Hans Hedberg
Jag har en fin bok om Hans som visar hans utveckling genom åren.
Jag undrar om det är nån som vet vad han har för glasyrer och om det är stengods eller lergods han jobbar i. Det började ju med att han fick fram glasyrer som var spräckliga på samma sätt som fågelägg, sen blev det ett huvudspår i hans keramik att efterlikna frukter o.dyl. från naturen. Jag tycker att det skulle vara svårt att få fram dom färgerna utan att använda kadmium t.ex. och det används ju främst i lergodsglasyrer.
Någon?

Ja han hade spännande glasyrer men det var glaserat 5-6 gånger på varandra och vid olika temperaturer. Kadmium kan man även använda till stengods, jag har ett par pigment som är till både stengods och lergods som är på bas av kadmium-selen-sulfider. Jag var i Biotte för några år sedan där Hans hade verkstad, en fin liten håla, men han hade ju också råd till att bo ett sådant ställe.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Aha, ja det är otroligt vilka färger han fått fram, han har väl sålt till relativt rika människor och gjort sej ett stort namn. Det du nämner är väl s.k. färgkroppar? Har testat en sån i en kristallglasyr, blev ganska hyffsat, vill minnas att det var just den du nämner med kadmium. Hur är det med fågeläggsglasyrerna, är det också flera lager?
Jag vet inte men jag vet att man kan gjöra det med en glasyr om man vill. Inkapslade pigment med kadmium borde inte fungera i en kristallglasyr eftersom dom blir förstörda när dom blir upplösta och en kristallglasyr fungerar endast om alla ämnen är helt upplösta, hos dom glasyrerna är det frågan om ionisk färgning och inte färgning från pigment. Du rolnor som är intresserad i glasyrer har du varit i Barcelona och sett museet där även Artigas har en del saker?
Ja, du har rätt, det går inte att färga själva kristallerna med färgkropp, men däremot kan man få en rödaktig bakgrund och t.ex. blå kristaller med hjälp av Nickeloxid. Jag testade även enbart färgkropp i en kristallglasyr (klassiskt recept med hög halt zink och kvarts) och det blev inte snyggt.
Nej jag har inte varit i Barcelona, vet faktiskt inte vem Artigas är, ska googla!
God Natt!
För mig ser äggen ut att vara sprejglaserade ( kanske med två liknande) för att sedan fått fläckar av tredje glasyr med hjälp av ett spottande och fräsande munstycke. Hur låter det?
Hej hos en tysk lergrossist finns det glasyrer som är äggskalspreckliga. Dessa penslas och är så att säja allt-i-ett glasyr.
Länken om ni vill se: www.bsz-keramikbedarf.de
Lägger in en bild de översta två rader är lergodgglasyrer. de nedersta stengods.
Ganska snygga!
Är det inte helt enkelt en del större partiklar i själva glasyren som inte smälter ut?
det finns många sätt att få fram dessa effekter, dom på bilderna är nog granulat glasyrer, glasyrer som innehåller små krossade korn av en färgad glasyr som så smälter i grundglasyren, kan ju vara andra ämnen man använder till detta t.ex. basalt m.fl. det kan också vara kristallfläckar och då menar jag inte dom typiska enkelkristallerna som man ser i Kristallglasyrer utan samlingar av små kristallaggregat eller matta kristaller från t.ex kalcium. Och jo stefan din tanke är ju också möjlig, jag måste kolla på hans ägg och se vad det är.