Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2731 ggr
Ulla
0

Förstört guld?

Jag har litet glansguld i en flaska som torkat in ganska mycket, och köpte därför en förtunning hos Seemann för att rädda guldet. Tyvärr så klantade jag mig och hade i nägra droppar vattenglas ur en annan liten flaska istället. FörvånadSkäms

Så nu undrar jag om guldet är förstört eller om det fortfarande går att använda till att dekorera min keramik med.

Sökte på nätet efter information om vattenglas och hittade den här tråden här på iFokus. Intressant läsning, men den gav väl inte något bra svar på min fråga.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

agraff
0

Vet inte vad som blir resultatet av vattenglas i glansguld.Kanske kan du låta det förflyktigas med öppen kork…?

Annars måste jag säga att det där med förtunning tyckte jag var svårt. Jag har använt en del guld tidgare utan att förtunna men hittade en flaska förtunning häromdagen och tänkte prova. Jag menar guldet är ju ganska dyrt så jag blev lite sparsam och tänkte testa. Resultatet blev dock inte alls bra, guldet blev matt och fult och jag fick "gulda om" och bränna igen!

Är det fler som har samma erfarenhet? Själv tyckte jag att jag inte alls tog mycket av förtunningen men antagligen för mycket ändå?

Ulla
0

Jag är rädd att det inte förflyktigas. Tvärtom så gissar jag att det blir stenhårt i flaskan. Åtminstone är det så jag tolkar det som skrevs i inlägget om vattenglas.

Det bästa är väl som vanligt att testa och se. Antar att guldet blir matt och tråkigt som för dig.

_
_

[perlennart]1
0

du borde kunna tvätta guldet i vatten, vattenglaset är ju vattenlösligt och det skall guldet inte vara. skölj ett par gånger så borde det fungera. det är nog inte så bra med vattenglas i guldet, det blir förmodligen grå fläckar där vattenglaset kommer i kontakt med preparatet, speciellt där vattenglaset ligger ovanpå guldet.

Ulla
0

Att tvätta bort vattenglaset låter som en idé som är värd att pröva. Jag tror som du att det blir fult om det är kvar. Vattenglaset är inte brännbart så det lär inte försvinna i ugnen.

_
_

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det går nog att späda med vatten och låta guldet sjunka till botten, sen dekantera och upprepa några ggr??!

Sen undrar jag vad guldet ligger i för vätska när man köper det, är väl förmodligen inte rent vatten utan kanske förtjockat på nåt sätt, sen kanske det är spritbaserat för att det ska torrka lite fortare eller???

[perlennart]1
0

Nej guldkloriden är inte i vatten men i ett resinat bestående av colofonium, venetiansk terpentin eller liknande. Så det skall gå att separera det från vattenglaset.

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Aha, en sak man kan undra är der här med densiteten, vattenglas är nog tyngre än terpentin, så frågan är vart guldet tar vägen, sen om det är guldklorid så kan det reagera med natriumsilikat, väl? Inte helt enkelt….

SkrikandesGlad

[perlennart]1
0

kan hända att det kan gå i en förening i den yta som bildas mellan preparatet och vattnet/vattenglaset men det borde vara marginellt, tror jag. Jag har just provat att lösa upp ett guldpreparat i vatten det lyckades inte så det är nog bara att prova sig fram, men jag tror som du säger rolnor att det skall dekanteras ett par gånger så allt vattenglas försvinner.