Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 11813 ggr
Mandysan
3

Nybörjare

Jag funderar på att börja med att dreja! Vad för någon utrustning behöver jag? Vilken sorts lera är bäst att börja med?

//Amanda

zzaga
2

Är det inte bättre att gå en nybörjar kurs först?

Annars behöver du:

drejskiva (en billig elektrisk kostar runt 5000:- )

ugn (en liten begagnad kan du nog få för 2-10 000:-)

leror är billigt kostar runt 8:- för 10 kg

sen behövs småsaker som, skärtråd,kniv, plastbunkar, avdrejningsjärn, kavlingsbord, svampar, engober, glasyrer (råvaror, våg, plastskålar och förvaringskärl om du planerar att bränna själv).

+ en massa andra småprylar som är små men nödvändiga.

Vilken sorts lera som är "bäst" är ganska så personligt. Ska du jobba med stengods eller lergods?

Har du gått någon kurs innan ?

Mandysan
0

#1 Nej, jag har inte gått nån kurs innan men funderar på att göra det… Oj vad dyrt allting är! Funderar på att köpa en billig maskin från BR bara för att känna hur det känns..Flört

xarfez
1

Du behöver ju inte ha allt det för att börja.

Jag skulle rekommendera att du började med någon skultpurlera, alltså en lera med grövre och mer chamotte i så är det lättare att bygga något. Sen låter du det bara lufttorka och skapar vidare. Om du känner att detta är något för dig så kan du ju "hyra" någons ugn / plats i ugnen till en början för att bränna dina saker.

Verktyg är inget man måste köpa nytt, det mesta du behöver har du förmodligen i ditt kök.

Vill du dreja så kan det bli dyrare, men som du sa,  "billig maskin från BR bara för att känna hur det känns." :P

Vid drejning är det bättre med en lera med finare och eller ingen chamotte alls.

* chamotte är torkad lera som finns i olika storlek och mängd i leror för att underlätta t ex vid skulptering.

zzaga
0

Om du inte gått någon kurs så rekomenderar jag det starkt!

Det är som sagt väldigt dyrt att köpa in en massa saker för att sedan inse att det kanske inte va vad man hade tänkt sig.

Kolla in kvällskurserana till att börja med:)

Ulla
0

Jag tycker också att det är en bra idé att gå en kurs. Där får du lära dig flera olika sätt som du kan arbeta med lera. Det finns så mycket mer man kan göra än att bara dreja. Du får också en uppfattning om vad som behövs om du vill arbeta vidare på egen hand.

Kul att du är intresserad att försöka. Du kommer inte att ångra dig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Roger
0

Man kan okså gå till biblioteket och låna böcker om keramik så får man en liten grundkuskap och innblick i vad det innebär att tex dreja och skulptera. Men det bästa är dock "tycker jag"som zzaga och Ulla säger gå en kurs det är så mycket man missar annars.Tex hur man knådar leran eller hur man centrerar leran (klösen)på drejskivan osv…

Loove
0

hej Zzaga…

Var hittar du 10kg lera för 8kr..?*nyfiken* Glad

Lovisa

zzaga
0

Darn för 1kg ska det vara inte 10

Men annars finns det billigare hos Mineral & dunit för 6,40 kg, billigaste ja har hittat.

*förvirrad*

MiLo
0

Billiga leror och annat matterial kan också hittas på www.tarn.se där får man även väldigt bra servic.