Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1558 ggr
kajanus
0

raku bränning

hej idag har jag varit på min allra första Raku bränning med min keramik kurs.  det va kul att få se alla moment, men gud va rök man luktade efter phu, men nu har jag lite frågor tiller experter………kan man ha ex godis i en skål som inte är glaserad utan bara svartbränd?kan man föremål utomhus utan att de spicker vid minus grader??kan man maskindiska??+kan man ha diskmede om man diskar förhand???om man gnuggar med svinto kan färgen ändras då?? allt detta skulle jag givetvis frågat min lärare, men det va så rörigt o alla slet i henne.så nu frågar jag er……….tacksam för svar….kram

Vavrakeramik
0

Jag skrubbar alla rakusaker med svinto, de tål det. Det är då du får fram glasyrerna ordentligt!

Du kan ha godis i skålen, skrubba den ordentligt först bara så det inte smakar sot. Diskmedel kan du ha. Angående maskindisk vet jag ej, godset är ju poröst jämfört med högbränt gods. Mina rakusaker är mest "oanvändbara" saker som man normalt ej diskar i maskin.

För säkerhets skull tror jag du ska ta in rakugrejorna när frosten kommer. Vid Det kan ju gå ner regn i godset som utvidgas när det fryser så godset sprängs. Det beror nog på formen också, ifall regnet rinner av/ur eller stannar kvar.

Ulla
0

Rakubrända saker suger vatten och är inte frostsäkra. De sprängs som vanliga lergodskrukor när vattnet fryser. Jag glömde kvar ett rakufat ute förra hösten och på det skalades glasyren av :(

Maskindisk skulle jag inte heller rekommendera. Jag tror att maskindiskmedlet är för starkt. Dessutom är ju rakuföremål inte brända i så hög temperatur så de är ganska sköra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kajanus
0

tack för era svar men då ska jag plocka fram svintot o skrubba lite till här hemma i lugn o ro, det va kaos igår………men roligt.vi pratade igår på kursen om att börja vår kurs till hösten med en ny Raku bränning……….nu kännsd det lite som man vet hur det blir på ett ungefär iallafall o vad som kan passa i Raku.tack en än gång för era svar kram kajanus