Anagama-marathon
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lyckospark från mej!

Håller alla tummar jag har. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Lyckospark!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Spännande!
Duttsmet?
Är vad och används till?
Håller alla tummar här och ser fram emot att få se det där ansiktet igen!
Tack för att vi får följa bränningen här.
Under bränningen kommer askan att bilda glasyr på krukorna. För att de då inte skall fastna i sättmaterialet lägger vi duttar som distanser. Duttsmeten är en aluminiumrik massa som inte blir glasig av aska och temperatur.
Vilka fina bilder! Hoppas att det går bra!
Mycket läckert och intressant, jag önskar att alla keramiker kunde få lov till detta någon gång i deras liv.

Håller tummarna! 
Tackar.
Oj, så intressant! Detta skulle man vilja vara med om.
Ser framemot fler bilder. LYCKA TILL !
Klart man håller tummarna att det går bra!
Ugnen verkar ju rymma jättemycket, hur stor är den?
Det är en relativt liten ugn (ur anagamasynpunkt). Den är bara 2-3meter packbar yta med lågt i tak. Passar bra för en skolas produktion.

Att lyckas med en anagamabränning handlar inte om tur utan om kunskap och förvärvad erfarenhet. Har man det behöver man inte hålla tummarna. Du har förvärvat både erfarenhet och kunskap. Lita på det så det går säkert bra.
@j-aan: Låt oss hoppas att du har rätt.
Spännande!
Hur ofta bränner ni? (får eleverna prova én eller flera gångar?)
#24: det är fortfarande en ny ugn men en gång per år tror jag är ett realistiskt mål. De som går två år får då chansen att pröva igen och vara rutinerade med ettorna. Fyra-fem elever skulle säkert kunna fylla och bränna ugnen själva däremellan om de önska.
Några av mina koppr bränndes på sidan, liggandes på snäckor. Efter bränningen lossar de lätt i ett bad med vatten.
Generellt har leran en grå ton i hela ugnen på grund av den extrema reducerade avsvalningen. Om syra hade kommit in innan det blev för svalt hade fler röda och oranga toner visat sig. Det får vi prova nästa gång!
Men oj så spännande!
Det där måste jag ju bara få vara med om nån gång. Jag tror jag missade en precis eftersom jag for iväg i höstas.
Men jag hoppas på fler tillfällen.
Blev nyfiken på dedär små muggarna med snöre runt.. har du foto på hur de blev?
Har ni testat att fästa material runt gods med hjälp av såna där "metall-skrubbisar" som man kan göra ren inbrända kastruller med?
Såg det nånstans och köpte sånda där "bollar" i metall. Man kan dra ut dem så de blir som en strumpa ungefär, peta in gods och lägga material emellan.
Det kan dock bli märken från nätet, beroende på material misstänker jag.
#37 Visst blir det märken efter nätet. Men det är ju istället för att vira runt koppartråd m.m. Kan bli snyggt!
#37: tack för tipset. #36: de blev fina, små fläckar i grått/svart på skiftande röd (intensivt orange ibland). Jag kommer säkert fota dom i framtiden.
Vassego.
Jag testade när jag var på gropbränningskurs.
Då hade jag även läst nånstans att saker som torkade bananskal, kaffesump etc kunde ge roliga effekter. Försökte föra protokoll och ta massa foton men jag tyckte det mesta som kom ut så likadant ut. Jag ska nog bara försöka köra polish på alstren bar för att få lite lyster.
Har nån annan testat med "konstiga prylar" i bränningar?

#40 Jag tillför vatten under halva tiden som jag ligger på topptemratur. Det framkallar blå eller blågrå färger. Jag lägger även gods på snäck- eller musselskal då bildas någon gråsvart kolförening på goset.
röda danska korvar och digitalur, inte så snyggt. men allt organiskt kan ju i princip ge en fin effekt, här är det lämpligt att bränna i mufflar som man kan göra små hål i så att man får in lite luft. Om man bränner porslin på detta sätt kan man få dom mest otänkbara färger fram. Plocka gärna ting vid havet, tång och sådant, jag har sett en del saker som var väldigt fina som blev bränt med det.
Under föregående vecka packade vi och brännde Jan-Åke Anderssons Anagama. Ganska olik Leksands fhsk design.
Vi eldade till i måndags och jag har inga bilder från den delen då det var ganska intesivt för mig och Jan-Åke. Ett jättetack till ni som hjälpte oss att genomföra denna bränning. Ni var strålande! 
Om någon av "hantlangarna" rör sig här på forumet skulle det vara roligt om ni kunde dela med er lite bilder i den här tråden.
Nu är mitt marathon över och jag känner mig mycket nöjd med mina resultat från de två bränningarna. Det har varit intressant att bränna de två ugnarna i så tät följd.
Jag såg inte mycket av folkfesten runt ugnsöppningen eftersom jag satt inne i ugnen hela dagen med det var mycket folk på Kyrkbacken i Tibro. Jan-Åke fick flera strålande pjäser som vi praktiskt taget fick gömma från besökarna.
Jag plockade ut massor med fina muggar till mina set. Inte minst blåa av den kraftiga reduktionen. På bilden ser ni ett par av mina vaser som kom blåa ur ugnen. om ni tittar i tidigare inlägg kan ni troligen se vart de stod i packningen.
Den här bränning är väldigt annorlunda från den vi elda i Leksand. Högre temperatur och mindre reduktion, inte minst på avsvalningen. Båda har gett mig strålande resultat. Tack till alla elever och kollegor som hjälpt till!
Jag läste i ett tidigare inlägg att det var den blåa färgen ni var ute efter genom att tillföra vatten.
Önskar att jag var litet yngre och elev på skolan.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Vem önskar inte det
Otroligt vackert!
Fantastiskt bra kämpat och kul att resultatet blev så bra.
Kommer förbi Tibro i sommar!