Kiselkarbidplattor för/emot?
Mina alcoritplattor som varit med i många saltbränningar börjar nu bli sköra som kecks och det är dags att skaffa nya plattor. Har hört/läst att kiselkarbidplattor är bättre, lättare och dyrare.
På vilket sätt är dom bättre? Är dom så mycket bättre att det är värt prisskillnaden? Håller som längre? Är dom lika fysiskt starka även om dom är tunnare? Använder man plattsmet på samma sätt?
Läst nånstans (tror det var här i nån tråd) nån som sa att kiselkarbidplattor "skummade" i saltbränning. Vad innebär i så fall detta rent praktiskt?
Tacksam för att höra erfarenheter av alla dess slag!

Mina alcoritplattor var så sköra att en brast vid min senaste bränning midsommarveckan. Det plattraset utlöste en kedjereaktion så hela fem plattor brast och hela packningen välte ut mot väggen. Plattraset inträffade när alla käglor var nerbrända så det var bara att avsluta bränningen. Jag befarade det värsta och när ugnen öppnades såg detvärre ut än befarat trots det gick det att plocka ut ca 95% hela krukor. Bränningen var mycket fin vilket gladde mig extra eftersom det var en kurs. Nu har jag bytt ut allt sättmaterial och har nya plattor till nästa veckas saltkurs. Jag har säkert gjort 150-200 saltbränningar och har aldrig tidigare råkat ut för något liknande.
När det gäller kiselkarbidplattor så hade jag sådana på 80-talet. Dom måste engoberas runt om. Mina var ganska stora 62x62cm och hade en benägenhet att spricka.
#1 Är det alcorit du skaffat igen då?
Bränner min 37 bränning idag, så jag har en bit upp till dina 200 

#3 Nya alcoritplattor i den storlek jag använder kostar säkert en tusenlapp styck och jag behöver 14 st. Som tur var hade jag ett gäng 3cm tjocka sillimanitplattor stående så jag tog diamantsågen och kapade dom till önskad storlek. Trots att de är väldigt tjocka så kommer dom ändå böjas lite men då får man vända på dom till nästa bränning. Lycka till med din bränning!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alcorit tycker jag inte om i Saltbränningen livslängden är bara en bråkdel av en kiselkarbidsplatta. Platt sprickor i bränningen har jag varit med om. Jag lägger alltid lerskivor doppade i aluminiumoxid emellan platta och byggsten så förhindrar man såna saker. gammla kiselkarbid plattor som varit med länge skummar lätt och det kryper upp på grejjorna. saltet påverkar mer om det sprutas in precis där det ligger en oskyddad platta därför lägger jag en liten alcoritplatta över kiselkarbidsplattan som skydd just där… De alcoritplattorna jag har testat blir som kex och tunna flaggor lossnar som lägger sig över alla saker

#5 Jag har en hel massa kiselkarbidplattor som är 62x43cm men bara 13mm tjocka. Skulle sådana vara lämpliga till saltbränningar? Går det att kapa dom till önskad storlek (55x35cm) med diamantsåg ?
Ja kiselkarbidplattorna är att föredra i sådana miljöer, men man skall komma ihåg att kiselkarbid finns i olika kvaliteter. Kom ihåg att när ni engoberat dom så måste dom få lov att torka ut helt annars kan det gå åt helvete med plattorna och allt annat också. Kiselkarbiden har ju också den fördelen att den har högre emissivitet så om man har stora fat t.ex. så är risken för att dom spricker i botten mindre än med andra plattor.
#6 Jag hade inte försökt kapa dom de e inte lätt utan använd dom som de är. mina plattor håller dom måtten vissa av dom har hängt med i ett par år och jag bränner ofta med dem… annars kan jag köpa dom av dej om du vill bli av med dom.

#Hur många vill du ha och vad vill du ge för dom?
De vi köpte sist va bra begagnade som vi betalade några hundralappar styck för.
De kiselkarbidplattorna vi köpte kom från Gustavsberg vi fick dom billigt..
Jag råkar ha 2 pallar av sättplattor av något mindre mått och annat material. du är inte intresserad av byte. fördelaktigt för dej. 1 mot 3-4?
Annars får du säga vad du har tänkt ha betalt för dom

# Jag vill gärna ha en längd på 55-60cm och bredd på 35 cm. Vilka storlekar har du? Jag byter gärna om du har storlekar som skulle passa mig.
Vi satsar på ett byte i första hand.
plattorna har längd på 50cm och bredd 40cm och dom är 3cm tjocka.
Dom går att kapa till med en diamant kapskiva.

#13 Är det hela och rena sillimanitplattor i den storleken så är jag intresserad av att byta på ditt föreslagna bytesvillkor. Hur många vill du byta till dig?
#14 Ett mail är skickat till dig