Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1775 ggr
troll
0

Bubblor

Varför blir det bubblor i leran efter glasyrbränningen. Har drejat fyle ljus och helt plötsligt blev det ganska stora inneslutna luftbubblor i vissa alster. Efter vad jag förstår kan man öka utjämningen på skröjen, men det verkar bara som om det är vissa saker som har fått bubblor trots att de är drejade och brännda vid samma tillfälle. Har någon varit med om liknande och har andra tips.

/Troll

anmaba
0

För mig blev det så för länge sedan. Jag brännde då  på 1250 grader jag provade då att sänka temperauren. Så nu bränner jag på 1220, det funkar för mig. Jag använder visserligen en annan lera som påminner om fylelera. Du kan ju prova , det kanske funkar för dig oxå.  / Lycka till

Jessika
0

det kan inte vara så att det är luft i leran? eller andra föroreningar kanske? jag har haft problem med en grå lera som hade en massa skräp i sig. Det syntes efter glasyrbränningen

abbis
0

Det är dom föroreningar som dom alltid tydligen haft bekymmer med vad det gäller fylen…därför bojkottar jag denna lera.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ingvar
1

Ofta kan det vara organiskt material i leran som bildar gaser och behöver ventileras ut. Skröja till 1000 gr. med en utgämning på minst 30 min.

När leran börjar sintra och om det finns rester av gasbildande material kvar bildas det blåsor p.gr av att leran är "stängd" och kan inte släppa ut kvarvarande gas vilka expanderar och bildar blåsor.

Fyleleran är kanon. man behöver bara säga mugg och så blir det en mugg.

pyromanen
1

Jag fcik fula blåsor i en av mina första råbränningar i saltugnen,  mest i stora lite tjockare saker. När jag slog sönder en sån grej vid en blåsa såg man tydligt att det var smutsfärgad därinuti av kol,svavel eller vad det nu var för smuts som hade stängts inne av glasyren. Jag fick rådet att inte gå för snabbt upp förbi 800-900 grader och försöka bränna oxiderande.   Jag har följt rådet och använder samma lera som förut och har sluppit blåsor sedan dess (knack knack under bordet).

avalon
0

Överbränd lera kan det bli blåser i, men då blir den (och glasyren) ofta konstig på andra vis oxå.

troll
0

Tack för alla tips! Jag håller med om att Fyleleran är ljuvlig att dreja men det är ju inte kul när muggen sedan ser ut som en falaffel. Brukar skröja den till 1000 med utjämning. Vill helst inte göra som du Abbi och bojkotta leran eftersom den är så trevlig men, men … jag måste kanske den vägen vandra…fast inte riktigt än…

PS. Detta forum är fantastiskt! DS

krukpia
0

Jag var med om samma sak för några år sedan. Lärde mig då att temperaturen låg för nära smältpunkten för leran. Det går att kolla…knacka hål på en blåsa, är det fnasigt/skrovligt inuti är leran påväg att smälta. Sänk temperaturen så borde det funka bättre.