Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 2044 ggr
Bruzapetra
0

Nyöppnat!!!

Har idagarna öppnat upp min butik!! tjohooooo!!! Idag kom mina två första kunder och så här gick det till… Första kunden köpte en ljusstake och den fick jag slå in med en tung tvååring under armen som just sovit middag och absolut vägrade att stå själv och skrek ihögan sky!!! Andra kunden hann jag inte ens gå ut till i butiken då jag precis tvättat håret på tidigare nämnda tvååring under stora protester och min 5 veckors bebis skrek utav bara attan, vilket hon aldrig gör annars. När tvååringen ropandes "nakenfis, nakenfis…" till damerna utanför bestämt sig för att lägga in charmen då begav sig sällskapet därifrån och jag missade potensiella köpare, suck…..;) Ja, tråkigt har man ju inte iallafall!!! Det blir en spännande sommar.

Petra

pluppan
1

grattis till nya butiken! synd att dina "anställda" är lite dåliga på samarbete än bara, du ska se att det blir bätte.

Kerstin-O
0

Vad kul att du äntligen fått öppna din butik. Jag önskar dej all framgång och att du får sälja riktigt mycket av din fina keramik.

Kram/Kerstin

Ulla
0

Det var inte lång mammaledighet du tog :)

Lycka till med butiken framöver.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vavrakeramik
0

Lycka till med butiken Petra. Jag har EN liten telning och har inte butiken öppen utan att min sambo eller pojkens mormor/farmor tar hand om honom. Man blir ju superstressad annars. Det går ju liksom inte att gå ifrån hur som helst. Hur har du tänkt det i sommar?

zzaga
0

*ha ha ha* Nakenfis , nakenfis:)

Bruzapetra
0

Ja, Vävra, det är nog ingen dum ide att ha öppet när mannen är hemma. Så kanske det får bli istället. Har nu skyltat utanför tomten  med öppet och stängtskylt så det är ju smidigt. Har bestämt att inte ha fasta öppettider nu när alla tre är lediga hela sommaren. Sen kan man ju bestämma fasta tider till hösten när vardagen är som vanligt igen med dagis osv. Fast självklart ska den lilla inte gå dit!!! Mammaledig ska jag vara ett bra tag till:) Hon är bara så go och luktar underbart!!! Tack för lyckönskningarna. Jag ska lägga ut lite nya bilder snart. Petra

lotta2
0

Kan du inte ha öppet på lördagar eller en kväll i veckan när maken är hemma? Så du får lite lugn och ro med kunderna. Låter ju inte som drömmen direkt att försöka ha barnen hemma samtidigt med kunderna. Men det kanske bara är första gångerna som dom går igång så där…Men när mina barn var i den åldern avskydde dom när mamman pratade med andra vuxna och blev extra jobbiga då. Eller så hände något hela tiden.

Annars tyckte jag också det lät helfestligt med nakenfis, nakenfis …hihi, förstår inte tanterna som flydde…:D
Lycka till med butiken!

april24
0

Grattis till din butik och lycka till med både barn och kunder.

Hälsningar Monica

GulleboKeramik
0

Hurra! Hurra! Hurra!

Hoppas att din butik bli en stor framgång och att du får sälja JÄTTEMYCKET!

Grattis!!

Hubert
0

Lycka till Petra!Louise

Vanja-K
0

Du den var bra! Visst är det härligt med barn??????????

Själv har jag två vuxna och fem barnbarn.Det gäller att vara cool.Cool

zzaga
0

Grattis Petra!

Jag fattar inte hur du får tid och ork! Helt klart beundransvärt i samma anda som vilken superhjälpte som hällst!

Din butik ser jättemysig ut!!! Jag ska ta mig en tur förbi när jag kommer upp till Småland nästa gång:D

Väldigt snygg skylt också!

Maja-LenaH
0

TACK för ett gott skratt! Du verkar ha en  distans mitt uppe i allt! Har man en gång haft småbarn så är det lätt att föreställa sig … och jag blev oerhört road (småbarnstiden har passerat)
Lycka till med butiken!

/ Maja

Petrea
0

Lycka till !

Ser mycket trevligt och mysigt ut få se om man får vägarna förbi!

Mvh

Petrea

Elorion
0

Hej det måste kännas heeelt otroligt att kunna öppna en egen butik!!! Lycka till!! Hur gick det igentligen till att starta företaget? Är i startartagen själv, behöver lite tips om bokföring osv, hur gör man lixom. Lycka till igen:)

rifka
0

Supergrattis till både nyöppnat och goda kompanjoner…Jag önskar dig en glad och spännande sommar. MvH Rebecca

Bruzapetra
0

Tackar o bockar:)

Elorion, jag bestämde tid med en snubbe på skattemyndigheten som hjälpte mig att fylla i en blankett om att starta eget. Man ansöker då om momsregistrering och en FA skattesedel. Han hjälpte mig med allt det och det var inga konstigheter alls. Sen fick jag en lapp senare om att jag registrerat enskild firm. Mer än så var det inte. Vad gäller bokföringen så har jag sparat alla kvitton från 2006 och bestämde tid med min revisor. Låter snobbigt va:) Nej, jag är faktiskt heeeelt usel vad gäller siffror överhuvudtaget och har bestämt mig för att ha revisor när deklarationen ska lämnas in. För att allt ska bli rätt. Det blir inte många hundralappar då per år och det är det värt! Sen visade han mig hur jag ska fylla i Excells budget program tills nästa år. Han har ju också bra koll på allt som man får dra av på osv. Ha det gott och lycka till du också!! Mvh Petra

pyromanen
0

Vi kanske ska skapa en starta företag tråd. Jag är också på g.

Bregotta
0

#18 Ja, jag har också tankar åt det hållet! Intresserad!

lotta2
0

Ni har väl sett att det finns en Starta eget iFokus sajt ? Där finns det mängder av kunniga om ni har fler specifika frågor om företagande… Kolla i rullmenyn till höger.

Hubert
0

http://www.nyforetagarcentrum.se/

Här är en bra hemsida som kanske kan hjälpa.Louise

Elorion
0

Tack för ditt svar om hur man startar eget Petra! Lycka till igen med butiken. /A-K

pyromanen
0

På Nuteks hemsida finns en grej där man kan räkna fram hur mycket man ska ta betald för sina saker.  Dt var lite kul faktiskt.  Blev t.ex. förvånad över hur liten betydelse det har för slutpriset på t.ex. en mugg om man använder en lera som kostar 6 kr/kg eller en som kostar 12 kr/kg. Mycket viktigare hur många man kan göra i timmen. kul räknemojs att leka lite med!

Det finns ganska många ställen man kan få hjälp med starta eget saker som ekonomi, moms, skatt, regler och försäkringar. Men en del mer keramik-specifikt kunne man ha här kanske. 

Jag kan tänka mig att börja med en riktigt töntig fråga: hur lika ska likadana muggar vara?  Har ni som är proffs någon sorts mått inom x milimeter från en mall eller går ni på känsla?

Bruzapetra
0

Svar på den töntiga frågan:))) Jag är ganska noga med hur lika de ska vara. Ofta tycker jag själv att det är okej med några millimeter hit eller dit, det är liksom charmen. Men många kunder står ofta och jämför och ställer dem bredvid varandra och man vill ju få dem sålda så, ja ganska lika alltså. 2 millimeter kanske gränsen går.

lotta2
0

Pyromanen, jag älskar din fråga hur lika muggarna ska vara. Själv har jag en liten hangup på det ska vara lika höjd på grejerna, men jag jobbar på att släppa det ;D Bara ett utslag av kontrollbehovet…

Efter jämförande  studier hos många keramiker ( där jag varit och snokat ;D)så kan jag leverera min sanning: Muggarna kan vara exakt hur olika du vill! Jag själv gillar inte att mina skiljer mer än någon 1-2 mm i höjd, men jag tycker det är värre om man gör koniska muggar som är olika i bottenvidden än om det skiljer ngn mm i höjden. 

Jag håller med om att lerans pris är så otroligt lite per grej att jag hellre väljer en suverän drejlera som är lite dyrare än en billig sunkig lera. Dessutom är  jag inte alls är lika snabb när jag drejar med en trög och dålig lera. (Och det är ju viktigt att man tycker det är trevligt att dreja också, eller hur? )

zzaga
0

Det där med hur olika muggar får vara i höjd är så personligt och skiljer sig så från olika former tycker jag.

På vissa muggar stör det ögat när höjden är bara det minsta olika men för det mesta tycker jag det stör ögat ännu mer om vidden på muggen varierar. Sen verkar vissa tro att så länge muggarna har samma höjd och vidd upptill så är det ok hur de än ser ut på vägen dit.

Men sen kan jag ju tycka att det är väldigt skönt att se att muggen inte är gjord på en fabrik i kina:D

En väldigt snäll keramiker skänkte mig en mätpinnemoj som jag verkligen uppskattar. En sån kan jag starkt rekomendera! De ojämnheter jag hade innan försvann när jag fick min mätpinne.

Vavrakeramik
0

På minna "likadana" muggar skiljer ibland centimetrar. Jag tar lika mycket lera men muggarna blir olika. Många tycker det är kul att de inte e helt lika, andra letar upp par som passar ihop. En smaksam, det finns inget rätt eller fel tycker jag.

pyromanen
0

ungefär hur ser din mätpinnemoj ut zzaga?

lotta2
0

Kul att du gillar den Zzaga, jag gillar min med…:D

Efter det enkla och bra tipset av Lars T att använda fönstertätning längst ut på mätpinnen har min andra mätpinne fått en ny användning igen.Och muggarna är jämnare än någonsin…:D Och inga fula märken längre när man lyfter av.

carriz
0

Grattis och lycka till med din härliga butik !!!!

Hoppas försäljningarna blomstrar i sommar !!!!

Caroline ;)

zzaga
0

28

Mätpinnemojer ser ut såhär:

En fyrkantig träplatta ca 15 x15 cm. På plattan sitter en hög pinne som är splittad på längden. I springan kan man sedan fästa tunna pinnar med hjälp av skruvar som pressar ihop pinnen igen. De tunna pinnarna kan man sedan flytta i höjd och i sidled för att ställa in måttet man vill ha:)