Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3104 ggr
agraff
0

Glasera större saker

Undrar lite hur ni andra löser glaseringsbekymmer med lite större saker, ex skålar. då man inte har tillgång till sprutskåp.

Jag tycker att det är svårt att få till en snygg och jämn glasyr med doppmetoden…..

Hur gör ni?

Rozzy
0

Du kan ställa skålen på ribbor med botten upp över en stor hink sen häller du i ett svep över hela, skrapa av glasyren på botten, allt spill åter till hinken.

Inuti är enklare det är bara att fylla och hälla ur i en vridrörelse.

Du kan även köpa en liten handpump, men inte min favorit.

Ett sprutskåp behöver inte kosta massor men det behövs utrymme och en gammal garderob, utsug med badrumsfläkt filter samt lite byggplast och munskydd, sen sticker man in armarna i byggplasten och blåser på. En liten kompressor kostar klart men det hittar man hyfsat på byggmarknader och spruta finns även där för runt en hundring. Kompressorn går att använda till mycket annat så har man lite att fixa är den bra investering.

abbis
0

Glasyr i tunnor och blanda minst 10 kg då kan du ha en diameter på 50 cm och få ner riktigt stora saker..se till att ha en fotring att hålla i !

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Wabisabi
0

#1 Förmodligen har jag missat nå´t men jag fattar inte riktigtObestämd vadå sticker in armarna i byggplasten?

abbis
0

#förmodligen som man har på labb där man hanterar farliga saker ..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rozzy
0

#3 byggplasten var en ide från en asbest sanering jag var och fotade för många år sedan…de hade som draperier mellan alla rum. Till skåpet fixar man en omlott- liggande skåror genomskinlig plast som hindrar dammet från glasyren att flyga ut och i stället dras ut i fläkten.

ramjambam
0

Jag har sett en stor plast skål, som är rundbottnad. Behövs inte mer än några liter glasyr för stora fat. Nordic Kiwi sålde dem, om jag har rätt.

[leijna]
0

Halloj, har hört att den stora skålen från Nordic Kiwi är bra:) jag har en wokpanna eller så vissa glasyrer går att pensla på oxå:)

Ulle
0

Jag har en stor skål från Nordic Kiwi. Den är väldigt bra att glasera stora fat i. Men det krävs även här ganska stor mängd glasyr om man har ett stort fat. Åtminstone ca 8 liter färdigblandad glasyr brukar jag ha till ett ca 35-40cm fat.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.