Slaska gipsformar

Vad menar du med slaskgipsform???

Man gör gipsformar som man kan använda och göra föremål i. Formarnas utseende styr man över själv. Men föremålen får en levande och intressant yta och jag brukar använda olika oxider och sedan blank transp glasyr.
Uttrycket "slaskgipsform"… är nog mitt eget, är jag rädd!*s*
Lärde mig tekniken när jag gick på folkhögskolans bild och form-linje.

Jag fattar inte heller riktigt, men det ser ut som ut bara "slaskat" ut gips till en form och sedan slaskat i lera. Är det det som är grejen ??

Man slaskar ut gisp till en form ja… men man slaskar inte i lera. I alla fall har inte jag gjort det.. jag har kavlat och tryckt i formen, sen har den fått stelna och så har jag kunnat ta ur den, eller av den. Hur det blir ser ni ju prov på, i de länkar jag bifogat. Men, eftersom jag inte fått så mkt respons, så antar jag att det inte är något som nån annan pysslar med.*s*
Häftigt..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#6 … roligt att du tycker det! Jag är själv eld och lågor och gillar tekniken väldigt mycket…
Lite knepigt är det att ta ut en lädertorr skål ur en konkav form, men det är en utmaning… *ler*
Roligt också att jobba med oxider… fast jag blev lite förvånad när jag inte hittade oxider i Cebex katalog. Förs inte det längre? Eller heter det nåt annat nu för tiden? Nån som vet?
Bifogar en liten torso, som också är svampad med järnoxid..

Jo cebex måste ha oxider, dom kanske bara har gjort om katalogen ?
Jag arbetar oxå mycket med gipsformar, men jag gör dom inte så där. Jag gjuter av grejer, oftast något jag gjort i lera, och använder formen för att kunna göra flera helt eller nästan likadana grejer. Nu senast hällde jag faktiskt gips i en gammal parabol, för att få en form som man kan göra stora fat på. Så som du gör antar jag att du gör för att få den skrovliga effekten, det måste vara svårt att styra helt över formen när man arbetar med gips direkt på det viset, och jag vill gärna ha formen exakt som jag tänker mig. Det är väl bara häftigt så länge du är ensam om det, kul att ha en egen grej !

#9… tack för din uppmuntran. Den behövs kan jag säga! Ja, så kanske det är… kul att ha en "egen grej"..*ler*

Nu hittade jag oxider på ett företag som heter Cerama. Nån som har nån erfarenhet av det? De hade iaf oerhört mycket olika oxider… kul… jag gillar mkt att jobba med oxid och transp glasyr.

Det ska inte vara någon skillnad på oxiderna mellan olika leverantörer, det är ju inget dom tillverkar. Så det kan inte ha någon betydelse om du köper av cebex eller cerama, eller någon annan.
Oxider har varje leverantör, även Cebex såklart. I deras katalog står oxiderna bland råmaterial i s 18-19. Även Lars Tärn och Cerama mfl säljer oxider. Kolla gärna priser för det kan skilja en hel del på vissa.

#13 tack… då skall jag kolla upp det. Har beställt en katalog från Cerama också.