Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2754 ggr
kajanus
2

hjälp mig,papier machier

hej skulle vilja prova på detta , är det ngn som ver hur man gör???tapetklister o papper vet jag………men själva arbets gången, är det ngn som vet???sen är jag nyfiken på o försöka gjuta saker i betong har ni några goda råd o tipps???tack på förhand

avalon
0

Det finns en tråd om betong här på sidan, gjuta i betong heter den.

GulleboKeramik
0

Hej kajanus…

… vad är det i själva arbetsgången du undrar över? Jag har jobbat en hel del med papier mache. Både för egen del och tillsammans med mina elever. Jag har t ex gjort masker över ballonger och på spånplatta… jag har även jobbat med papier mache på hönsnät.

Jag brukar bara jobba med lager på lager-teknik… se bara till att förankra om du jobbar i vertikalt läge. T ex om du formar en näsa så förankrar du då och då med långa remsor som går över kanten på den form du arbetar med. Lika dant med t ex armar och ben. Det tar längre tid än man tror för papier mache att torka. Du kan jobba med tidningspapper, silkespapper, cellulosa, bomull m fl lämpliga material.

Vet inte om du fick nån vägledning nu… fråga gärna igen, om du tror att jag kan hjälpa.

krukpia
0

När du ska blanda Papier-machier är ägg-kartonger jättebra. (Tidningspapper löser sig inte så bra.) Riv dem i små bitar, häll på hett vatten, låt stå ett par dagar. Jag kör sen med mixerstav till en jämn smet. Behövs kanske inte om du ska bygga som #2 rekommenderar…jag blandar gegget med slicker för att göra paper-clay.
Hur mycket tapetklister man ska ha vet jag inte…men det finns mycket böcker o säkert recept på nätet.

Stinann
0

Vad är paperclay?

lotta2
0

Stinann, läs detta tidigare inlägget där så står det mycket om papperslera: skulptur

Är det något mer du undrar över sen så fråga på…:D

kajanus
0

tack för alla svar, ska tala om hur det gick sen, har ej gett mig på det än….kram