Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2218 ggr
[leijna]
0

Tunnt gods

Halloj! :) ny här på sajten, verkar så himla bra här med massa frågor & tips :) Har en fråga ang. tunnt gods,. drejade vinmuggar igår som jag precis har beskickat, den ena kupan blev väldigt tunn på ett ställe kanske bara 1-2 mm. vågar jag bränna det eller bara dreja nytt tro? .. spricker godset lätt om det är så tunnt? Tackar på förhand, hoppas ni har en skön sommar :) /L

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dey kanske går bra att bränna, men sen vid diskning och användning så finns det väl en risk att det går sönder helt enkelt?

Glad

[leijna]
1

Tack så mycket:) ja det har du ju rätt i,. Drejar flera ngt tjockare=) men spar denna kan ju ha den själv iof:) bra, då provar jag vikkefall:))

ramjambam
0

Om det är stengods brukar det kunna rätt så tunn innan det blir svagt. Kan svikta i bränningen, beroende på var det är tunnt på godset.

[leijna]
0

Tackar för info!:) det tunna partiet är längst ner på kupan brevid den rundade botten, testar bränna den sen å se hur det blir, men då vet jag att det kan bli skevt,..

[perlennart]1
0

Hej leijna du skall naturligtvis slänga bort den och offra 2 minuter på en ny, och så borde du låta bli att avdreja en sådan sak, dom kan man ju dreja färdiga på skivan, helt onödigt att avdreja. Och om man drejar jämnt vilker man ju skall så är det heller ingen risk med det som ramjambam skriver, och stengods och porslin kan vara så tunnt att man nästan inte kan hantera det och det håller fint efter bränningen om det har fått rätt temperatur förstås och en passande glasyr.

[leijna]
0

Yes, drejade jämt men på nått sätt tog jag i något för mkt just bara på ett litet parti,., när jag beskickade, hur som helst så har jag även drejat nytt men tänkte ändå att jag kan prova att bränna denna, om inte annat så för lärdom hur det blir?.. Men hur ska jag få en rundad botten om jag inte vänder kupan o beskickar? .. Bra att man kan dreja tunnt för övrigt, Intressant, lite novis på vissa områden ännu o dessa vinglas blir dom första, tack för svar:)

[perlennart]1
0

du drejar väl själva kupan/glaset på stjälken så kan du ju dreja med hur liten botten som helst och så formar du uppifrån och neråt med ett finger så är det lätt att styra kurvan, eller du kan ju också välja att använda ett sken av trä som har den rätta formen.

[leijna]
0

Näe, drejade stjälken o kupan för sej, provade att dreja allt i ett svep men det blev för vingligt eftersom jag vill ha stjälken hög o ihålig, det kanske var onödigt?.där kanske jag skulle gjort en mkt bredare stjälk som jag sen avdrejade samt beskicka senare?.. Var det så du menade, det låter ju som nåt jag absolut måste prova idag:)

[perlennart]1
0

Om du drejar kupan färdig på en liten klös så kan du sedan strypa stjälken till en väldigt tunn en, man måste naturligtvis stödja kupan under drejandet. och foten kan du avrunda mot skivan med en drejsken och ett finger på motsatt sida så slipper du helt avdrejandet och får ett mycket snyggare resultat. Hoppas vinen smakar gott

[leijna]
0

Tackar massor:) nu har du lärt mej nåt nytt, det var inte lätt första 2 försöken failade, botten i kupan smalnade av när jag drog upp klösen, 3dje gången tog jag 800gr lera :0 tjockare klös och det gick bra:) nu låter jag klösen vila ett par timmar elr till tidig morgon o fortsätter dra upp stjälk samt beskicka, tacksam=)

[perlennart]1
0

Kul att det funkar, och redan efter två gånger. så kan du tänka dig hur det är efter tvåtusen gånger, då är det lätt.

[leijna]
0

Efter tvåtusen ggr:)) det har du säkert redan fixat, ojj,. Ja… Varför inte, det är jue kul:) tack igen=)