Vad tror ni?
Jag har haft igång min ugn i 13 timmar.
Hade käglor på 1007, 1104 och 1300 inne i ugnen, eftersom jag ska försöka ta reda på topptempen. ( har bara dom hemma)
Endast 1007 föll, ganska rejält. Skulle tro att den går max till 1050.
Då är den inte till för att bränna stengods i va? Men skröjbränning går ju bra.
Hur är det med lergodsglasyrer? Vad ska de upp i för temp?
Jag ska sälja ugnen, nått tips på vad jag ska skriva i annonsen?
Vad är det för ugn Karoline? Om du ringer till tillverkaren eller återförsäljaren så kan dom ge dej all info om ugnen som maxtemperatur etc. 1050 grader är ju en vanlig maxtemp för många lergodsugnar, men det kan kanske vara så att dina element är helkassa också? Isf kan det ju vara stört omöjligt att komma högre i temperatur också. Men jag tycker du ska kontakta återförsäljaren av ugnen.

Blir kanske svårt att sälja något som du inte vet så mkt om? Om du inte skall formulera annonsen på det sättet, och då kanske du inte kan få ut så mycket som den är värd egentligen? Eller så säljer du något som inte är helt ok?
Jag tycker som lotta.. ta reda på mer om ugnen, så blir det inte svårt att formulera annonsen.

Det finns inget märke på ugnen, tror den är ett hemmabygge. En keramiker i Ystad har haft den som provugn.
Eftersom man inte kan ställa in temp så vet jag inte heller vad som är maxtemp, men än att jag vet att den går över 1007.
Men jag borde väl kunna sälja den som en lergodsugn eller skröjbränningsugn?
Jag har köpt en helt ny ugn därför vill jag sälja denna.

Fick du betala mycket för den, och tänker du ta mycket betalt för den ? Annars är det väl bara att sälja den som den är. Det kan ju blir en kostnad och lite jobb att byta elementen. Men jag håller med Lotta, ta reda på så mycket du kan först.
J, iså fall tycker jag att du ska skiva som det är, att du har testkört den och att den funkar till den tempen. Det funkar ju alldeles utmärkt till vanligt lergods (inte högbränt)och att skröja i den.
Du kanske kan kontakta keramikern som haft den och kolla om den har gått högre i temperatur innan eller om den bara är byggd för den temperaturen . Eftersom det är så mycket lättare att sälja en stengodsugn så man kan ju kolla upp det så att inte elementen är dåliga.