Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 9827 ggr
Ulla
0

Fylelera

Vad är det för speciellt med den?

Jag har för mig att det är Sveriges enda stengodslera, men det är väl inte därför som så många talar om just den leran.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
1

Väldigt vacker lera verkar det vara, och man  kan ju få den i olika chamotteringsgrad.Sägs vara bra att dreja också.. Men det enda jag hört negativt om den är att den inte är riktigt tät. Skulle gärna vilja veta hur det förhåller sej med det av någon som använder den?

abbis
0

För några år sedan fick dom stora problem med orenheter som gav gasblåsor…så jag är en av dom som drar mig för att köpa fyleleran..Den har fantastiska drejegenskaper drejar sig nästan själv*L* men man vill ju ha ett slutresultat oxå..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

avalon
1

Det stämmer väl att det är den ända stengodsleran som grävs upp i Sverige och att den har så litet sintringsintervall så det är svårt att få den tät. Och den är jättevacker, särskilt i vedbränningar (för dom lyckliga som håller på med sånt !), och den är skönt att dreja. Tror det finns lite olika chamotte och även med olika järnhalt.

Keraleij
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är kul att använda svensk lera! (alltid massa frågor om var leran kommer ifrån…) Jag använder en gotländsk lergodslera, men blandar i fylelera för drejegenskapernas skull. Här en bild från fabriken på gotland där fyleleran numera bereds

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

MiaTua
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så blir den ljusa fin i Anagama och i reduktion.

MiaTua
0

bilden är från fylelera från en anagamabränning. ingen glasyr.

Ulla
0

Åh, vad fin! Jag ser att du har lagt in litet foton i ditt fotoalbum också.

_
_

zzaga
0

Åh, fyleleran är så härlig!

Den grävs upp inte så långt ifrån där jag bor i Fyledalen här nere i Skåne. Sen skickas den till Gotland där den bearbetas och renas. Den är alltså inte som de andra lerorna som blandas.

Jag har aldrig stött på några problem med orenheter i leran.

När man är orbränd är svart med silverglitter i sig , vid skröj blir den mjukt persikofärgad och vid glasyr temp så varierar tonen på leran ifrån mjut persiko till lite svagt tegelröd.

Bra med fyler:

SNYGG! , mycket lättdrejad och stabil, färgen och färgvaraitionerna.

Inte så bra:

Sintrar lite dåligt (ifs. inget problem för de som är vana vid lergods), alla glasyrer funkar inte på fyellera.

Hästen som jag har i mitt galleri är gjord med fyler (den är infärgad så själva leran är mycket ljusare), på bilden med skörjade saker syns också en bild på ett hänkle till en tekannan som bara är skröjat.

cherie
0

Ja instämmer med föregående talare,,

fyle leran är så fin och skön att arbeta i, jag skulpterar mycket och använder då en lera med chamotte i..

Jag har inte arbetat med den så länge men jag har letat länge efter dessa egenskaper som den har,,älskar färgen när den är klar och jättefin med bara oxidfärgade detaljer..kul att använda svensk lera oxå som sagt.

koko
0

Jahapp, vart kan man köpa den då??Penga mun

Vanja-K
0

Har också testat fylileran. Helt underbar. Tog den som blev sandfärgad efter bränningen.ganska kul med en lera från Sverige.

Har en suster på Gotland. Vi har gjort ett besök tilleva och Åke Nobling.Verkligen värt ett besök. Fick litr recept som de gjort passande till deras lera. Om någon vill ha så hör av er.

Nu ett ord till Ulla som saitvärd. Man ska sriva till dig om man vill ha ett fotoalbum. men det går inte att skriva till dig. vore trevligt att ha ett för att lägga kort i.   M:V:H Vanja-K

avalon
0

På Lokattakeramik.se finns info om hur och var man köper fyleleran, samt deras recept som är anpassade för att passa fyleleran som är lite speciell. Andra glasyrer funkar oxå, men man får prova sig fram.

Ulla
0

#11 (Vanja-K) Jag svarar väl här. Går det inte att skriva till mig? Hur kan det komma sig - det borde det göra. Det får jag kolla upp.

Men du behöver faktiskt inte mig, för så fort du har skrivit tre inlägg har du tillgång till ett fotoalbum. Om du klickar på Inställningar här ovanför så kan du sedan välja Fotoalbum i menyn du får upp. Sedan är det bara att följa instruktionerna.

Om det inte fungerar så kan du försöka igen att kontakta mig. Det kanske var något tillfälligt fel.

_
_

Vavrakeramik
0

Vi använde mycket fylelera i skolan. Den var supergo att dreja i och vacker som många nämnt. Men jag gav upp den eftersom den sprack så ofta i bottnar. Tror att den kanske är ojämn i kvaliteten eftersom det är just en naturlera.

april24
1

Jaha! Jag som har ett lager som jag köpt i Uppsala men inte provat än. Skall bli spännande den dagen jag kommer igång med fyleleran + glasyrrecepten som jag är jätteglad att jag fått ta del av på den här sajten eller vad det heter. Jag har sett att Lokattakeramik har recept till just fylelera. Har dock lite andra planer innan dess./Monika

pyromanen
0

Någon som vet om man kan salta på fylelera ?

avalon
0

16, Jodå jag har gjort det, det blir fint. Ganska mörka färger dock p.g.a. järnet i leran.