Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1777 ggr
giad
2011-06-14 07:54
0

Glasyr

Hej

Jag har en fråga om en Glasyr som redan var blandad, som jag fått av en keramiker som heter turkosblå. Den blir blank vid bränning.

Jag ville att den skulle bli blåare så jag blandade ner lite koboltkarbonat och lät den svälla någon dag. När jag skulle röra upp den hade den blivit mycket tjockare, så i med mer vatten tills lagom tjocklek. När jag skulle glasera godset så krakelerade glasyren på goset. Innan var det en bra och jämn glasyr.

Någon som vet vad det blev för kemisk reaktion?

[perlennart]1
2011-06-14 08:15
0

kobolt är ett av dom ämnen som ökar värmeutvidgningen ganska mycket så din glasyr har reagerat som den skulle! hur mycket kobolt har du hällt i ?

giad
2011-06-14 15:33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu höftade jag eftersom glasyren redan var blandad Ca 6 strukna teskedar i ca 5l glasyr. Först gjorde jag prov bränning på ca 3 tsk, tyckte den blev lite för svagt blå därför tog jag i ytterliga 3 tsk. Det var efter det som reaktionen blev. ( kan jag förbättra glasyren på någotvis för att den inte skall krakelera eller har jag förstört den.

[perlennart]1
2011-06-14 17:07
0

i framtiden så skall du väga alla råmaterial, nej glasyren är inte förstörd, nu vet jag inte hur receptet ser ut men prova att komma lite mera kvarts i till att börja med och om det inte hjälper så stoppa något råmaterial eller en fritta som innehåller bor. det kan vara colemanit t.ex.

giad
2011-06-14 17:24
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack perlernart

Ska testa vidare. Det känns tryggt att ha en expert att fråga och roligt och lärorikt