Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 5143 ggr
Ulla
0

Kakel

Ett tag hade jag planer på att göra eget kakel till köket på landet, men jag har ändrat mig. Ytan är alltför stor för att fylla själv eftersom jag saknar erfarenhet av kakeltillverkning. Det är säkrare att köpa kaklet färdigt. Däremot tänker jag göra om ett gammalt bord som behöver fräschas upp och lägga kakel på det.

Är det något särskilt som jag behöver tänka på då? Vilken lera är bäst att använda? Hur stora kan plattorna vara utan att slå sig? Vilken tjocklek är lättast att arbeta med? Annat?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
1

En lera med minst 25 % chamotte i är bra. Torka plattorna långsamt, mycket långsamt och gärna i  små stackar med tidningspapper underst. Vänd på traven och sortera om då och då så det torkar jämt. Jag har bara gjort 10x10 cm för jag gillar den storleken, men 15 cm borde ju också gå bra utan problem. Tror egentligen du kan göra större om man bara torkar det långsamt. Det som är svårt med kakel är ju torkningen och lättare att får dom släta om du bränner lite lägre. Jag har kört med 8-10 mm tjocka, ju tunnare ju merproblem med att de slår sej i bränningen. Gärna lergods, annars helst  lågbränt stengods. Det är min erfarenhet. Men andra lyckas säkert bra med högre temp också.

En genväg finns också Cebex säljer skröjbrända kakelplattor om man vill glasera men egen glasyr och komma undan problemen som kan uppstå… Har inte provat…

Ulla
0

Tack för tipsen, Lotta.

Med lågbränt stengods, menar du då att man bränner stengodsleran i lergodstemperatur? Vad blir det för skillnad mot att då använda lergodslera?

_
_

lotta2
1

Hej igen.

Nej, det menar jag inte alls. Vad jag har lärt mej så är det lättare att kaklet ska behålla formen och inte slå sej om man undviker de allra högsta temperaturerna. Men leran ska ju vara sintrad också så man kan ju se på vilken lera man väljer i katalogerna.Det brukar ju stå till exempel  "lämplig till kakel och 1200-1260 grader " . Då behöver man ju inte bränna till lerans absoluta maxtemp utan inom temperaturspannets min-mitt. Ju högre temp ju större del av plattor som slår sej är min erfarenhet. Det finns ju stengodsleror som sintrar väldigt lågt också omkring  1180-1200 grader. Då kan man ju få ett större färgspektrum att välja på  till skillnand mot högbrända leror.

Gjorde en gång 10 kvm kakel, vilket blev ett mardrömsprojekt. Leran och glasyren uppförde sej inte alls  som på provplattorna men efter många glasyrbränningar och gråa hår blev det bra…till slut…

Ulla
0

Aha. När man bränner Raku har man ju ofta stengodsleror trots att man inte kommer upp i stengodstemperatur. Det var därför jag undrade. Tack för tipset.

Det är tydligen klokt av mig att inte ge mig på hela köket utan nöja mig med en mindre yta. Skrattande

_
_

lotta2
0

Men det är KUL att göra kakel själv.har man bara en utprovad glasyr och en lera man känner till så varför inte?? Prova på, man är ju rejält stolt sen efteråt.

Om inte annat så lär man sej massor, som man brukar när man ger sej in på något nytt…. Kul det med….

Hanna--
0
Lenao
1

Hej

Varför inte blanda, du kan ju ha köpta plattor som baskakel och göra egna dekorplattor och sätta i. Dekorplattor brukar ju dessutom vara det som kostar när men tittar på kakel. Vi gjorde om vårt badrum i sommras och jag hade hittat en röd dekorplatta i glas som var helt fantastisk på internet, väl i butiken fick jag dock glömma den iden då det visade sig att den kostade 450 kr st!!! hade det varit per kvm hade det väl gått an.

ingvar
1

Hej Ulla. Arbetar just nu med att tillverka kakel. Dom ska bli 12 x 12 cm. och 10 mm tjocka. Tillverkar först en önskad platta och i detta fallet med mönstrad relief. Tillverkar sedan en gipsform på plattan och kopierar den sedan till 10 gjutformar. Kan på det viset tillverka ca: 40 plattor om dagen och varje omgång sköter sig i stort sett själv. Använder gjutlera i stengods och varvar dom sedan mellan tillskurna gipsskivor från bygghandeln och dom blir helt plana. Bränner till 1280 gr. och krympningen är ca:12%. Har på samma sätt tillverkat plattor upp till 40 x 40 cm. med mycket bra resultat. Har ibland oxå handlat nypressade kakel och klinkerplattor direkt från tillverkaren när jag har arbetat med utsmyckning och det är stora ytor, det blir både billigt och besparar mycket arbete. Dessa plattor råglaserar jag och bränner bara en gång till 1280 gr.

Med kakelställ kan man inte bränna för högt eftersom plattorna då blir krokiga. Är nog mer lämpligt för lergods och porslinsmålning.

Mvh Ingvar

Ulla
0

Åh, vad smart. Jag som har fått en massa gipsskivor över från ett bygge och antagit att dom inte går att använda till någonting alls.

Ingvar, då "gräver" du inte ur någonting på baksidan av plattorna som jag har lärt mig att man ska göra? De blir ändå plana?

Ulla

_
_

Hanna--
0
ingvar
1

Nej, det är inte nödvändigt att göra spår på baksidan för planhetens skull, men om plattorna ska fästas på vägg kan det ev. vara en fördel att spåra på baksidan för att få bättre fäste.

Ingvar