sprickor vid rakubränning
Hej
Är det någon som har lite tips när det gäller Raku, när jag bränner ( jag har en vedeldad ugn) kavlade saker tex platta fyrkantiga fat, el kavlade plattor, så spricker ca 70%. Jag använder mig av lera som har 40% chammotte, är det något jag ska tänka på redan under skröjbränningen, temp?eller är det helt enkelt svårt med hela stycken?
Kavlade stora fat är väl bland det svåraste att rakubränna. Det är viktigt att de är helt torra och förvärmda innan du ställer in dem i ugnen. Glasera helst dagen innan. Jag brukar dessutom ta det litet lugnare när det är något som jag misstänker kan spricka.
Här finns det några fler tips men de är väl mest för nybörjare.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag håller med ulla. Förvärm och se till att verkligen all fukt avgått.
Jag kan tänka mig att anledningen till att så många spricker är att ett platt fyrkantigt föremål inte har samma möjlighet att expandera och att krympa som klotformade föremål har.
Sen bearbetas inte kavlad lera och drejad lera på samma sätt. Ett drejat föremål är oftast mer genomarbetat vilket (jag tror) gör leran mer homogen i slutänden. (inbillning?)
70% låter väldigt mycket - är du säker på att du använder en bra rakulera?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
jag tycker också att 70% är onormalt mycket, rakuleran ska vara bra och är en rekommenderad rakulera, jag har provat olika ler sorter men tycker ändå att det är mycket som går sönder, just med dom kavlade faten. Jag låter faten stå på ugnen medan jag eldar och jag tycker att jag bearbetar leran väl innan jag kavlar den. jag vet inte mer jag kan göra
Jag tror Ulla och zaga har rätt i att kavlat är "värst" när det gäller rakubränning. Mitt enda tips är att göra diken i botten, precis som när man spårar kakel. En del säger att det bara är för att kaklet ska fästa på väggen, men min intuition hävdar envist att det också tar ur spänningar ur leran så det håller bättre.
Vilken skröjtemperatur kör du förresten? Kring 1000 tror jag är vanligast, men uppåt 1060 klarar en del leror. Bara den inte skröjas så högt så den börjar sintra…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag kom att tänka på en sak. Gertrud Båge berättade en gång när jag gick på FU en att hon använder en lera som hon kallade T-massa, när hon gör sina stora rakubrända fat. Jag har sett att Cerama har en lera med liknande namn. Den är betydligt dyrare än övriga leror, men det kanske det är värt om sakerna håller bättre.
_
_
Just det, den kommer jag ihåg från en kurs jag gick, den använde vi till gropbränning, jag har precis fått hem deras katalog så jag ska kolla genast-tusen tack

ssss
Jag tror dit största problem är just avsvalningen av plattorna. Om man jämför avsvalningen på ett klotformat föremål med ett platt kvadratiskt så sker ju avsvalningen mer jämt i ett klotformat föremål i jämförelse med ett platt fyrkantigt föremål.
Ett platt fyrkantigt föremål kyls snabbare ute i hörnen än inne i mitten. Det gör ju temperaturskillnaden mellan ytterhörnet och mitten på plattan blir väldigt hög, så hög att godset spricker.
Har du någon mölighet att skydda godset mot allt för hastig avsvalning under reduktion?
Vilket bra tips zzaga! Det ska jag också fundera över nu när rakusäsongen snart börjar för mig.
_
_
bra tips - men mitt problem sker inne i ugnen det är där det spricker, och då har jag haft faten på ugnen under själva uppedninngen av ugnen, ett bra tips är ju att förvärma dom i sin keramikugn , problemet är att min rakuugn ligger en bit bort, så sakerna hinner svalna.
Går det bättre för dej om du bränner faten i en kall ugn och sakta tar upp den i temperatur utan förvärming ovan ugnen?När jag har bränner ömtåliga grejer startar jag alltid med grejerna i ugnen och kör sakta till ca 200 gr. Det tycker jag funkar bättre.
Imorgon hade jag tänkt rakubränna, och funderade på just detta att ställa in faten i kall ugn och låta dom vara med hela vägen upp till 900 grader eftersom jag har glaserat dom
Jag tycker att det funkar bättre just på stora fat, tror att temperaturchocken blir lite mindre. Ett annat litet tips är ju att om man sätter in något i en förvärmd ugn att man inte sätter ner godset direkt på sättplattan, utan sätter det på trefötter eller en skiva tunt tegel, eller på en bit skröjad lera så att det inte blir en temperaturchock när godset kommer i kontakt med den mycket varmare sättplattan. Så gör jag med mina fat.
Jag brukar göra detsamma och det verkar fungera. Man kan ju inte alltid starta med att sätta in faten i kall ugn och då brukar jag lägga en bit kall sättplatta eller liknande under fatet för att temperaturchocken inte ska bli så stor, precis som lotta2 skriver.
_
_
bra tips med trefötter, ska prova, återkommer hur bränningen imorgon lördag blev
äntligen ser jag en ljusning med mina fat, tack vare er med med bra tips, i den första omgången var 2 fat med från början medan jag eldade upp ugnen, dom höll, sedan kastade jag in (det är ju så satans varmt) skärvbitar som jag kunde ställa faten på, och det verkar oxså funka mycket bättre än att man ställer in faten direkt på den varma ugnsbotten, så tack alla snälla keramikare i fokus
Kunde inte ha sagt det bättre själv. 
_
_