varm lerkran
Hej!
Har en sån typisk hemmabyggd lerkran som jag upplever blir varm lite för snabbt. När jag fått igenom en hink lera (kranar i paketkonsistens) är den redan varm, och jag tycker att leran söndrar sig lätt.. (kort? )
Brukar linda en stor våt trasa runt cylindern, men den blir bara varm den oxå. Nån som har tips på hur man kan kyla ner den bättre?
hälsn jimmie
Är det motorn som blir varm? Att leran blir kort är inte onormalt den skall bara ligga en tid så blir den bra igen.
det är cylindern som blir varm, och även leran som kommer ut är varmare än jag tycker den ska vara. funderar lite på om varvtalet kan vara för högt. ligger straxt över 60 rpm nåt..
Det låter som ett väldigt högt varvtal, är det 1 snäcka/skruv, och hur ser mynningen ut är den snäver eller kan leran passera någorlunda lätt? hur stor är motoreffekten?
ah glömde ju.. det är skärblad, lite vinklat utplacerade längs axeln i cylindern.
bra med skärblad, min erfarenhet är att det fungerar bättre än dom med snäcka, den ser ut att snävra in ganska rejält, har den funkat utan problem tidigare? annars så ser den ju fin ut.
den har varit så sen jag köpte den. min vän har en likadan som jag använt tidigare och hennes blir inte alls varm på samma sätt.
Kan det vara något vajsing med lager eller så?
usch va jobbigt det lät. 
kan be nån kolla på den nästa gång jag tömmer och gör rent den.

Till mina anagamänningar blandar jag tre leror. Tre gånger kör jag den i lerkranen och då blir den väldigt kort men om den får ligga i några månader brukar den bli helt ok. Behöver jag lera att använda direkt efter att den blandats så tillsätter jag lite såpa när jag kranar den då blir den inte kort utan är plastisk och fin direkt.
#7 fast min blir ju också varm och gör leran ganska kort. kanske inte lika varm som din. jag har ju inte kännt på den än…
#10 vilket roligt knep, vanlig grönsåpa då eller? hur mycket är lite? en tesked? matsked? deciliter? och till hur mycket lera…?

#11 Du kan använda gul eller grön såpa. Båda funkar lika bra. Jag brukar blanda 60kg lera åt gången. Då tar jag ca. en halv matsked såpa och häller den i en blomspruta som jag sedan fyller med vatten. Såpvattnet duschar jag sedan på leran precis innan jag kör den i kranen. Ibland räcker inte såpvattnet till hela blandningen så då blandar jag till en ny sats. En men max två sådana blandningar till 60kg lera. Man kan väl säga att jag går på min manliga intuiton när det gäller mängden.
Ps. Liksom du gillar jag katter. Min heter Sanfrid och sitter just nu när jag skriver detta i mitt knä.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hemmabyggd lerkvarn 
Finns det nån ritning på en sån?
Oh.. Kan man tillverka en sådan själv, vart oxå jätte nyfiken på om det finns beskrivning,, så duktigt:) lycka till hoppas det löser sej med värmen.