Keramik iFokus

Keramik

Läst 2557 ggr
zzaga
0

Foton

Hej på er:)

Hoppas att ni har en bra alla hjärtans dag på er.

Vi Medarbetare här på keramik sidan håller på att skarpar ett fotoarkiv som man kan använda exempelvis när vi (eller du!) skriver en artikel eller om man vill visa hur något ser ut.

Så här är det tänkt att fungera:

Om du har en keramikrelaterad foto som du kan tänka dig att dela med dig av är vi väldigt tacksamma om du vill skicka den till oss.

Om du skickar den till oss så kommer vi (förhoppningsvis) använda oss av den och det är då ok med dig.

Bilderna kan vara på allt möjligt intressant. En ugnstyp, redskap, antik keramik , resor , verkstäder … ja allt är av intresse.

Här är adressen att mejla till:

keramikifokus@hotmail.com

zzaga
0

Jag glömde säga det också, behöver ni sedan en bild på något för att illustrera eller förklara något så är det bara att hojta till så ska vi naturligtvis försöka hjälpa till så gott vi kan.

Det är också bra om ni i rubriken på mejlet skriver vad det är för foton ni skickar.

zzaga
0

Det är ingen som har mejlat till oss:(

Keraleij
0

Ert önskemål känns så väldigt svävande och stort att det är svårt att veta vad som kan passa

-det kanske är bättre att ni tar ett mer specificerat område i taget att fråga om bilder till? Börja till exempel med handverktyg eller olika tillverkningsmoment

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zzaga
0

Hmmm.. Visst kunde vi gjort det ,  men som det är nu har vi inte ett enda! Vi behöver i princip foton på allt. Allt från när ni gör Raku, verktyg, eran ugn , kantaltrådar, verktyg you name it:)
Du får gärna skicka in olkia tillverkningsmoment OCH  verktyg:D

Ulla
0

Då har jag ett önskemål. Exempel på Terra sigillata. Lotta2 har skrivit en jättebra artikel som hon inte vill lägga ut utan bild. Vi får ju inte stjäla bilder på nätet även om vi skulle hitta någon där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
0

Måste bara ta lite bilder först då -jag, och många med mig gissar jag,  har mest bilder på sina färdiga alster.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zzaga
0

Det får ni naturligtvis också gärna skicka in!!! :D

keramika
0

Jag har massor av bilder från Cebex jätteroliga kurser, som jag har gått, dekaler, stämplar, mjuka formar m m.Glad

Vill du så kan jag skicka in dem, är det något särskilt filformat du vill ha?

Keraleij
0

Man kanske bör tänka på PUL, personuppgiftslagen här? Är det inte så att man ska ha tillstånd för att publicera bilder på andra personer eller blandar jag ihop det nu?

Ska format och upplösning vara anpassat för webben, eller även för annan form av publicering, utskrifter etc?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Bregotta
0

# 9 - det var lite så jag tänkte. Jag har fina bilder på när vi brände Raku på kursen men måste man inte kontakta alla som är med på bilderna då? + att det skulle kanske kännas lite konstigt för en person att få veta om att man "svävade fritt" på nätet utan att man själv vetat om det? Eller? Fundersam

Jessika
0

Jag tror inte att det finns någon begränsning att visa bilder med personer på. Det är fritt att fota folk utan deras godkännande och tänk på alla "statister" i nyhetssändningar osv.

…och alla paparazzi bilder som publiseras i tidningar på kända människor.

Men det kanske är något man ska kolla upp? Ska skriva en fråga på fotosidan och se om de har koll…

Ulla
0

Bregotta och Jessika,  Jag har för mig att de har skrivit en artikel om det här på fotosidan. Tyvärr har jag inte tid att leta nu, jag är precis på väg ut, men jag ska titta efter när jag kommer tillbaka.

Bilderna bör inte vara för stora, helst jpg, gif eller png-format. Om de placeras i en artikel kan vi ändå inte ha bilder som är bredare än ca 400 px.

Jag tror inte alla vet hur man anpassar dem ytterligare för webben så det kan vi göra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jessika
0

Nu har jag läst artikeln på Fotosidan, på slutet står det:

Kom ihåg
Du får fotografera vem och vad du vill, är du inne på privat område kan du förbjudas fotografera. Ingen får ta filmen ifrån dig. Om det inte gäller reklam får du använda bilder på personer utan deras tillstånd. Bilder på konstverk kräver tillstånd om det inte är för eget bruk.

Det är alltså fritt fram att visa bilder där personer är med.

zzaga
0

Det måste vara tillåtet att publicera foton på folk även utan deras medgivande. Hur skulle det annars funka med tv? Sportevenemang där folk sitter på läktare, när man filmar på gator och torg. Det funkar ju inte att kuta omkring och fråga alla som råkar befinna sig där om det är ok att de syns i tv eller på foto.

Keraleij
0

#14 Nä, det är ju klart att man inte kan be varenda kotte om lov-jag blev kanske lite väl försiktig där!

Håller på att samla ihop lite användbara bilder iallafall, skickar snart!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zzaga
0

Coolt:) Tack !!!

Bregotta
0

#14 nej - det är ju sant, tänkte inte på det … lite dum känner jag mig nu Generad . Jag skall också kolla och se vad jag har.

zzaga
0

Äh, klart du inte ska! :)

Tack snälla du!

lotta2
0

#8 Keramika, hade du bilder från kurserna så får du jättegärna skicka in dom. Det lät intressant!

Vi har fått in lite bilder, men fler tar vi jättegärna emot….Ut och fota nu!!  Visa era talanger nu!!

pyromanen
0

Det har snart blivit min lilla nisch här på sidan att gå till bott med saker he, he….  Har haft med foto-på -folk problematiken att göra på mitt jobb.  Det finns något som heter PUL, personuppgiftslagen.  läs mer om det på www.pul.nu

Det är inte tillåtet att publicera bilder på internet om det finns personer på bilden som inte har tillfrågats och sagt OK.

Finns något undantag med konstnärligt syfte!  Och det kanske inte är så ofta som vi behöver ha med en massa okända personer på bilderna ändå, om det är vi själva, kompisar som tycker det är ok och så keramikföremål på bilderna då är problemt kanske inte är så stort med den där PUL.

Jessika
0

Pyromanen:  Exakt var står det att man inte får publicera bilder med personer på utan deras medgivande?? när jag läser står det bara om personuppgifter inte bilder.

Tidigare har jag läst att det är fritt att använda bilder, hur skulle någon annars kunna ha tex en reseblogg och visa bilder eller tidningars bilder vid olika händelser. Man kan inte fråga alla som råkar bli med på bilderna om tillstånd och det krävs heller inte att man gör det. Sålänge man inte ger uppgifter om personerna på bilderna så är det fritt fram att publicera. Visa gärna om jag har fel.

avalon
0

Jag tycker oxå det låter skumt att man inte får visa bilder om inte personerna sagt ok, hur funkar det då med alla skvallertidningar och deras hemsidor ? Och som sagt var alla andra privata sidor med bilder där det råkar vara någon främling med som man inte kan fråga.

Ulle
0

PUL har ganska nyligen modifierats. Den var mycket strängare när det först kom till.  Om jag till exempel fotograferade min sons handbollslag under en match och sedan publicerade bilderna på internet utan att ha tillfrågat samtliga bröt jag mot PUL. Om man skulle följa de reglerna kunde man i stort sett inte publicera några bilder. Men vad jag har förstått så går det bra nu.

Det är dock lämpligt att tänka sig för innan man publicerar bilder på människor som inte är tillfrågade.

När det gäller skvallertidningarna anses ju de flesta som figurerar där som offentliga personer. Ibland suddas ju ansiktet också ut på "okändisar" som råkar hamna på samma bild om det är i något pinsamt sammanhang.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Hubert
0

Det är ju också så att tyvärr finns en del människor som behöver leva i det dolda med hemlig identite./Louise

lotta2
0

Jag puttar upp denna tråden för att se om några nya medlemmar har lite kul bilder att skicka in. Vi vill gärna ha flera…

lotta2
0

Apropå bilder så här finns en intressant länk att ta del av ang publicering av bilder: bildombudsmannen

Mycket intressant läsning…ffa frågor och svaren, tycker  ialla fall jag …

Tifosi
0

Nu skriver jag mitt 3:e rätt meningslösa inlägg för att få ett foto album. förlåt. jag låvar lägga in roliga bilder från en nybörjare. Allt Gott / Tifosi

zzaga
0

Hej Tifosi:)
Jag tror inte du behöver kontakta Ulla eller någon annan här för att få tillgång till ett eget fotoalbum. Du trycker på "inställningar" här uppe i menyn och går in på fotoalbumet där.

Hoppas det ordnar sig:)

/Saga

lotta2
0

Jag puttar upp detta igen så kanske några fler kanske känner sej manade att skicka in bilder till oss…Snälla….;D