Har du kanske någon mer ledtråd! Var har du läst det?/Louise

De har med spänning o göra i en ugn…
Ahaa är det tecknet för Ohm ~?/Louise

o vad betyder det?
Fel av mig det här är Ohm (Ω)/Louise
Ja, jag skulle ju gissa att det är 400 volt spänning och en tvåfas ? Alltså vad ugnen behöver för att fungera… Eller är det en gåta?

Vad menas med tvåfas?
Alltså faser är beroende på hur mycket spänning maskinen behöver, en liten kaffebryggare eller mindre maskin går kanske på 2 faser, en kokplatta på en tex och en stor ugn går på 3 faser. Då behövs det tjockare kabel /ledningar.
Om du talar om vad det är du vill veta så är det lättare att hjälpa dej…

Jag undrar bara vad som menas med det, en ugn jag är intresserad av står det så om spänningen.
400 betyder 400 volt 2N står för att ugnen är gjord för två faser det tredje tecknet ~ betyder växelström. Förr sa man 380 volt, men nu säger man 400 volt för att man har höjt spänningen. Någonstans på din tilltängta ugn står det oxå hur många Kilowatt den är på och jag gissar på någonstans mellan 3 - 4 KW. Vet inte hur jag på ett bra sätt ska förklara allt, men till i stort sett varje fastighet finns det 3 faser indragna. Varje fas är på 230 volt i förhållande till jord. Detta är normalt för väggutag- brödrostar- vanliga glödlampor. Till en keramikugn-spis eller tvättmaskin som kräver mycket energi använder man för det mästa två eller tre faser. Hur många KW ? är ett viktigt kapitel. Alltså hur mycket energi förbrukar ugnet per timme. Ju mer energi / KW/h desto större säkringar måste man ha. För din ugn skulle jag tro att det räcker med 20 ampere. För mina ugnar behöver jag 50 ampere. Ju högre huvudsäkring man har, desto mer kostar abonemanget hos elbolaget. Ibland behöver man dra nya kraftigare kablar. Prata med en elektriker så vet han hur du ska göra. Mvh Ingvar

Ingvar!
Sueprtack för din tydliga förklaring!!