Keramik iFokus

Keramik

Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 1902 ggr
kladdmaja
0

Efterlysning ugn ca 60 liter

Jag vill ha en ugn!!!!

Runt 60 l, ganska låg kw helst (för ekonomin) och toppmatad (för att kunna transportera).

Är det någon som har en ugn "över"?

Iasos
0

Hej jag har en Naber ugn 50 l frontmatad från 1985. Inte så mycket använd bytt element.

Är du intresserad så hör av dig för vidare info.

Iréne

[perlennart]1
0

Hej kladdmaja, om du vill ha låg kostnad på bränningar så är det bättre med hög effekt. Låter kanske omvänt men med en låg effekt så kan det bli svårt att komma upp på topptemperatur, ugnen står och stampar och en massa energi strålar ut i onödan. Bättre med för mycket effekt så kan DU styra förloppet och det är inte den dåliga ugnen som bestämmer.

kladdmaja
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Iasos,

Jag är ju totalt rudis på ugnar, än så länge, men har förstått att frontmatade ugnar är väldigt tunga, därför tänker jag att jag behöver en toppmatad ugn. Men tack ändå!

Dessutom undrar jag om det som du skrev Perlennart, att om man köper en nyare ugn är det väl bättre om effekten är lägre, ekonomimässigt alltså, eftersom de är väl mer effektiva än en äldre ugn medan en äldre ugn är bättre med högre effekt med anledning av det du skrev? Har jag förstått saken rätt då?

Egentligen skulle jag vilja köpa en sprillans ny Naber Ecotop 60 l som har en så låg effekt som 4,4 kw, men den kostar ca 18.000 och så mycket har jag inte råd att investera i det här skedet.

Så om någon annan har en lite "nyare" ugn, toppmatad på runt 60 l får ni gärna höra av er.Skrattande

[perlennart]1
0

Hej igen, det som avgör förbruket av energi är dels isoleringen och den massa som skall värmas upp i en elugn men även effekten har betydelse, om en ugn har relativt liten effekt så tar det längre tid och så blir det slutliga resultatet att den har använt mer effekt än om man kan köra den snabbt upp till max. temp. Se till att få en ugn med lätta stenar eller fiber (sten är att föredra) och så att den har ordentligt med kW så kan du som jag tidigare skrivit själv bestämma hur fort den skall bränna. Lycka till

kladdmaja
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Frågor frågor frågor………

Vilken är egentligen maxtemp på en ugn för stengodsbränning?

Ibland ser man maxtemp 1320 och ibland 1260.

Räcker det med 1260??

[perlennart]1
0

det beror ju endast på hur högt du vill bränna, dom flesta ugnarna går upp till 1300 grader och det är bra