Kurspriser..
Hejsan,en liten undran…
…det var en herre här igår och undrade om han kunde få gå en kurs hos mig i drejning. Det får bli privat kurs eftersom jag inte har nåt annat på gång nu i sommar. Vad tar man i betalt då??? Har aldrig haft privatkurser förut och har ingen aning om vad jag ska ta för det. Jag tippar på att det blir 3-4 ggr á 2-3 timmar. Har ni några förslag att ge? Har ni själva kanske haft nåt liknande? Snälla, får jag lite hjälp:))
Mvh Petra
Jag skulle ta 350:-timmen som privatlärare..Efter skatt blir det ju inte så mycket kvar..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vad tar man då ta betalt för en grupp på c.a st tycker ni?

Jag tycker 350 kr i timmen är lite lite egentligen, om det ska ingå material och bränning. En elektriker el, bilmekaniker tar ju minst det dubbla och en klippning t.ex. kostar typ 350 och det tar inte en timme.

Tack Abbi, nä det har du rätt i det blir inte mycket kvar. Usch jag är så ovan att stå på mig och ta rejält betalt!! Det dumma på såna här småställen är att folk ibland tror att de liksom bara kan få nån timme såsär bara, de fattar liksom inte att detta är mitt levebröd och att de själva antagligen plockar ut 5 gånger så mycket i lön. Nä, så är det såklart inte med alla men lite av den känslan kan man få ibland. Det gäller att skaffa sig rejält med skinn på näsan som egen företagare, inte be om ursäkt att man finns till och är så dyr!! Blä, jag är en mes ibland:( Men tack igen, vad säger ni andra, tar ni tillräckligt betalt??!!

Jag sitter och räkna och funderar:))) Hur ska man räkna egentligen när man räknar ut timpengen? Vi räknade ut att en som tjänar ca 25 000 får 170 kr i timmen före skatt. Då låter ju 350 kronor mycket att ta eller? Jag ska inte prata bort mig nu för att jag är mesig, men hur ska man tänka? Finns det någon som betalar typ en tusenlapp för en förmiddag? Lite feedback tack:))
Petra
Men å andra sidan kan en konsult ta ut minst 1500 kr i timman!
När vi räknar ut timkostnader för hantverkare på jobbet tar vi timpengen och multiplicerar åtminstone med 2. Timpengen ska ju täcka verktyg, lokal, ugn, vinst (!), övriga omkostnader såsom eventuella reparationer osv.
Jag tycker att ni är lite blyga. Klart man ska ha betalt för det man gör! Och som du säger, det är ditt levebröd, varför ska du tjäna mindre?
Kommer du inte att förbereda, plocka fram grejer, förbereda lite med glasyrer, leror osv? Sen är det ju alltid en svår avvägning om kunden tycker det är för dyrt…
Jag tror att det finns många som vill betala någon tusing för en förmiddag!
I mitt jobb har jag dom senaste 10 åren arrangerat mycket kurser. Inget med keramik men t.ex. olika byggnadsvårdskurser. Vanligt för t.ex. en snickare som ska vara kursledare är då 400 kr/timme + moms och då tar de betald även för förberedelsetimmar. Normalt 8-15 deltagare.
Konsulter kan ju normalt inte sälja alla "sina" timmar och de få de säljer måste finansiera alltihopa… Petra kan ju dreja muggar när hun inte är drejlärare.
Glöm inte bort egenavgift (arbetsgivaravgift) när du räknar timlön/månadslön.

Just det Bruzapetra, de där 170 kr per timme som ger 25000 är ju om man är anställd! En himla skillnad när du e egenföretagare. Egenavgifter, lokal mm och glöm inte att kurser är momsbelagda med 25%!
Vill man ha privatlektion så får man väl räkna med att det kostar, annars får han ragga upp fler deltagare eller vänta.
Var inte för mesig.

Hej Petra:)
Jag vet precis hur du känner det! Det är SÅ jobbigt att ta betalt. När jag tycker det är jobbigt så brukar jag tänka på hur lång tid det tagit för mig att lära mig det jag kan och att det du lär ut är lite som betalning för all tid, möda och slit du lagt ner själv på utrustning, utblidning, övning, material osv.
En annan sak som kan vara bra att jämföra med är att en dagens kostar 75:- , hur lång tid har de det i behållning? Överkokta potatisar, med sunkig kassler och lite lingon, typ. Eller maskintillverkade skålar på Duka för skyhöga priser (köpta i Kina för en spottstyver förmodligen).
Din kunskap kan han ju faktiskt inte gå ner på Ica och handla:D

satt just o funderade på vad jag själv tar för priser och kom fram till att jag e alldeles för mesig!!! Att det ska vara så svårt?
350:-/timmen exkl moms och material…..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tack för sparkarna i röven;)))) Ja nu ska här allt tas betalt. Jag tror att vi kanske är lite mesiga många av oss med att ta betalt! Precis som Saga skriver så köper folk massproducerat gjutet på duka för massvis med pengar medans man själv tycker det är pinsamt att ta lite betalt för det vi drejat, beskickat, bränt, glaserat, dekorerat, och lagt ner kärlek i!!! Tyckte det var jättesvårt att sätta pris på sakerna i butiken tills jag öppnade nu. Man ska liksom utvärdera sig själv, inte helt lätt. Är jag dyr, för billig, vad tycker alla som kommer in…. Kanske skulle vi diskutera priser lite mer och göra en kupp Sverige över, allt höjt med 50%!!!!

Hej Petra! Vet inte om du får nån ledning av hur jag lägger upp mina målarhelgkurser.
Jag tar emot 5-6 elever över en helg. Det ingår lektioner, fika och vegetarisk lunch båda dagarna. Även möjlighet till övernattning i lokalen. I övrigt får deltagarna klara sin kosthållning på egen hand. För detta tar jag 1200/man. Och då är det kurs från kl 10 till 17, med avbrott för fika och en timmas lunch. Aktiv lektion alltså ca 6 tim. Material tillkommer. Kursen ligger över lör-sön.
Brukar vara mkt uppskattat.
Jo, det är lätt att vara tuff när det är någon annan som ska ta betald…. har inte själv lärt mig det än….
Tänker att det har också att göra med hur "bra" man är. Är man både duktig på att dreja själv och en duktig pädagog? Ska man ta lika mycket betald för sina första kurser när man är "nybörjare" som en som håller kurser regelbundet och där folk stömmer till för att det bruker vara så superbra kurser? Kostnaderna är de samma, men ändå kan man väl inte riktigt ta lika mycket betald? I början kanske man får se det delvist som fortbildning för sig själva att få hålla kurs.
Samma med priset på t.ex. en mugg. Om man stoppar in siffror i räknemojsen på Nuteks hemsida och kommer fram till att en mugg ska kosta 160 kr… Men om superproffsets grymt snygga muggar kostar 160 och mina är klart sämre, då blir ju inte mina sålda om jag skriver 160 kr på prislapparna!?
Bruzapetra.. det är jobbigt det där med priser, det är nästan så att man skäms.
Jag hörde en gång:- "Ta i så att du skäms, sen lägger du på lite till…" Lycka till!:)
Ja fy,,att ta betalt är vi dåliga på..jag har haft lite privatlektioner bl.a för barn vid några tillfällen..till en födelsedag tex..jag tog 300:- för 2 timmar..men det var som sagt (privat) som en födelsedagspresent från mej oxå..men Abbi´s prissättning ligger nog närmast sanningen om man ska kunna tjäna på att ta en elev..det är ju faktiskt ganske energislukande..tycker jag.
Jag har jobbat som massör en del och tyckte också det var det jobbigaste att ta tillräckligt betalt i början. Svårt att sätta sitt eget värde i pengar, men det är ju inte bara det utan precis som fler av er skrivit tidigare vägen till den kunskap o förmåga man har som man får betalt för, plus all material kostnad - ugnen, drejskiva, lera, glasyrer, hyra, el, m.m. För mig blev det något enklare att tänka på pengar som en annan form av energi, och på att all energi är konstant, m.a.o. den energi man lägger ned på något bör man också få tillbaka. Tror också att om man själv tycker ett pris är dyrt så är det dom signalerna man skickar ut, så räkna bort all kostnad för utbildning, egenavgift, material o allt du kan komma på så blir det nog inte så dyrt. Blev det för flummigt? Hoppas du hittar ett bra sätt att värdesätta dig själv på som funkar. Det gäller väl bara att våga den där första gången.
Lycka till!!!