Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 6070 ggr
Ulla
0

Glasyrrecept

Eftersom jag går en tvåveckors intensivkurs som handlar om glasyrer, så finns det inte plats för något annat i min skalle just nu.Generad

Finns det något intresse för att samla alla recept på bra glasyrer som (ev) kommer till forumet på ett ställe? Var skulle det vara, i forumet eller bland artiklarna? Ska den gruppen vara öppen för alla eller bara för medlemmarna? Vad tycker ni?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Jag är hemlig av mig, gör vi en sån grupp tycker jag vi stänger den för icke-medlemmar. Den som inte är medlem kommer ju heller inte att dela med sig av recept!

Ser fram emot att få se dina glasyrprover, Ulla!

/ Lika insnöad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jordemor
0

Det vore ju jättebra om v ((tex jag) som inte är så bevandrad i glasyrens värld få lite hjälp och så av er so vet oc kan mer. Låter som en bra ide att ha en receptbok med kommentarer om glasyren

Jordemor
0

hmm. jag läste precis mitt eget inlägg och herregud så slarvigt jag skrivit. Ber om ursäkt för detta och skyller på klockan:-)

LenaR
0

Fortfarande är jag den enda som önskat glasyrrecept på sidan (och inga har jag fått :( fast jag har fått bra tips!). Så vi går verkligen händelserna i förväg när vi planerar receptsamling. Är alla utom jag helt totalnöjda med sina glasyrer?

Linoja
0

Eftersom jag precis ska börja tillverka mina egna glasyrer så tycker jag att det vore toppen med lite tips och recept! Jag vet ju samtidigt att många keramiker "hemligstämplar" sina glasyrer för att slippa plagiat.

zzaga
0

Alla tips uppskattas gladeligen:)

Vad jobbar de flesta med här? Sten eller lergods eller både ock?

LenaR
0

Stengods (kägla 8) och Raku för min del. Och jag är förresten fortfarande ute efter en matt/sidenmatt grå glasyr utan inblandning av nickel - tips eller färdiga recept mottages tacksamt!!

zzaga
0

Lr

Samma här:)

Här är en grå matt utan nickel:

kalifspt 60%

Kaolin 20%

Krita 20%

Mangan 1,5%

Rutil 6%

Ulla
0

Det är inte många år sedan som alla keramiker var mycket hemlighetsfulla och rädda om sina recept. Nu verkar det vara vanligare att man delar med sig. Det slutliga resultatet kommer ju ändå aldrig att bli detsamma efersom man arbetar på så många olika sätt och det är så många saker som påverkar det slutliga resultatet. (T ex vilken ugn man bränner i.)

När man läser i böcker och tidskrifter så är det inte ovanligt att man får ett recept att testa. Nu har jag dessutom lärt mig att justera receptet om det inte fungerar i min ugn. Jag kan knappt vänta tills jag kommer tillbaka till verkstaden på tisdag.Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Jag hörde att i exempelvis england, så är keramiker inte alls hemlighesfulla med sina resept. Förklaringen till det hela sa någon va att de fick ganska så stort bidrag ifrån staten för att finansiera sin verksamhet. Vet inte om det stämmer.

Men summan av det hela är ju att ju mer man ger ju mer får man.

Men å andra sidan kan man ju ibland förstå att folk inte vill dela med sig. Keramika Fantasia http://www.keramika.nu/ fick sina spjut kopierade rakt av utav en annan keramiker som inte bor speciellt långt härifrån:(

LenaR
0

#8 Tack Zzaga!! Ska genast testas.

zzaga
0

#11 vassego:) jag mins inte riktigt hur den ser ut. Men det kan ju iaf vara något att bygga vidare på om du nu inte skulle vara 100% nöjd:)

april24
0

Jag är väldigt intresserad av glasyrrecept. Kan dock inte med det här med datorer speciellt bra så var man skall ha den sidan kan jag inget om men det finns säkert andra som kan det. Det verkar vara duktiga människor både vad det gäller keramik och datorer. Känner mig lite stenålders. Det kvittar bara jag får läsa om alla andras funderingar och lösningar eller svar till lösningar. En mycket rolig sajt den här tycker jag.

Hälsningar Monica April24

Vavrakeramik
0

Igår kväll jag in ett glasyrrecept i min dagbok. Detta för att jag är mycket förtjust i glasyren o gärna delar med mig. Det är en halvmatt svart stengodsglasyr. Kolla receptet i min dagbok o bild på den finns i fotoalbumet.

KeramikeniSkredsvik
0

Jag tycker att en samling med möjlighet att lägga kommentarer vore jättebra.
/Sofia

zzaga
0

Det vore trevlig med foton på glasyrerna som ligger ute, tycker ni inte?

Jag saknar lite det här med att dela med sig. Många har säkert "fula" glasyrer liggandes som nån annan skulle gilla.

Lizzie
0

Hej 

Det skulle vara en stor tillgång om det blev en reseptsamling på glasyrer och jag tror inte det är negativt att dela med sig av sina hemligheter de flesta vill nog få sin egen stil på sina verk

att låna lite av andra gör alla det spelar ingen roll vad det är man arbetar med

de som kopiera andras verk har ingen egen, de kommer alldrig  att få en egen stil

RakuPeppe
1

Jag är helt och hållet nybörjare, men när jag kan lite mer skall jag gärna dela med mig.

Jag tycker att copper matt eller glödraku är så fint, har ni kollat dan leonett eller vad han heter på Gotland, tänk när man är så bra.

Hans recept och tekniker tar jag gärna emot Glad

http://www.leonette.com/Webbgalleri_Copper/webbgalleri_copper.htm#

april24
0

Tack vävra för den svarta glasyren. Den såg bra ut. Jag har inte hört talas om Anders Fredholm- än - men jag tror att det är från någon av hans glasyrrecept du hämtat stoftet.

Du har gjort fina saker och naturligtvis inte minst minstingen.

Använder du en gulbrännande lera? Jag tyckte det såg så ut.

Nyfiken i en strut.

Hej då

LenaR
0

Lizzie, det finns tre trådar i forumet med blanka stengodsglasyrer, matta stengodsglasyrer, och rakuglasyrer. Men de kanske vore lättare att hitta om de låg som artiklar? Jag kan försöka organisera upp det. Maila mig gärna med glasyrrecept ni vill dela med er av!

RakuPeppe, Leonettes glasyrer har jag inte, men copper matt/glödraku har ett väldigt enkelt recept:

• kopparoxid/-karbonat, 90
  • lågsmält fritta, 10 (i stort sett vilken fritta som helst, den ska bara fästa kopparn på godset)
  • bentonit, 10

Man kan variera förhållendet koppar/fritta och lägga till järnoxid eller kobolt också.

Det är efterbehandlingen som är det luriga… Särskilt om man vill ha mycket av regnbågsfärgerna. Vill du ha mer rosteffekter kan du bara ställa ner krukan rättvänd i spånet och sätta på ett lock. Då får du diskretare och elegantare skiftningar av kopparn.

Vill du ha oljefärg-/regnbågsfärger kan du göra så här:

• Se till att spånet inte är för djupt ner i reduktionskärlet. Dränk in det med tändvätska.
  • Ställ ner krukorna rättvända och se till att det börjar brinna.
  • Lägg på locket  och räkna till 5. Lyft på locket och se om det börjar brinna. Om det brinner, lägg på locket igen och räkna till 5. Fortsätt tills det slutar brinna.
  • Då: fort på med locket, och låt tunnan stå tills det slutar ryka.

Förhoppningsvis blev det dramatiska effekter. Om inte, in med det i ugnen igen och försök en gång till!!

leka
0

Jättebra idé med att samla recept. Har själv hittills bara gjort enfärgade glasyrer (koboltblå, koppargrön, svart…). Skulle gärna vilja kunna göra glasyrer med effekter, t ex som skiftar i fler färger, t ex blått och grönt. Jag ska läsa på och försöka, men det lär ta tid. Kul att kunna dela med sig av sina lyckade och misslyckade resultat.

Hubert
0

#20 Mitt förslag är att vi gör en som heter Engobe också!/Louise

LenaR
0

Ge mig lite engoberecept bara!!

Själv önskar jag mig en krackelerande engobe. Har hittat några recept men för mycket lägre temperatur. Det har varken funkat att använda dem rakt av eller att räkna om dem.

LenaR
0

Och förresten, det vore roligt med en receptsamling för olika effektglasyrer, kryp, kristall, krater… Och en för Reduktionsbränning. Maila mig om ni har bra recept!

Dolomit60
0

Kanske inte så underligt att folk inte är så hemliga längre; Jag menar jag kan nämna minst fem böcker på rak hand som är fulla med bra fungerande recept !

Dessutom så blir man ju vare sig rik, eller keramiker på uteslutande några glasyrer - inte ens om dom är bra.

Vill man tjäna pengar ska man nog välja ett mer lukrativt område. (även om ett litet fåtal lyckas göra sig riktiga pengara på det) ska man bli duktig keramiker så krävs ju för det första en del investeringar (ugn,  glasyrmaterial, kanske verkstadslokal, och eldrejskiva mm.) därtill kommer att du för att bli bra på keramik, och för att kunna ANVÄNDA glasyrerna till något förnuftigt, så krävs att man lägger ner en hel del arbete, så man får den erfarenhet som krävs för att skapa bra keramik.

Även om du har et antal gudomligt vackra Kristallglasyrer, så krävs det ju massor av arbete med dem innan du kan använda dem till något förnuftigt. dessutom skall du ju gärna kunna forma leran på ett sätt som ger glasyren rättvisa.

Sånt gör man bara om man har ett brinnande intresse.

Och det finns väl inte hur många mäniskor som helst, som kan, eller önskar lägga ner så mycket tid, och kraft på projektet…..?

Föresten kan man ju hitta glasyrer på nätet aldeles gratis numer !

Lasse Östmans, och Isak Isakssons sidor, brukar vara försedda med massa intressanta glasyrrecept !