Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2576 ggr
[Ante333]
0

aventurin

Är det någom som har ett enkelt recept att dela med sig av?

Tänkte göra guld och koppargläns med Molybden i en sådan..

[rolnor]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Molybden? Jag trodde att det var järn som gav aventurinen färg?

Glad

[rolnor]
0

Hittade det här, kanske inte vad du sökte direkt, men ganska seriöst!

http://www.springerlink.com/content/np6r4q6674536223/

[Ante333]
1

Den ska ha sitt överskott av järn.. Men Molybden har sin kristallstruktur och av blandningen påverkas järnkristallerna av dess struktur och det brukar bli guldgläns av den kombinationen. Har man tur får man lite stjärnformade kristaller.. Länken du skickade kostar 34Euro att ladda ner… Då är det billigare att laborera

[perlennart]1
0

Jo det är järn som ger färgen men molybden fungerar som en väldigt effektiv kristallfrämjare. det enklaste receptet måste nod vara en lämplig fritta t.ex. A 3249 som är gjord till aventurin. Den kommer från Reimbold & Strick som i dag tillhör CCT. Men annars så är det ju bara att ha så mycket natrium och bor som möjligt och 15-30 % järnoxid och helst ingen aluminiumoxid, kvartsen skall bara vara så hög halt att det funkar i förhållande till temp.

[perlennart]1
0

oj ante jag tror vi sände samtidigt, jag reagerade också på 34 euro, dyrt för att öppna ett dokument då vill jag hellre köpa en bok

Godsagare
0

Vet i ärlighetens namn inte vad det är som ni söker efter då detta är på en nivå utanför mitt område.

Lockades ändå att leta lite efter dokumentet som nämns ovan, utan att behöva betala 34 Euro för det…

Kan det vara detta eller detta?

Vet inte om dessa tillför något alls än det ni redan kommit fram till men det är kul att leka detektiv… ;-)

[Ante333]
0

Tack för tipsen.. Jag testade Cebex Aventurin för lergods temp. med 3% Molybden och lägre stengodstemperatur och fick ett väldigt spännande resultat.. Men nu vill man ha ett eget recept och det blir ju att använda sig av frittor vill man ha stora stjärnor i den får man nog blya den lite… jäkla skit det tar ju sån tid att prova men det är spännandeTungan ute

[Ante333]
0

Andra länken va kanon och referencer till andra dokument.. detektiv arbete e kul .. Jag måste ju dreja också puuussst…. Tack tack

[perlennart]1
0

Storleken på kristallerna är inte avgörande om det finns bly i glasyren, blyet har däremot en påverkan på färgutvecklingen, olika färger med alkali eller bly eller en kombination. Med alkali och bor kan man ju komma mycket långt ner i temp så för den anledningen är bly inte nödvendigt. Jag tycker att 3 % molybden låter väldigt mycket, man kan också använda Wolfram

[Ante333]
0

Jag har testat Både Molybden och Wolfram i tidigare försök men då va det inte i en aventurin.. utan en blyhaltig grundglasyr som jag brände till 1200 grader kommer ihåg jag fick stora propeller formade kristaller av molybdenet ca 2-2,5 cm stora och i samma grund gav Wolframet mer fyrkantig struktur dom va färglösa men fångade regnbågensfärger.. men de e ju inte de jag vill ha nu utan först och främst metallyta.. Bor är ju alltid bra ur teknisk synvinkel. jag vill inte komma ner utan vill ha ett sintrat gods runt 1200 grader som minimum. jag har 90167 2120 0ch 3760 hemma får se vad som händer

[rolnor]
0

Bilder tack!!

Glad

[Ante333]
0

Hittar jag dessa lägger jag ut bilder har inte tid att gå igenom en massa prover nu.. jag lade ut en bild på molybden här för en tid sen… nu e det stressigt i verkstan hinner inte med att blanda nya prover än…

[rolnor]
0

OK! Vi får ha tålamod….!

bosse-cebex-gbg
0

I Finn Lynggards bok (jag tror i alla fall att det var där…) finns ett synnerligen enkelt recept på en aventuringlasyr, som fungerar alldeles utmärkt. Jag provade den för många år sedan, och den blev gnistrande vacker…

Eftersom den innehåller kristallin ("rå") borax, är det bäst att inte blanda till för stora satser i taget.

Glad

[perlennart]1
1

Ja det är i lyngaards bok och receptet är

60 borax

16,8 järnoxid

30 kvarts

men denna glasyr är till lergods och val av råmaterial är kanske inte det smartaste men fungerar gör det väl ändå. Skärven påverkas naturligtvis av upplöst borax så det gäller att inte bränna för högt

Istid
0

Vad är dumt med råvarorna? Jag gör mest stengods, men till det lilla som bränns på låg temperatur hade jag tänkt prova den glasyren…

[rolnor]
0

Borax är svagt vattenlösligt så det blir problem, skulle bara blanda en liten batch åt gången, vore mer pålitligt med en boraxfritta, men då får man ju in en del annat som kanske påverkar utseendet negativt???..

Glad

[perlennart]1
0

nej man kan utan vidare få en fritta som är bätter än detta recept.