Sommarkurser
Det är många som på sin semester åker på kurs till olika ställen. Själv har jag gått två rakukurser på sommaren, den ena på Mullsjö folkhögskola (en vecka) och den andra på en folkhögskola i Munka Ljungby i Skåne (två veckor).
Båda var riktigt riktigt trevliga. Om jag ska klaga på något så var det väl att jag åt alldeles för mycket god mat på båda ställena.
I år kanske det inte blir något, jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
Har du gått någon sommarkurs som du tyckte var bra?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det verkar som om en del har gjort det till ett återkommande inslag i sin semester att åka på veckokurser. På båda ställena jag var fanns det folk som hade gått flera år i rad, ibland olika kurser på samma ställe, ibland på andra platser och inte så få som gick samma kurs år efter år.
_
_
# 3 Lars Tärn i Tomelilla.

Hade gärna gått den med men det är lite för långt att åka för en dag..
¤ 5 ser inte var du bor, men du får gärna övernatta hos mej både före och efter kursen. Jag har 6 mil med bil till Tärn.

Jag har gått en sommarkurs på Billströmska folkhögskolan på Tjörn och det ska jag göra i sommar också, den 11-20 juni. Monica Monserratt, som är lärare där, är en underbart inspirerande och duktig keramiker med massor av idéer och tip.
Finns det någon här, på detta FANTASTISKA FORUM, som har gått kursen Keramik/Glasyr på Mullsjö Folkhögskola. Kursledare Anders Fredholm.
Tror ni man kan hänga med på denna kurs trots att man är helt nybörjare vad gäller glacyrer. Kursen är tydligen helt teoretisk.
AnnaPanna
Kursen är ny för i år. Själv har jag gått en tvåveckorskurs för Fredholm som jag tyckte gav väldigt mycket, men den var inte bara teoretisk utan vi gjorde en massa glasyrprover och brände dem. Är den här verkligen enbart teoretisk?
_
_
Ja, det är endast en 2½-dgrs kurs, så då hinns det väl inte med att bränna ngt.
Okej. Jag hade läst slarvigt och trodde att det var en veckokurs. Men då förstår jag att man inte hinner med mera.
_
_
Hej,
Jag hetter Gloria och det är fösta gång jag skriver här. Ni måste ursäkta för mina stavfel men jag är "utlänning"… Jag har börjat med keramik och älskar det men måste lära mig mycket mer.
Jag var på en intensiv keramikkurs i Spanien föra sommaren. Det var underbar, läraren var mycket, mycket bra och engagerad. Det var en nybörjarkurs som varade i två veckor och kostade med material inkluderat och skröjning bara 280€. Han har olicka kurser under hela sommaren (på spanska) och sade att om någon från Sverige skulle vilja vara med han kunde organisera en kurs utanför sina sommarkurser. Då skulle jag vara med som tolk. Men man måste vara minst 6 personer. Man kan bo hos honom (120€ för 2 veckor) och vi alla lagade mat tillsammans. Jag rekomenderar verkligen. Han bor norr om Barcelona (Girona). Han heter Ramon Fort och websidan är: www.ramonfort.com (på spanska och katalanska). Ni kan också titta pp bilderna från sommar 2006; de första bilderna är från nyborjarekursen. Jag är den med blomigklänning.
Så, om någon skulle tänka sig spendera 2 eller 1 vecka hos honom, kontakta mig för att se om vi kan organisera en kurs hos honom någon gång.
Det var allt. Tack och ha det bra. Gloria
Anders Fredholm är helt ok, har haft honom under ett år, nu var det ett antal år sedan och då var han jädrans teoretisk så jag tror nog att du ska tycka att det är kul med den`kemi`som omger ämnet glasyrer, annars är det lätt att bli lite trött i huvudet………..
Jag har också stött på Anders Fredholm när han föreläste för oss på ABF, Göteborg (en dag i febr). Mycket intressant och visst, teoretiskt men vi i keramikskolan fick till uppgift att göra några prover utefter hans recept, vilka skall visas när han återvänder om en vecka. Spännande! Jag valde A 47 ur hans bok, en matt turkos men vet inte ännu hur det blev då provet just nu är under bränning.
Jag är själv en relativt nybörjare och har noll koll på kemiska formler men likväl fanns inget hinder för mig att delta. Lärandet om glasyrer gav bara mersmak;-)
Hans föreläsande om verkstadshygien var minst lika intressant – viktigt för en nybörjare så kunskapen om alla farligheter finns redan från start.
Sommarkurs i Raku
Nu gör jag lite reklam för min lärare på ABF:s keramikskola i Göteborg;-)
Hon (Eva Falk) har en sådan 13-17 augusti i Ljungskile.
30 tim för 1.290 kr under ABF:s regi.
Boendet får man förstås fixa själv och materialkostnader tillkommer i vanlig ordning.