Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 7465 ggr
rakuLotta
0

drejtips

Har inte drejat på säkert ett halvår men fick för mig att jag skulle sätta mig en stund på morgonen idag. Det gick givetvis åt skogen men det blev lite roliga trädgårdsinstallationer istället. men nu till min fråga.

Jag drejar ju rätt på drejskivan, har inga plattor att dreja på. Nåt som irriterar mig är att efter första drejade klösen så är det så himla svårt att få nästa att fästa. Jag torkar torrt så gott det går med handduk, gör nästa klös lite konformad och drämmer fast den så hårt jag kan, men ändå så lossnar den. Finns det nån som har nåt annat tips för att få dem att fästa bättre?

Var tvungen att ta en paus, får se om jag får till det senare under dagen.

Trevlig helg allihopa! GladLotta

Doriz
0

Jag är inte så petig med att torka torrt. Det får naturligtvis inte vara vått så leran åker vattenrutschkana men lite lerrester upplever jag endast bidrager till att den nya klösen fäster.

Sagakeramik
0

Dreja offtare (varje dag), börja med att pressa leran neråt och inte åt sidan. Se till att du har en jämn övergångskant mellan drejskivan och klösen, som en mjuk skidbacke.

rakuLotta
0

Ok, så om det sitter rester från det att jag skurit av den föregående, ska det få sitta kvar då menar du? Underlättar ju betydligt i så fall. Ska genast testa.

och Saga, ja jag önskar jag kunde dreja så ofta, tyvärr är det så mycket annat (läs barn) som kommer emellan. Men nu till sommarn så… Det är lättare när det är ljust ute och man känner sig lite piggare på kvällarna. Annars är risken stor att jag somnar när jag nattar barnenFlört

Det är ju så kul när man kommer in i det och det går bra. Var lite frustrerad i morse! Ska ta till mig era knep och se om jag får till det.

Tack!

Jentid
0

Hej

jag tar alltid bort gammal lera och torkar av med handuk när skivan snurrar-aldrig nåt problem att få nästa klös att fästa.

Doriz
0

Jag är inte överdrivet noga med att göra rent mellan, som jag skrev,  men det förutsätter naturligtvis att leran inte lämnas från dag till dag och att man trycker ner/fäster den nya klösen så det inte bildas luft mellan. Om jag inte arbetat med klösen  d v s varit snabb och plockat den ur paketet utan att dunka den några gånger på gipsskivan så kan jag ibland ha svårt att få klösen att fästa.

[rolnor]
0

Varför vill du inte använda bats?

rakuLotta
0

Vill å vill….har inte testat helt enkelt. eller testat har jag en gång hos en annan keramiker, då gipsskivor, men jag upplevde det svårt att få fast hela skivan i stället. Och de blev sliriga de med tillslut.

Det har helt enkelt inte blivit av att jag gjort några, har läst här att ni använt alla möjliga finurliga grejer så som vinylskivor och liknande….det har man ju ett gäng…kanske skulle se om det finns nån man kantänka sig att avvara.

Men jag känner i alla fall inte för att borra i min drejskiva och då måste man ju ändå hålla på och sätta fast batset och då känner jag att jag lika gärna kan skära av och lyfta av. Är just nu i stadiet att jag behöver lära mig om igen för att det var så länge sen så just nu är det inga stora grejer jag drejar ändå.

[rolnor]
0

Känner att jag vill torka grejjer på bats innan jag drejar av dom, skulle bli besvärligt om dom satt kvar på drejskivan, beror väl på hur tunnt man kan dreja vid basen? Är inte så besvärligt att borra och gänga upp ett par hål i skivan, sen skruvar man i ett par lagom tjocka skruvar och kapar till lagom höjd, har gjort detta själv, lite bök dock..

lotta2
0

Borra i drejskivan är inte så omständigt om man nu vill det, bara man mäter ordentigt innan. Man kan köpa passande vingmuttrar m skruvar antingen i järnaffären  eller från Cebex som passar precis till dom färdiga batsen som man kan köpa klara också, om man nu inte vill göra egna klara. Annars tycker jag att det är enkelt att köpa spånskivor och såga till och sen dreja på. Inget som kan strula som gips kan göra om det hamnar i leran heller…Då slipper man ju borra i drejskivan med… Jag själv älskar att dreja på skivor, bara lyfta av även om man drejat supertunnt!!

mangobango
0

Jag som jobbar med att lär ut keramik/drejning ser ofta att elever kan ha svårt med att fästa leran. Det finns två knep som man ska hålla ordning på:

1. tryck leran nedåt med en hand och pressa med den andra från sidan av leran

2. vill lerklösen i alla fall inte fastna, tryck leran nedåt och dra med ett finger längs gränsen mellan leran och skiva, då suger lerklösen definitivt fast.

Att använda bats, spånplattor ed gör jag när det är former som är känsliga att lyfta av. Annars går det fortare och snabbare att dreja direkt på drejskivan och lyfta av, t ex koppar eller andra mindre föremål.

Lycka till!

rakuLotta
0

Tack för tipsen Mangbango. Ska testa detta.

Och jag känner lite som du att när det är små grejer kan jag lika gärna lyfta av dem direkt. Sen när jag kommer till svårare former förstår jag att det kanske är bärttre att göra på skivor. Ska testa det med så småningom.

Borra ger jag mig inte på tror jag. Känns nervöst i fall det skulle bli fel. men tack i alla fall för beskrivning.

susanne.k.wall
0

När jag drejar sätter jag alltid fast nästa klös på den lera som är kvar efter att jag lyft bort det jag drejat. Klösarna har jag knådat konformade så att den spetsiga delen är nedåt och den smackar jag på drejskivan. Det sitter jättebra. Nu har jag inte alls mycket vatten när jag drejar men man får se till att det inte kommer vatten mellan klös och drejskiva.

Stora saker drejar jag på spånplattor som jag sätter fast på drejskivan. Jag drejar först ut en platt tallrik, gör sen 2-3 skåror som ringar i den, trycker fast spånplattan på lerringarna och trycker extra hårt på mitten av spånplattan, då sitter den fast. Emellan varven får man blöta lerringarna då och då. Har både runda och fyrkantiga plattor. Good luck/Susanne

goken
0

Ni behöver inte borra i drejskivan! Jag har gjort en spånplatta med uppstickande insexskruvar på. Den plattan lägger jag fast på drejskivan med lera, sen ligger den kvar hela dagen. Plattor med hål som är annpassade till denna skiva har jag sedan att dreja på. Lätt som en plätt!
Vid drejnig låter jag alltid lera vara kvar på skivan efter jag skurit av och lyft bort, men det får inte vara några pauser så att den tunna leran på skivan torkar. Då får man lägga på ny lera på absolut torr drejskiva.

rakuLotta
0

Massa bra tips. Tack så jättemycket. Nu ska jag ut i det fina vädret, men ikväll ska jag sätta mig vid skivan istället för framför Tvn:-)

Godsagare
0

Väcker liv i en gammal tråd då jag igår blev frustrerad över mina bats.

Jag upplever ibland att batsen inte suger fast ordentligt i ler-ringarna på drejsskivan. När jag ska centrera så halkar de åt sidan och allt blir fruktansvärt ocentrerat. Ett meck som irriterar stort.

Jag har trott att det berott på för lös lera jag gjort ringarna av så igår tog jag av en torrare lera.

Två ringar blev det långt ut på skivan och jag försökte trycka hårt i mitten på batsen för att få fast.

Ibland funkar det hur smidigt som helst men jag har inte kommit på vad jag gör olika…

Hoppas på snabba svar då jag ska till verkstan idag igen och kämpa med dessa förbenade bats. ;-)

[perlennart]1
0

gör du en rilla i lerringarna så luften kan komma ut? och vilket material använder du till plattorna?

Godsagare
0

Nej jag har inte gjort vad jag tror du menar är en kanal genom ringarna på drejskivan.

Jag minns inte vad de heter nu men de är rel matta på undersidan. Inte lika sträva dock som spånskivor.

Godsagare
0

Jag ska testa idag att göra en kanal i ringarna. Trodde inte det skulle vara det för då skulle det ju inte bli vacuum?

Återkommer när jag testat, tackar!

stefanandersson
0

Det finns flera olika metoder att fästa skivan. Om jag ser lite snabbt på det skiljer jag på tre. 1 mekaniskt: dvs att man fysiskt fäster plattan med bultar eller tvingar. Skivan kan vara av vilket material som helst. 2 vatten: dvs att skivan är av ett lagom sugande material. Avvägning får göras så att inte leran är för torr och det inte blir något fäste eller för blöt då skivan blir mättad och åker av. Skivan kan vara av spån, plyfa, gips, etc. 3 vakuum: genom att fästa skivan mot drejade ringar och anlägga ett visst tryck uppstår en effekt som kan liknas med en sugkopp. Skivan kan vara av många olika material men om man lägger mycket tryck på skivan finns det risk att luft sugs upp genom en porös skiva (typ spån) Ofta fäster man kanske lite med alla så att säga. Själv använder jag en koreansk modell med lister under mina skivor som jag fäster med lerkorvar. Funkar bra för mig.

[perlennart]1
0

Jag hade en drejskiva tidigare som hade ett utbytbart huvud/skiva den ena var en slät normal och den andra var med en konisk kant och två spår i sidan så man kunde fästa en trälist på skivan och i konen kunde man gjuta gips som man kunde dreja på. Så kunde man ha hur många sådana plattor som helst naturligtvis.

Godsagare
0

Igår var jag i verkstan igen och såg att mina "uppåtstående" ringar förmodligen var för smala och höga. Jag tryckte ner dem med ett sken och jag tror att det hjälpte för batsen satt bra och kunde även tas bort lätt m hjälp av en kil.

Tack för tipsen och jag ska försöka komma ihåg detta till nästa vända jag ska dreja stora fat.