Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1795 ggr
ClayLover
0

Gjutforms såpa

Hej

Jag brukar använda mig av en blanding av grumme grönsåpa och vatten (50/50) och penslar på när jag gör flerdelade gjutformar. Jag tycker dock att det är lite svårt att senare tvätta bort denna blandning. jag använder mig av lite ättika och vatten och gnuggar försiktigt. jag brukar få gjuta ett par gånger innan gipsformen mår riktigt bra.

Någon som brukar använda någon annan typ av såpa/tvål när ni gör gjutformar? Några tips?

[perlennart]1
0

Jag penslar med den lera som jag senare skall använda, det är väldigt lätt att tvätta av lera från gips, och skulle det bli lite kvar så spelar det ju ingen roll. Leran skall vara som en tunn välling och funkar minst lika bra som tvål och så förstör leran ju inte formens egenskaper.

bosse-cebex-gbg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ättika låter inte hälsosamt för gipsen…Foten i munnen…syror är en av gipsens värsta fiender…

------------------------------------------------------

Här är ett gammalt recept på släppmedel (jag tror att det härstammar från IWÖ-Verken):

1. Häll ett paket tvålflingor i en kastrull.

2. Häll på vatten så att det täcker tvålflingorna, plus cirka ½ gång till.

3. Smält alltsammans på svag värme, under omrörning.

4. Vispa ner vanlig Kronolja, så att du får en vit emulsion.  KLART.

-------------------------------------------------------

Alternativt:   Köp en flaska släppmedel för 23:-    Skrattande

--------------------------------------------------------

[perlennart]1
0

lera är ju ännu billigare än 23 kr

sisela
0

Jag använder också tvålflingor, ibland med matolja i.

Jag gör en större portion tvålflingor +vatten och så får det stå i en hink med lock. När jag ska använda det tar jag några slevar ¨ver i en annan liten burk och blandar ca en matsked matolja i. Såpan blir smidigare (tror jag) och hårdnar inte lika mycket när den torkar. Dock härsknar oljan så därför är det bra att göra lite åt gången.

Jag tvättar aldrig bort såpan i formen. Vill inte pilla på den fina ytan.

Använde lervälling för länge sen men det ger märken tycker jag. Är dock extremt petig med gipsformernaSkrattande