lever..Det där med en fin "askglasyr" kanske inte är så dumtFlört.. istället för ättestupet..

pyromanen
0

Om man blir sjuk på slutet och får riktigt giftiga mediciner kanske glsyren blir ännu häftigare..