Timlön kursledare?
Hej, ni som håller kurser för olika studieförbund mm - vad får ni för timlön som anställd eller egen företagare? Får ni betalt enbart de timmar som kursen är eller extra betalt för timmar som bränning, glasyrblandning mm tar?
Har funderingar på att ta in annan keramiker som håller kurser hos mig och klurar på vad som är rimlig timlön för anställd alt. timdebitering för egenföretagare. tacksam för synpunkter.
På studieförbund får man normalt inga extra timmar för att sätta ugn, blanda glasyr m m, utan det får man göra på kurstid. Blanda glasyr kan vara svårt utan dragskåp eller eget rum, men att sätta ugn är ofta kursarna intresserade av, så det kan de också få hjälpa till med.
Studieförbundens cirklar är ju små utbildningar, inte någon lyxig hobbyverksamhet, så de ska få en ordentlig inblick i hur en keramikverkstad fungerar.
Vad jag har för timlön vill jag inte säga här, men du kan pm:a mig om du vill veta.
Jag har cirklar via ABF.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Allt är förhandlingsbart..Handlar väl om vad man har att erbjuda i kunskap etc..
Själv fick jag både för NBV o ABF betalt för extra tid för bränning och även hyra för lokalen jag tillhandahöll..Annars är väl timpenning rätt skral..
Varför inte hyra ut lokalen till någon som kör kurser i egen regi..Då slipper du alla omkostnader för försäkringar och annat som kostar att ha en anställd..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/