Boktips "Keramikglasyrer" av E Cooper
Boken keramikglasyrer av Emanuel Cooper e på tradera. Har du den ej så kolla denna länk men skynda på för auktionen går ut 19.22 ikväll. Jag betalade 800:- på Tradera för nåt år sen…

Är det samma bok som " the potter's book of glaze recipes"?
Om det är samma bok så fins den i nyutgåva med färgfoton på glasyrerna, nypris för: 14.99 £ begagnad från: £10.80
Här: http://www.amazon.co.uk/Potters-Book-Glaze-Recipes/dp/0713661151

Vet ej men det är ju alltid lättare med svenska. Nu e den såld i alla fall.
lotta 2
Jag har boken Barrel, Pit and Saggar Firing. Den finns här ute på landet så jag var inte säker på att det var samma bok, det är därför jag inte svarat förut. Den består av ett urval artiklar ur tidskriften Ceramics Monthly.
Det var ett tag sedan jag läste den, men jag har för mig att jag tyckte att de två böckerna var ganska likavärdiga. Möjligen var jag litet mer förtjust i den här eftersom jag haft direkt nytta av ett par tips som jag fått från den.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack Ulla! Får väl se om den blir en av dom första på listan att beställa nu…:D

_
_

Hurvida Emanuel Coopers "keramikglasyrer " är samma bok som " the potter's book of glaze recipes", skall jag låta vara osagt. Det är inte samma omslag på boken i länken, som det är på min gamla bok från Ica-förlaget, vad innehållet beträffar kan jag inte uttala mig.
Men den svenska boken är under alla omständigheter en GULDBOK !!!
Den formligen BÅGNAR av användbara recept av alla de slag !
Det är såväl recept som man kan använda rakt av, och recept som man kan experimentera vidare med.
Jag har haft den ända sedan jag började göra mina glasyrer själv (för bortåt 20 år sedan eller mer tror jag.)
I dag är jag glad för att något av det första jag gjorde med boken var att klä den med självhäftande plast, (trots att det var hård pärm på den) för jag använder den fortfarande och har använt den flitigt genom alla år ! Jag har fortfarande inte kommit igenom den.
Jag anade inte att den kostade så mycket i dag. Jag tror jag köpte den för en hundring eller två nån gång på åttiotalet…..
Den är lite lustig på det sättet, att I början är det ett ganska långt kapitel, som beskriver väldigt detalierat hur man går till verks för att över huvud taget blanda glasyren. Cooper beskriver ingående hur glasyren ska siktas två gånger i 80-mesh-sikt, och att tunn glasyr kan vara nödvändig att dekantera ibland, osv, på TOTAL nybörjarnivå. (Det var också där jag befann mig när jag köpte boken) Därefter följer en gigantisk samling recept, som på intet sätt står i propotion, till den nämnda nivån, utan rimligen måste te sig totalt oöverskådlig för den som behöver information om hur glasyrerna ska siktas. Däremot står det väldigt lite om hur man experimenterar med glasyrer. Det står intet om glasyrkemi, hur man ersätter ett flussande ämne med ett annat, hur man bygger provserier, osv. såvitt jag minns. Sådana informationer vore kanske egentligen mer relevanta än de tidigare nämnda uplysningarna, eftersom det egentligen inte är en utpräglad nybörjarbok. Han verkar också (såvitt jag minns) kallt utgå från att samma mäniskor som är osäkra på hur en glasyr ska dekanteras, samtidigt är fullt införstådda med begrepp som Chün, Celadon, tenmoku, reduktion, kristaller osv. Jag tror däremot inte at det står något om att Kristallglasyrer gäsrna kan stå och stampa i flera timmar på en viss temperatur exempelvis…..
Men nu låter jag gnällig!
Trots denna obalans i fråga om nivå kan nybörjaren ha mycket nytta av den, och om man inte lär sig i snabbare tempo än jag själv har gjort så håller den altså i långt över tjugo år till !
Vad dom riktiga proffsen kan använda den till vet jag inte.Men den som inte har något att hämta i boken har nog i mina ögon rätt imponerande kunskaper om glasyr i alla fall…..
Rörande språket: huvudelen av boken är ganska enkelt glasyrrecept, och temperaturer. Det är egentligen ganska få glosor att hålla reda på, om man skall översätta ett recept; många ingredienser har så likartade namn på engelska och svenska att man nästan kan gissa sig till vad det betyder, om man inte vet det….Möjligen kan det vara ett problem med olika mätasystem (Celsius/Farenheit), men å andra sidan utgår boken såvitt jag minns konsekvent från mätning med ortonkäglor. Jag vet inte om man använder samma råvaror, eller bara liknande. det kunde möjligen vara ett problem, om man ideligen angav varor som inte finns i Sverige.
Men sammanfattningsvis vill jag i alla falla säga: Coopers bok "Keramikglasyrer" från Ica-förlaget, är en av de bästa keramikböcker jag äger - köp den om du har möjligheten !
Det är en omarbetning av den boken. Jag har jämfört de båda litet och det mesta verkar vara likadant.
_
_

Den engelska versionen är inte speciellt svår att förstå. Jag skull inte betalat 800:- för en svensk version. Det mesta är ju ändå resept i boken och med översättningslänken klara man nästan allt.
Jag gillar att det är foto på grejerna också. Då kan man direkt lägga ner det man inte alls är intresserad av. En beskrivning låter ju ofta så lockande ändå, men ett foto avslöjar ju allt med en gång…

Jag ville väldigt gärna ha den och är jättenöjd, trots att jag betalade för mycket. Så är det ibland när det är budgivning o flera sitter o trissar priset in i det sista. Det exemplaret jag tipsade om ovan gick betydligt billigare, 230:-.

10
Är det färgfoton på alla glasyrerna i den versionen också?

Det vet jag ej på rak arm, ska försöka kolla imorgon och återkomma.

Sådana här trådar är livsfarliga för mig som är "bokomaniac". Beställde nu snabbt och lätt den engelska versionen (+ Alternative kilns) på Bokus! 
#13 Då har du kanske en bra bok att rekomendera om kraterglasyrer med recept!/Louise

Sitter och väntar på min bok Alternative kilns också! Jag skulle också kunna köpa hur mycket böcker som helst!!! De jag har har jag lusläst ett antal gånger, jag tröttnar aldrig:)
Problemet är att man kan sitta kvar vid datorn och beställa direkt. Tank vad lätt det var förut när man måste åka till bokhandeln och dom sedan kanske inte ens hade boken. ;)Då hann köplusten oftast svalna så att man fick behålla pengarna.
_
_

#16 ja, eller också hittade man en hylla med fler böcker att bläddra i som man bara "måste" ha …
#14 Louise Jag är 95% säker på att det finns kraterglasyrer i Cooper. Har du den? Annars kan jag kolla nästa gång jag är i verkstan. /Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#18 Lena, nej jag har den inte men är på väg att beställa den! Jag såg den som hastigast hos än väninna och den såg jättebra ut. Jag hojtar om jag behöver receptet innan boken kommer!/Louise

Bokgalen som jag är beställde jag den engelska versionen (efter rekommendation #8) Fick den fredags. Är jättenöjd! Många, många recept! Tack zzaga för tipset!

#20 vilken häftig glasyr! Har du lust att dela med dig av receptet? Om man är riktigt snäll???
Naturligtvis Bregotta, du behöver inte ens va särskilt snäll! Den ligger redan som nr2 i receptsamlingen för blanka glasyrer!
Men det är sant, jag borde skriva in att den konstrar på både röd- och svartbrännande lera. På min vackra röda lera blir den bara matt och sträv, och på den svarta kratrar den som sagt.
Just svartbrännande lera tycker jag det är svårt att hitta glasyrer till. De flesta uppför sig lite underligt. Jag har provat att skröja högre, men det gör ingen större skillnad. Någon annan som har samma erfarenhet? Jag tar till vit engobe om jag vill ha mina vanliga glasyrer på svart lera.

lr, jättetack! Jag kollar in receptet där!
Och, yes, jag tycker också det är svårt med glasyerna på den svarta leran. Det är många som inte ens syns när man glaserat. Leran liksom äter glasyren. Därför tyckte jag att det var kul att se din bild nu och ville veta vilken glasyr det var.

Jag har också problem med den svarta leran, men den är ju så vacker. Nu verkar det som om fyles egen tenn glasyr funkar på den ialla fall. Den varken kröp eller bubblade sig. Men det blir ju såklart grov struktur av leran under. Kanske funkar deras andra med. Fylen ansen ju också lite svår, kanske är de lite lika. Kolla in deras hemsida!
jag har oxå vit tennglasyr på svarta leran så att det kryper då ser det ut så här nr #20-21
http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=56012417-99fb-4efd-8463-ec6a604ad874
receptet finns här:
http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8aa74eee-779c-4272-94e7-ea3e2f74b33a
#26 Jag tycker det är så snyggt med porig glasyr! Jag la förresten in receptet i samlingen tillsammans med förstoringsbilden. Himla snyggt fat Pluppan!

Håller med lr #27. Verkligen snyggt Pluppan! Jag tycker mycket om spiralen, den grova leran och glasyren. Jättefint!

Appropå "Guld"-tråden kom jag att tänka på:
Jag har köpt guld för att ha på ett fat i svart lera, oglaserat. Vad tror ni skulle det funka eller kan det bli knepigt som det kan bli med glasyr??? (Man har ju inte råd att misslyckas men heller inte att testa för mycket… Guldet är ju rätt dyrt)
#29 Jo om du vill ha det glansigt så måste du ha glasyr under annars gör leran att guldets glans försvinner och den blir matt. Du kan ju planera ifrån början att ha glud och då lägger du på en vit engobe på svarta leran, transparantglaserar och sen är det bara att lägga på guldet./Louise

#30 OK-tack! Kanske är jag oerhört trögfattad men måste det vara engobe under den transperenta? Och varför isf skall den vara vit?
Om du har den svarta leran så brukar den "äta upp" de flesta glasyrer och det blir ojämna gropar och då är det bra att grunda med neutral färg på engoben som inte äter glasyr och vit brukar vara baserad på bara vit lera som inte påverkar glasyrer så mycket. Den transparanta glasyren för att man behöver inte slösa några oxider när guldet ska över. Fråga på om jag är otydlig det gör inget det kan ju vara jag som är otydlig. Lycka till!/Louise

Nej Louise det är inte du som är otydlig, det är jag som inte kan tillräckligt! Tack för att du förklarade - nu fattar jag bättre!
Bosses blankade fungerar på svart lera! Den blir mörkbrun.

#34 Bra! Då kan jag testa den. Jag skall göra en stor skål i svart lera med guldspiral tänkte jag. Min svåger fyller 50. Får se om det blir så bra att jag kan ge bort det
Man vill ju vara helnöjd själv då…
Det låter iaf som det kan bli en vacker skål!

Testbrännde guldprov på den svarta leran igår. Ett prov med guld och oglaserad svart = matt guld fast den åts inte upp av leran, bra! Och ett prov med transperent glasyr+ svart lera och den blev jätteblank och fin! Jag hade inte någon engobe under utan bara lera+transperent+guld men det blev jättebra! Så nu skall jag köra skålen så!
Härligt Bregotta! Släppte det igenom svartheten eller blev det ren guldfärg? Det beror lite på hur tjockt man lägger. Jag har aldrig råkat ut för att det blir flammigt på stora ytor men mer eller mindre täckt för jag har slarvat med penseln. Då har jag använt en svamp istället./Louise

#38 Ren guldfärg blev det trots att jag la´ det tunt. Svartheten gick inte igenom vilket jag var rädd för. Brände till 816 grader vilket jag också var rädd att det var för högt men - nix det funkade kanon! 
Va bra! Lycka till!/Louise

Nu är boken åter ute på Tradera !
Emanuel Coopers "Keramikglasyrer" altså.
Den är i skrivande stund uppe på 360m kronor.
Det är två stycken som slåss om den, och dom har tydligen bestämt sig båda två för att dom ska ha den.
Boken går den 29:e aprill.
Som sagt: Köp den om du kan - Det är en guldbok !