Glasyrer
Hej… igår var vi och hämtade drejskivor, sprutskåp, kompressor och nån sorts märklig "drejningsmaskin" som min man tände på! Han såg genast ekonomi i det hela.*s*
Men jag är i det närmaste panikslagen… har HUR mycket glasyrer som helst som jag inte har en aning om. Det står Degussa på många förpackningar och när jag letar på nätet efter det företaget, hittar jag bara ett tyskt kemiföretag. Är det nån som har nån idé?
Jag har t ex en säck med: Degussa 9750/1, en tunna med Degussa 9090/11 och en tunna med Degussa 9090/12. NÅN som vet?
Jag har också en massa lera som det står Vingerling Holland på (Vingerling K144)… nån som vet nåt om denna lera? Har både Vit, svart och gul.
Ja, käre Gud, vilken röra… det kommer att ta tid detta… Det är nästan så jag känner mig aningen uppgiven…

Det enda råd jag har att ge är det vi gav förut; gör små provbitar, blanda ca 100 grams prover och bränn så ser du vad det är för glasyr. Vet du inte om det sten eller lergods så får du göra två olika prover på olika lera och bränna i båda temperaturerna.
Leran vet jag inte riktigt vad du vill veta om, du kan väl öppna nåt paket så märker du vad det verkar vara, hur mycket chamotte och så, sen är det väl bara att provdreja ! Om det inte framgår om det är ler eller stengods så kan du provbränna även leran.
Du kan ju även googla namnen och det som står på så kanske du får veta nåt mer.
K144 känner jag igen..Tror brodab hade den i sitt sortiment..Kolla med keramikexperterna dom kanske kommer ihåg den..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hej!
Har sparat alla kataloger jag skickat efter och där hittade jag din lera Vingerling K144. Det är en lergodslera från Keramikexperterna. Rek brännintervall 1020 - 1080 gr C
Svartbrännande lera från Vingerling. Leran bränner från brun till svart med ökande bränntemp. Bör skröjas lika högt som den glasyrbränns står det annars finns risk för nålstick i glasyrskiktet.
Det är allt jag kan bidra med. det andra du har fått känner jag inte till. Lycka till/Monika
PS. Du skriver att du har både vit, svart och gul lera. Kanske är det bara (antalgligen är det bara den) svarta som är svartbrännande. Lergodslera är det nog säkerligen i alla fall.
DS./Monika

avalon… ja jag får göra prover.. men det hela är så förvirrande överväldigande i denna RÖRA av påsar, säckar och tunnor.
abbi… tack för din hjälp…
Monika… tack så väldans mkt…
Nu törs jag knappt säga det… hittade i en kartong ett antal "rullar" med kritvit lera. Nån som har nån idé om vad det kan vara? Ingen plast om, utan torkad lera i smala rullar med ca 10-12 cm diameter. Någon??? Jag fattar ju att det är ännu mer omöjligt för er att veta.. men jag tänker att nån kanske har sett eller känner igen min beskrivning och kanske förstår vad det är jag talar om…*hoppas*

5
Rullarna kan vara Porslinslera. Som sagts tidigare: ta två kluttar av varje lera. Bränn den ena i lergods temp den andra klutten lägger du inne i en stengodsskål och bränner i stengods temp.
Glasyrerna testar du lämpligen på INNSIDAN av någon skål i både stengods temp och lergods temp. Tänk på att vissa glasyrer är kännsliga för små temp varaiationer. DVS att även om du kör dom i stengods temp så är det inte säkert att de blir bra om tempen är fel.

Hej vad kul det verkar, som att gå på loppis, men jag förstår din frustration och hjälplöshet, jag går på Formakademin i Lidköping, och gjorde en liten inventering i labbet en dag, och där hitta ja också massa grejer som det stod Degussa på, det slog mig nu, jag kan forska lite i det om du vill? Marika

Hej Marika!!!
OH ja!!!! Snälla vill du göra det!!!??? Hoppas att du kan få nåt bra svar! Kanske de till och med har nån katalog nånstans, med adresser och telefonnummer. Vore ju toppen!!