Flussa?
Hej…
Jag läser om flussa både här och där… och ibland i positiva ordalag, men oftare i negativa sammanhang.
Vad innebär flussa? Jag vet att man kan tillsätta olika ingredienser som "flussar" och att det då sänker temperaturen i basen. Men vad innebär det rent praktiskt? Hur ser det ut, när något har flussat/flussat för lite resp för mycket?
Flussa betyder ungefär "sänker temperaturen för smältning av glasyren". Det innebär att glasyren smälter vid lägre temperatur än annars och därmed kan bli för rinnig (negativt). Däremot ingår flussämnen i de flesta glasyrer för att få dom att smälta vid önskad temperatur, det ska bra vara lagom proportioner altså, då är det inte negativt med flusämnen…

ahaaaaa.. tack så mycket, då förstår jag.. och kan du nämna några vanliga "flussämnen"?
Nämna några kan jag väll göra: Kalium, Natrium, Lithium, Kalcium, magnesium, Barium, zink.
Svaret ovan var mycket förenklat, ämnena påverkar förstås glasyren på andra sätt än smältpunktet också.
Om du vill förstå lite mer vad olika ingredienser i glasyrer gör så rekomenderar jag Anders Fredholms glasyrbok.

Vad bra… tack för boktipset!