Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3493 ggr
pyromanen
0

verkstadstips?

Hur ser den ultimata verksta ut?  Någon skrev nyligen att han/hon efter många år äntligen skule göra den verkstan som har allt den han/hon kommit på under 25 års tid. Hur den ultimata är beror själklvárt på individuella preferenser, vad det är man gör för saker, mängden mm.  Men visst måste det finnas många användbara erfarenheter!?

Min verkstad är "får duga ett tag, lågbudget"-verkstad i en del av et gammalt skruttigt uthus.  Innerväggar av presenning från Biltema, plastmatta från soptippen, bord och hyllor av rivnings-virke och gamla spånskivor, inget avlopp mm.  Hade tänkt att det duger åt mig ett antal år framåt, och det gör det också, men nu är min sambo på gång att bygga sin mega-monster-uppfinnarverkstad som ska få ett eget hus med gjuten betongplatta, vedpanna (vattenburen billig värme) og så föreslår han att jag ska inreda en keramikverkstad i samma hus, och det låter ju väldigt trevligt och vettigt jämfört med att sitta bland biltemapresenningarna med ett el-element bakom rumpan.  Fast det kommer några år tidigare än jag tänkt och jag har inte hunnit få så många erfarenheter än.  Finns det några tips?  Vad ska man tänka på / absolut inte göra ???

Keraleij
0

Jag är nu inne på min andra egna verkstad och har erfarenhet från skolor och praktikställen. Min nya verkstad är avdelad från butiksdelen med en låg vägg så att jag kan se kunderna och de kan se mig. Nackdelen är att det dammar in lerdamm i butiken-jag vet att en del sätter glas.

I verkstadsdelen har jag ett stort, 1x2m, stadigt knåd-och verkstadsbord i centrum så att jag kan ha det som avställningsyta både från lerkvarn, drejplats, diskbänk, ugn och deshylla. Deshyllan är av typen med lösa brädor av spånplatta att dreja på och sätta in -fungerar jättebra för mig som oftast gör ganska många på en gång.

Bra är att ha bänkar och hyllor utan ben och hjul på backar och tunnor så att det blir lättstädat. Har man möjlighet-
tex när man bygger nytt, så är ju golvavlopp det optimala. Bara att spola av golvet och skrapa ner så slipper man att det dammar.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

troll
0

En sak som jag fick till min verkstad som man inte behöver planera för men som jag har jätte stor användning av är ett rull bord från IKEA i rostfritt (kommer inte ihåg vad det heter). Perfekt att "köra" saker på som ska hit eller dit - till ugnsrummet, eller disken eller som avställning/lastningsbord.

abbis
0

Den ultimata verkstaden ligger i Nykvarns hantverksby utanför västerås..I en gammal kvarn har inger o göran hellberg inrett en fantastisk verkstad med alla upptänkliga hjälpmedel som han själv uppfunnit…Kvarnen är i 4 våningar .våning 1 med utgång på en lite udde ligger verkstan .Våning 2 butik.Våning 3 Galleri kontor o kök.Våning 4 Bostad…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

Min verkstad som jag haft i ca 20 år har hela tiden förändrats.. kommer inte ihåg hur den såg ut från början.

Vavrakeramik
0

Så fina saker som du gör så är det klart att du är värd en riktigt bra verkstad. Har du försäljning hemma också? Ska sambon ändå bygga så blir det ju ekonomiskt att göra verkstad till dej också på samma gång. Alltid blir det lite mer rationellt.

Mitt tips är att besöka andra keramiker och titta i deras verkstäder. Fråga vad de är nöjda/onöjda med. En klar fördel tycker jag är om du kan få ett separat ugns- / glasyrrum. Det är bättre för din hälsa. Stor diskbänk m stor ho, kanske modell gammal tvättbänk.

Tänk på att få en ljus verkstad men att du minimerar direkt solinstrålning på olämpliga ställen tex där saker ska stå o torka. Och mycket hyllor, kanske ett förråd också. Lycka till med planeringen

pluppan
0

Jag har köpt en bok som heter Setting up your ceramic studio skriven av Virginia Scotchie

den har jättemånga fina tips som jag har när jag drömmer om min framtida verkstad. gubben och jag fantiserar oxå om stort garage och verkstad men vi vann inget på travet denna helg heller så vi får drömma på en stund till…..

hur som helst boken är som att gå runt i massa keramikers ateljeer (i usa )och titta hur de har löst det , med ritningar och allt. olika keramiker har ju byggt upp det olika allteftersom hur de arbetar med leran. bra investering att läsa igenom när du nu har chansen att bygga som du vill. jag köpte min bok på adlibris.

lycka till med verkstan!

pyromanen
0

Om man har betonggolv och golvbrunn och spolar av golvet,blir edt inte stopp i brunnen då eller finns det speciella "leravskiljar-golvbrunnar" ?

Tack för alla tips föresten! ska nog kolla den boken Pluppan! den låter spännande!

Hur många kvadrtmeter har ni som har verkstad?

Eftersom det bara är på första rit-stadiet är inget spikat än, desto nervösare att ta felagtiga beslut om sånt som inte går att ändra i efterhand.  Små smarta inredningsdetaljer kan man ju ändra på men inte storlek,form, takhöjd, fönster, dörrar….

Vi har inte heller vunnit på travet, men nästan.  Min nu avlidne svärfar var så betänksam att han någon månad innan han dog i vintras sålde sin sista skog och satte in pengarna på sina barns bankkonton!

Hubert
0

Lera i golvbrunnen avhjälptes i skolan jag gick på med en speciell hink som samlade upp leran precis som en slamavskiljare. Man lyfte hinken, hällde ut det uppsamlade och sen var det rent. Fråga hos en VVS-firma om lite offertråd redan nu det brukar vara gratis att fråga!/Louise

pyromanen
0

Det lär inte bli några vvs eller andra hantverkare än sambon och jag..  Vi (mest han) fixade att byta avloppssystem i vårat gamla hus,så då fixar vi det nog i verkstan också….  Det tar lite längre tid än med hantverkare, men pengarna räcker mycket längre.

Vavrakeramik
0

Jag har verkstad i Lillstugan som e drygt 45 kvm. Ett rum på ca 11 kvm är renodlat butiksrum. Ugnen delar ett mindre rum m lite butikshyllor. Själva verkstadsrummet är nog ca 15 kvm och så finns ett lite pentry som funkar som glasyrrum, disk mm. Ytan e lagom för mig men eftersom jag har kurser och vill expandera kursverksamheten så skissar vi på en större verkstad o dito butik i Lagårn. Men det dröjer nog ett tag, vi har massor med andra projekt också som måste hinnas med o finansieras.

lotta2
0

Härligt för dej att få lite mer yta. JAg tycker att man aldrig kan få mär mycket yta, så ta i rejält när du skissar, jag lovar dej att du om ett tag kommer att sitta och tänka på varför gjorde jag inte lite större när jag ändå höll på…Så är det för mej i alla fall, som just håller på och avslutar min ombyggnad.

Golvbrunn är för mej oppnåeligt just nu, eftersom jag inte hade tid att gjuta helt nytt golv ovanpå det befintliga. Men bygger man nytt tycker jag det är suveränt. Planera in massor av hyllor, jag tycker alltid man har för lite.

Planera så du får fönster åt det håll du gillar att titta ut genom, jag satte fönster mot havsidan när jag flyttade hit och det är helt fantastiskt att lyfta blicken när man drejar och se ut på något som man inspireras av.

Att planera efter arbetsflödet är ett bra tips. Så att man liksom följer lerans väg genom lokalen, det är smart och sparar många steg. (Tyvärr kunde jag inte genomföra det själv pga avlång smal verkstad.)

Som Troll säger så är ett bord med hjul suveränt, man kan flytta det dit man behöver det som avställningsyta eller för att slipa bära eller släpa tunga saker över hela verkstaden.

Ang bok så tycker jag att den boken som Pluppan rekommenderar är bra, men inte fantastisk. Jag tycker det är mer en "coffetable bok" med snygga bilder av några studios men med ganska lite handfasta tips och råd. Men den är intressant också. Då tycker jag att Setting up a pottery workshop av Alistair Young är lika bra. Där finns en tips på en bra hylla som jag tycker var värd att köpa boken bara för den…

pyromanen
0

#11, havsutsikt från drejskivan. det låter som en drömverkstad!!  Det är ouppnåligt här i Varmlandsskogen.  Saknar havet eftersom jag är född och uppvuxen påen ö (Bornholm) där man alltid har havet i närheten.  Fast stora skogen är också fint… 

Tack för tipsen. Det med att följa arbetsflödet låter mycket smart och det hade jag inte tänkt på. Det ska jag göra!  Hur stor är din verkstad ungefär?

lotta2
0

Jo, havet är något speciellt det. Flyttade ett par år bort från havet och saknade det oerhört mycket. Fast utsikt mot en vacker skog är inte illa heller.  Speciellt om man har ett fågelbord också, då händer det alltid mycket :D

Min verkstad är nu ungefär lite mer än 50 kvm (och hade gärna fått vara dubbelt så stor ;D)  men då jag vill ha verkstaden brevid butiken/galleriet hade jag inte så mycket att välja på mer i yta. Jag byggde / bygger ju om ett gammalt stall, så  ytan var ju begränsad. Men som sagt jag har gjort ett bra jobb med att bre ut mej med alla grejer och maskiner. Har ett separat torkrum i anslutning till verkstaden.  Ugnarna står utanför verkstaden i stora ladan med en dörr emellan.  Det festliga var att innan jag byggde om verkstaden så hade jag en tillfälligt inredd verkstad på 16 kvm  med 4 kvm torkrum och det gick ändå ok, även om det var skitjobbigt att flytta på allt så fort man bytte arbetsuppgift. Man gjorde ju inte så mycket grejer spontant då utan fick planera mer. Men som sagt man är anpassningsbar, man vänjer sej snabbt. Men ytan är ju till stor del beroende på hur man jobbar också. Drejar man enbart så behöver man ju inte så jättemycket plats.

Jo, arbetsflödet är en god tanke, att man har ex lerlagret i ena änden och sedan kommer lerberarbetning, drejning, torkning och bränning/ förvarning. Det är säkert optimalt om man kan lösa det så. Men framförallt vill  jag ha ett separat rum eller avdelning för råmaterial och sprutskåp, så man slipper jobba i dammet hela dagen om man glaserat innan eller så.