Glasyreffekt
Det här inlägget är lite meningslöst utan en bra bild, MEN, jag tänkte att kanske nån annan har sett samma effekt;
Jo, jag brände oxblodsaker i kraftig reduktion till 1275, och sen pga att jag inte var helt nöjd så brände jag en gång till och nånting spännande hände: Det blev ett svart krakeleringsmönster på den röda ytan, riktigt snyggt! Det som förmodligen hänt är att det fanns krakeleringar éfter den första bränningen och när jag brände om så fastnade en del kol från reduktionen i sprickorna och dessa brändes fast när glasyren smälte ut.
Har nån annan sett det här fenomenet?
Det låter riktigt snyggt. Du kanske kan visa ett foto i efterhand?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det var en fin liten tekanna bl.a. som blev, men den gav jag bort som 50-årspresent, typiskt… Sorry!
jag har fått det i en vit fälspatsglasyr. de var inte speciellt roliga från början så de åkte med i en gasbränning på HDK. Kantaltråden brann dock av och allt stannade i rök runt 1200. blev ett stiligt spindelnätsmönster över den nu matta glasyren. Jag drog samma slutsats som du gjort.
Kul! Har du en el-gasugn?
Nä. Det var på högskolan i Göteborg. En elev hade packat så lågan gick rakt på elementen.