Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1878 ggr
GulleboKeramik
0

Verkstadsinteriörer

Det vore så himla roligt att få se hur ni har det i era verkstäder. Dels får vi som ännu inte har nån verkstad, idéer om hur man kan ha det, dels skulle det berätta om er som skriver och hjälper så mycket här på sajten.

Kunde man inte tänka sig att få se lite bilder?*hoppas*

Keraleij
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut hos mig! Fast drejskivan är utbytt sedan kortet togs. Utsikt mot trädgården och genom ett annat fönster kan man skymta havet Glad(nu innan träden slagit ut helt).

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

ericakeramik
0

"Porer" i glasyren…. Känner någon igen fenomenet? Jag har läst att det kan åtgärdas om man skröjbränner i högre temperatur, nu kör jag 980 grader. Ändå återkommer de små hålen på mina vita lergodsmuggar.  Vad föreslår ni för att komma åt detta enerverande problem? Jag kör glasyrbränningen på 1040 för det mesta, men har testat lite högre, men det påverkar inte resultatet.

ericakeramik
0

oops! Ovanstående hamnade på fel plats! Så kan det gå när man har bråttom, vilket man inte ska ha vare sig när man drejar eller skriver inlägg på ett keramikforum!

Ulla
0

Jag lägger en länk till ditt inlägg där du ställer din fråga, så kan de som vill svara göra det på rätt ställe.

Nålstick i glasyren

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

mikaela-janols
2

Här är en bild från min verkstad som är inredd i en gammal timmerloge, genom fönstren ser man ut i hästhagen!

Tazen
0

#5  mikaela-janols  - va mysigt du har det i din verkstad,soffan är väl inte åt dej kan jag förstå(ha,ha)har själv haft Salukisar så jag vet ju att dom gärna vill ligga bekvämt(lägg gärna in kort på dina hundar i ditt fotoalbum)Glad

GulleboKeramik
0

Åh, vad roligt att se era interiörer… så personliga, så trevliga och mysiga!

TACK!!

Hoppas att det kommer flera!

avalon
0

Oj det var annorlunda, att våga ha en matta och en soffa. Du måste tycka mer om att städa än jag gör ! Har du inget utsug alls från ugnen ?

GulleboKeramik
0

avalon… hur ser det ut hos dig då?*nyfiken* Vore jätteroligt att se. Utsug… hur fungerar det? Är det väldigt giftigt den "gas" som bildas när man bränner? Är det nödvändigt med utsug?

avalon
0

Ja man bör ha ett utsug, eller väldigt bra ventilation. Det är inte giftigt på det viset att man blir sjuk på en gång, men det är saker i leran som förbränns som inte är bra att andas in gång på gång. Jag har min ugn i ett separat rum, med en fläkt och ett rör ut. Det är väl så det är bäst att ha det, men har man inte möjlighet till det kan man iallafall skärma av med enkla väggar av gispskivor och en kåpa över ugnen med en lagom stark fläkt. Eller så får man bränna när man ej är i lokalen och sedan vädra.

Visst kan jag visa min verkstad oxå men jag har haft problem med datorn så jag har inte tillgång till bilder eller kameraprogram för tillfället men det kanske kommer. Lättstädat har jag iallafall för jag kladdar och dräller ganska rejält och gillar inte att städa. Inga mattor och gardiner hos mig !!

Hubert
1

Här är mitt ateljerum och jag målar och pysslar med glas i samma rum. Glaserar har jag inrett ett annat mindre rum som kan stängas om och ugnen i garaget där det är mer luftdrag så då slipper jag allt lukt./louise

Elorion
0

Jag visar min verkstad på "min" sida kolla gärna in.

pyromanen
0

har också lagt verkstadsbilder i mitt fotoalbum. 

Det är riktig lågbudget,och knappast någons framtida drömvrkstad, men tänker att det kanske finnas någon mer fattiglapp som kan bli inspirerad till att göra containerfynd och få ihop nån sorts verktad med väldigt lite pengar.  Isolering, dörrar, fönster, rostfri diskbänk, väggskåp mm är containerfynd.  Övriga hyllor och bänkar är byggda med rivningsvirke. Det som jag har köpt för pengar är plastmattan (stuvbitar för 800 kr för 24 kvadrat, gilla färgen eller låt bli),den begagnade sparkdrejskivan för 1000 kr, presenning för inneväggar, ca 10 kvadratmeter råspont, skruvr, spika och hyllkonsoller från Biltema. Totalt ca 3000 kr.

Linoja
0

Några verkstadsbilder finns även i mitt album. Vi har verkstad i en gammal vaktmästarlokal i ett hyreshus. Pentry, fikarum och toalett finns också, det är lite lyxigt!

mikaela-janols
0

Jag bränner bara när jag inte jobbar i verkstan, sen har jag dörrar och fönster öppna, (det blir väldigt varmt! )

det sitter ett ventilationsrör snett ovanför ugnen, men ingen kåpa eller fläkt än! jag har keramiken som halvtidsjobb så det funkar bra!

#6 Tazen. ja Salukisar skulle aldrig lägga sej på ett hårt golv, ju mjukare desto bättre!! Lägger in en bild på mina hundar i soffan! 

#8 avalon, det blir mest lortigt vid drejskivan och diskbänken, så det är inte så farligt!

avalon
0

15. Om jag ändå kunde lyckas med det Glad