Ugnstrubbel
Så otroligt lämpligt (not !) har jag så här i julbrådskan fått ptoblem med min lilla toppmatade ugn. Det verkar som om den har avprogrammerat sig på något sätt för när jag försöker sätta på något av de förprogrammerade bränningarna så uppför sig den konstigt. Istället för att bara gå igång snällt så snabbar den på upp till topptemperatur….alltså den röda inikatatorlampan visar denna temp men i själva verket så går den inte alls igång.
Har omprogrammerat för att testa men inget händer. N ågon som haft detta problem?
Har du magnet kontakt på ugnen? och när du startar den hör du då reläet slå till?
perlennart, du ska veta att jag är en tekniskt idiot av rang : ).. Den som tidigare hjälp mig när ugnen strejkat är en av sönerna som nu dragit iväg till annan ort för läkarstudier så nu är jag lite lost….
Vad menar du med magnetkontakt? Och reläet startat inte utan de ljusprickar som på styrtavlan visar var i brännkurvan man befinner sig snabbar upp till sluttemp direkt. Men som sagt inget knäpp av reläet. Jag har bytt den lilla glassäkringen i styrtavlan trots att den var inte trasig…
På dörren sitter det antingen en magnet som kopplar till en kontakt som sitter på ugnen eller så är det en liten stålbit som trycker på en mekanisk kontakt, det kunde vara en möjlighet att en sådan kontakt är defekt, då får reläet ingen ström men å andra sidan så borde styrtavlan känna av det.
Hejsan !
Ingen expert på området men jag tycker det låtersom att du har tappat kontakten med pyrometern, då kommer automatiken att indikera max temperatur och inget händer. Så kontrollera att sladen mellan automatiken och ungen siter i ordentligt (om den anslut med kontakt) och att den inte blivit klämd skadad på något vis. inne i ugnen sitter ju givaren (pyrometern) se effter att den inte blivit skadad.
Hoppas att det löser sig !
MVH
Michael
Alltså, skratta inte åt mig nu men jag undrar om du har någon ledbelysning. Hörde att ledlampor har oanade förmågor. T ex att de kan slå ut datorer. Vet inte om det var en skämt, men det snackades om förbud av något slag för ledlampor.
Ha ha ha - #5! (Nä, jag bara skojar… det var väl ett bra inlägg - poppar det upp i huvudet kan det ju ha relevans…. själv har jag inte den blekaste aning, men kunde inte missa chansen att retas med dig…
Skrattar bäst som skrattar sist! ;) Här får ni en länk till Elsäkerhetsverkets hemsida:
http://www.elsakerhetsverket.se/
Där finns en artikel om förbjudna led-lampor.
Det där hade jag hört talas om men förstod inte riktigt vad det innebar. Tack för länken!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_